mehdikhazaliسال 94، نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران
توافق بعدی حسن روحانی با مردم، بر سر حقوق شهروندی آنها خواهد بود

تورکمن نیوز - اجتماعی: یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به آغاز به کار نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: احزاب جدید التأسیس در شرایطی پای به عرصه سیاسی کشور گذاشته که به دلیل فضای بسته سیاسی در چند سال اخیر حتی احزاب قدیمی نمی توانستند کنگره ای تشکیل داده و نشست سالانه داشته باشند و حتی شورای مرکزی چنین احزابی، شورای مرکزی سال های گذشته بود که بدون کنگره تمدید می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، مهدی خزعلی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: وقتی احزاب جدیدی مجوز می گیرند از یک طرف افرادی امیدوار می شوند که تحزب و حزب در کشور در حال شکل گیری است و از طرفی هم افرادی نگران می شوند که احزاب جدید التأسیس مبادا فرمایشی باشند؛ احزابی که به جناح حاکم به گونه ای وابسته و وامدار بوده و یا با مأموریت خاصی قصد ورود به عرصه سیاسی کشور را داشته باشند.

وی تصریح کرد: این نگرانی اکنون در بین مردم وجود دارد، و آنها با دید تردید به عملکرد چنین احزابی نگاه می کنند، و این نگرانی ها در صورتی مرتفع خواهد شد که رجال آن حزب، افرادی باشند که در مسیر مطالبه حقوق شهروندی مردم ایران هزینه داده اند و همچنان بر سر حقوق مردم از حیث آزادی خواهی و تأمین رفاه استوار مانده اند.

فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی با بیان این که متأسفانه به نظر می رسد که احزاب جدید التأسیس اجازه حضور به چهره های شاخصی که پیش از این در مسیر مطالبه حقوق ملت ایران همواره قرار داشته اند، را نمی دهند، افزود: اکنون شاخص هایی که مردم آنها را در جهت تأمین منافع حقوق شهروندی خود می دانند در احزاب جدید التأسیس وجود ندارد و اگر در واقع پشت این احزاب، حرکت حزبی است، چهره های شاخص اصلاح طلبی که همواره مورد اقبال مردم بوده اند باید اعلام به تأیید چنین احزابی کنند و یا حداقل در کنگره ها و نشست های احزاب جدید حتماً چهره های موجه اصلاح طلبی که همواره در مسیر مطالبات حقوق مردم گام برداشته اند، حضور داشته و سخنرانی کنند.

خزعلی تأکید کرد: این چهره های مردمی هستند که با دعوت آنها به نشست های احزاب جدید التأسیس، به این احزاب اعتبار می بخشند، و تا وقتی که احزاب نو از حضور و پذیرش چهره های واقعی که همواره در مسیر مطالبه حقوق شهروندی بوده اند، اجتناب می کنند که مبادا به دلیل حضور این افراد در حزب و کنگره، صلاحیت آنها برای انتخابات مجلس تأیید نشود، طبیعی است که مردم با دید تردید به همه احزاب نو نگاه کنند و این نگاه تردید ادامه خواهد داشت، مگر این که این احزاب مواضع روشن و واضحی در برابر مطالبات شهروندی مردم اتخاذ کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسش خبرنگار انتخاب خبر درباره استعفای صادق خرازی از حزب «ندا» گفت: استعفای آقای صادق خرازی از این جهت که ستون و عمود خیمه این حزب بوده است، قابل اهمیت است.

وی تصریح کرد: پذیرش استعفای ایشان مساوی با تعطیلی و سقوط حزب ندا است.

خزعلی با اشاره به سوالی در خصوص همزمانی این رویداد با آغاز به کار نخستین کنگره حزب اتحاد ایران گفت: همزمانی چنین اقدامی از سوی آقای خرازی با آغاز به کار کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بی ارتباط است و امیدواریم که در حزب اتحاد ملت ایران خدای ناکرده فردی که قصد کار کردن سفارشی داشته باشد، حضور نداشته باشد تا برنامه های جناحی خاص را حمایت کند.

وی افزود: باید همه احزابی که امروز پای به عرصه سیاسی کشور می گذارند، به استقلال خود بیندیشند و برای طلب حقوق واقعی مردم ایران ایستادگی کنند و هزینه بپردازند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا می توان در ایران امیدوار بود که افراد در قالب احزاب شکل گرفته دارای شناسنامه سیاسی باشند، اظهار داشت: چنین رویکردی در خصوص باز شدن فضای سیاسی کشور و آغاز فعالیت احزاب از سوی دولت تدبیر و امید، قطعاً مشق و تمرینی برای نسل بعدی ایران است تا بتوان در آینده، معنای واقعی تحزب را تجربه کرد، اما اکنون در ایران، حزب به معنای واقعی وجود ندارد. اکنون در کشور نزدیک به 200 حزب وجود دارد که تعدادی از آنها حتی یک نفره و دو نفره بوده و بزرگ ترین آنها در یک فولکس واگن جای می گیرند؛ این در صورتی است که عملکرد حزب واقعی این گونه نمی تواند باشد.

خزعلی تصریح کرد: در داخل این احزاب نیز مشی واقعی به نفع حقوق شهروندی مردم وجود ندارد و اغلب این احزاب، فردی هستند. این که افرادی دور هم جمع شوند و با یک انتخاباتی شورای مرکزی کاملاً به صورت دموکراتیک انتخاب شود و در شورای مرکزی، دبیر کل حزب طی یک انتخابات دموکراتیک انتخاب شود، اکنون در هیچ یک از احزاب کشور رعایت نمی شود.

وی اضافه کرد: این که حزبی در ایران یک دولت در سایه داشته و برای کلیه وزارتخانه ها برنامه ها و وزیر داشته باشد و برنامه های آن حزب براساس مطالعه و پژوهش صورت گرفته باشد، وجود ندارد.

خزعلی ادامه داد: بنابراین احزاب موجود در ایران، به هیچ روی در قد و قامت احزابی که ماشین قدرت باشند و برای اداره جامعه برنامه داشته باشند، نیستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان این که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی همین قدر که اکنون احزاب در ایران در حال شکل گیری هستند، اظهار داشت: یک گام رو به جلو است و امیدواریم که با فاصله یک نسل بعد، کلیه افراد کشور در احزاب عضو شوند.

خزعلی گفت: آنچه مسلم است، باید در ایران 75 میلیون نفر حزبی داشت، به عبارتی همه افراد جامعه دارای شناسنامه سیاسی باشند و حتی فرزندان خانواده ها به این که والدین آنها جزو کدام حزبی هستند، واقف باشند و تا قبل از بالغ شدن، پیرو حزب پدر یا مادر خود باشند.

وی با اشاره به این که فرزندان ایران زمین باید با رسیدن به سن تکلیف همانطور که مرجع تقلید خود را انتخاب می کنند، حزب مورد علاقه خود را نیز انتخاب کرده و در یک حزب، فعالیت داشته باشند، گفت: در این صورت است که در ایران، احزابی که متکی به قدرت واقعی حامیان و اعضای خود و نه متکی به جناح های حاکم، دولت، وزارتخانه ها و بودجه بیت المال باشند، پدید آمده و فعالیت می کنند و اقدام به جابجایی ساختار قدرت خواهند کرد.

فرزند آیت الله خزعلی با اشاره به تشکیل احزاب نو در فضای سیاسی کشور، در تحلیل خود از انتخابات آینده در اسفندماه گفت: عملکرد جناح اصول گرا در کشور طی سالیان اخیر به گونه ای بوده است که قطعاً در انتخابات آینده مجلس، مورد اقبال عمومی مردم واقع نمی شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که باید در دو انتخاباتی که در اسفندماه برگزار می شود، افراد با یک برنامه و منشوری و میثاق نامه ی جدی وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شوند تا وقتی وارد مجلس می شوند، مانند شورای شهر رأی خود را نفروشند، تصریح کرد: البته داشتن چنین رویکردی از سوی داوطلبان به نظر دشوار است، اما مجلس فعلی قطعاً در آینده جابجا خواهد شد و افرادی به آن راه خواهند یافت که عملکرد آن را متفاوت با گذشته رقم خواهند زد.

مهدی خزعلی از سال 94، به عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و گفت: در اسفند ماه مردم طی یک حماسه سیاسی و با ذکر «یا زهرا» در انتخابات، حضور یافته که نتیجه این حضور، شکل گیری مجلس جدیدی در کشور خواهد بود، که از سال 1395، ادبیات متفاوت با گذشته خواهد داشت و انشاءالله به برکت این مجلس، در سال 1395 توافق بعدی حسن روحانی با مردم بر سر حقوق شهروندی و مطالبات از دست رفته آنها خواهد بود.

منبع: انتخاب خبر

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

مجیدی: پیروزی مکرون بیانگر سرخوردگی فرانسوی‌ها بود

صد کاندیدایی که قبل از مردن باید به آنها رای داد!

منطقه آزاد اینچه‌برون فرا استانی خواهد بود

دشمن هرگز از نفوذ در انقلاب دست بر نمی‌دارد؛ استکبار ستیز با

رسالت دولت روحانی از دیدگاه یک فعال سیاسی

ایران روابط اقتصادی خود را با اروپا و آمریکا از سر می‌گیرد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram