Qofol Sh Zanooتورکمن نیوز- نرگس تابع: از شایع‌ترین شکایات افراد میانسال گرفتگی عضلانی زانو و قفل شدن آن می‌باشد که به عللی چون آرتروز و زمین خوردن صورت می‌پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، قفل شدن زانو بیشتر به حالتی اطلاق می‌شود که فرد نمی‌تواند زانوی خم شده خود را باز کند در این حال وی چند دقیقه زانو را تکان داده و بعد از آن ناگهان زانو باز می‌شود.
این وضعیت معمولا به علت پارگی‌های وسیع منیسک و یا وجود یک قطعه استخوانی و یا غضروفی آزاد در درون مفصل ایجاد می‌شود.
هنگام کشیده شدن مفصل زانو، مقدار کشیدگی باید محدود به ۱۰ تا ۳۰ درجه باشد تا به این ترتیب بتوان از ایجاد درد جلوگیری کرد.
رایج‌ترین دلایل ایجاد زانوی قفل شده یا قفل شدن زانو می‌توانند پارگی مینیسک، نقص مادرزادی، آسیب دیدگی یا ابتلا به بیماری‌هایی مثل استئو آرتریت یا آرتروز زانو باشد.
پیشگیری از زمین خوردن در زمین‌های یخ زده و لغزنده از آسیب‌های زانو و قفل شدگی جلوگیری می‌کند.

 

راه‌های پیشگیری از قفل شدن زانو:
الف) تشخیص قفل شدگی زانو با آرتروسکوپی
شرح حال و معاینه بالینی، عکس و MRI انجام آرتروسکوپی به مشخص شدن علت قفل شدگی زانو کمک می‌کند.
درمان و توانبخشی در قفل شدگی زانو براساس علت به وجود آورنده آن متفاوت است گاه می‌توان با استفاده از درمان‌های فیزیوتراپی از جمله تجویز سرما و گرمادرمانی، برق درمانی و تجویز ورزش‌های ویژه برای تقویت عضلات اطراف زانو به خصوص عضله چهار سر ران و عضلات نزدیک‌کننده و خم‌کننده ران‌ها و نیز تمرینات کششی عضلات خارج ران‌ها پیش از اینکه مفاصل زانو دچار تخریب شدید و پیشرفته شوند درد بیمار را کاهش و سبب بهبود عملکرد وی شد.

 

ب) انجام جراحی در آرتروزهای پیشرفته
در موارد آرتروز پیشرفته و نیز آسیب منیسک در جوانان ورزشکار یا مواردی که علاوه بر منیسک‌ها بخش‌های دیگر مانند رباط‌های صلیبی نیز دچار پارگی شده‌اند ممکن است انجام اعمال مختلف جراحی ضروری باشد.

 

ج) استفاده از کفش مناسب
از جمله اقدامات مفید دیگر برای پیشگیری از قفل شدن زانوی افراد به ویژه کهن‌سال استفاده از کفش‌های مناسب با کفی آجدار و پاشنه مناسب، استفاده از وسایل کمکی حرکت همچون عصا (به خصوص در مبتلایان به آرتروز)، آموزش برداشتن گام‌های کوتاه و مطمئن و انجام ورزش‌های تقویت عضلات کمر، کمربند لگنی و اطراف زانوها و نیز انجام تمرینات تعادلی اشاره کرد

 

د) گرم کردن صحیح بدن قبل از مسابقات
انجام ورزش در زمین‌های مناسب و آماده و نیز گرم کردن صحیح بدن و ورزش‌های کششی پیش از انجام مسابقات از جمله مواردی است که از شیوع آسیب منیسک زانوها در ورزشکاران می‌کاهد.

http://www.turkmensnews.com/



Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

قفل شدن زانو

از شایع ترین شکایات افراد میانسال گرفتگی عضلانی زانو و قفل شدن آن می باشد که به عللی چون آرتروز و زمین خوردن صورت می پذیرد.

قفل شدن زانو بیشتر به حالتی اطلاق می شود که فرد نمی تواند زانوی خم شده خود را باز کند. در این حال وی چند دقیقه زانو را تکان داده و بعد از آن ناگهان زانو باز می شود.

 این وضعیت معمولا به علت پارگی های وسیع منیسک و یا وجود یک قطعه استخوانی و یا غضروفی آزاد در درون مفصل ایجاد می شود .

هنگام کشیده شدن مفصل زانو، مقدار کشیدگی باید محدود به ۱۰ تا ۳۰ درجه باشد تا به این ترتیب بتوان از ایجاد درد جلوگیری کرد.

رایج ترین دلایل ایجاد زانوی قفل شده یا قفل شدن زانو می توانند پارگی مینیسک، نقص مادرزادی، آسیب دیدگی یا ابتلا به بیماری هایی مثل استئو آرتریت یا آرتروز زانو باشد

پیشگیری از زمین خوردن در زمین های یخ زده و لغزنده از آسیب های زانو و قفل شدگی جلوگیری می کند.

راهکارهای پیشگیرانه عبارتند از موارد زیر:

تشخیص قفل شدگی زانو با آرتروسکوپی

شرح حال و معاینه بالینی، عکس و MRI انجام آرتروسکوپی به مشخص شدن علت قفل شدگی زانو کمک می کند.

درمان و توانبخشی در قفل شدگی زانو براساس علت به وجود آورنده آن متفاوت است گاه می توان با استفاده از درمان های فیزیوتراپی از جمله تجویز سرما و گرمادرمانی، برق درمانی و تجویز ورزش های ویژه برای تقویت عضلات اطراف زانو به خصوص عضله چهار سر ران و عضلات نزدیک کننده و خم کننده ران ها و نیز تمرینات کششی عضلات خارج ران ها پیش از اینکه مفاصل زانو دچار تخریب شدید و پیشرفته شوند درد بیمار را کاهش و سبب بهبود عملکرد وی شد.

انجام جراحی در آرتروزهای پیشرفته

در موارد آرتروز پیشرفته و نیز آسیب منیسک در جوانان ورزشکار یا مواردی که علاوه بر منیسک ها بخش های دیگر مانند رباط های صلیبی نیز دچار پارگی شده اند ممکن است انجام اعمال مختلف جراحی ضروری باشد.

استفاده از کفش مناسب

از جمله اقدامات مفید دیگر برای پیشگیری از قفل شدن زانوی افراد به ویژه کهنسال استفاده از کفش های مناسب با کفی آجدار و پاشنه مناسب ،استفاده از وسایل کمکی حرکت همچون عصا (به خصوص در مبتلایان به آرتروز)، آموزش برداشتن گام های کوتاه و مطمئن و انجام ورزش های تقویت عضلات کمر، کمربند لگنی و اطراف زانوها و نیز انجام تمرینات تعادلی اشاره کرد

گرم کردن صحیح بدن قبل از مسابقات

انجام ورزش در زمین های مناسب و آماده و نیز گرم کردن صحیح بدن و ورزش های کششی پیش از انجام مسابقات از جمله مواردی است که از شیوع آسیب منیسک زانوها در ورزشکاران می کاهد.

نرگس تابع

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

مطالب مرتبط:

به خانواده جان باختگان معدن، مسکن مهر یا کمک 500 میلیون ریال

دو برابر شدن مناطق آزاد در کشور

رویدادهای نجومی آخر سال/ از گرفتگی ماه تا خورشید گرفتگی حلقو

کاهش 16 درجه‌ای دمای هوای استان گلستان/خطر طوفانی شدن دریا

آنچه باید درباره روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید بدانید!

بسته شدن پرونده خرید تضمینی گندم گلستان/ 75 درصد مطالبات پر

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram