A-M-Khojemli01.jpgتورکمن نیوز - امان محمد خوجملی: ترکمن‌هایی که بعد از انقلاب وارد مجلس شده اند تعدادشان حدود 14 نفر می باشند و سه نفرشان در قید حیات نیستند. قبل از انقلاب هم در رژیم پهلویها هم تعداد شان گویا چهار نفر یا پنج نفر بودند و از میان آنها هم تنها یک نفر در قید حیات هست. بقیه دار فانی را وداع گفته اند. مردم سئوال می کنند ، فلان نماینده سابق در حال حاضر چکار می کند؟

و به چکاری مشغول است؟ کجاست؟ حالا به خوب و بد و درست و نادرست بودن این سئوالها کاری نداریم. ولی در میان مردم و نخبگان این سئوالها مطرح است. شاید سئوال درست تر این باشد که این نمایندگان محترم بعد پایان مجلس چه کار بکنند بهتر است؟ کسی که یک دوره نماینده مجلس شود خواه نا خواه یک شخصیت سیاسی شناخته می شود. حالا این شخصیت سیاسی در تهران باشد بهتر است یا بعد از پایان نمایندگی مجلس به شهر و دیار خود بر گردد بهتر است؟

اگر در تهران بماند به کار دولتی اشتغال داشته باشد بهتر است یا به کار شخصی؟ اگر به کار دولتی اشتغال داشته باشند این کار سیاسی باشد بهتر است یا اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی؟ گویا این نمایندگان محترم هر یک به کارهای انفرادی اشتغال دارند یا در فکر بازگشت دو باره به مجلس هستند.

2.jpg

به نظر می رسد مسئولیت استراتژیک و بلند مدت خود در جهت ایجاد یک مرکز فکری و تصمیم گیر برای قوم خود را فراموش کرده اند. البته این بدان معنا نیست که دیگران در این زمینه مسئولیت ندارند. ما همه کم و بیش مسئول هستیم. من شخصاً اعتقادم این است که نمایندگان محترم سابق چه در تهران باشند چه در منطقه خود حتماً به کار سیاسی اشتغال داشته باشند .

اگر این فعالیت سیاسی در یک تشکل سیاسی اصلاح طلب یا اصولگرا یا اعتدالگرا باشند بهتر است . چون هم بصیرت سیاسی شان افزایش پیدا می کند، هم کار تشکیلاتی یاد می گیرند هم کار سازماندهی. و در نهایت خود نمایندگان ادوار ترکمن هم برای خودشان تشکیلات منظم درست بکنند و تمام تجارب سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و حقوقی و قانون گزاری خودشان را درطول حیات سیاسی و اجتماعیشان به دست آورده اند، تجمیع و به صورت مکتوب یا شفاهی در اختیار فعالان سیاسی اجتماعی قرار بدهند تا آنها در تحلیلها و ارزیابی خودشان از ذخایر و تجارب دیگران بهره به برند.

ما (ترکمنها) در حال حاضر یا تحلیل گر سیاسی نداریم یا خیلی کم داریم. بهتر است بگوییم تحلیل گر شاخص نداریم. بیشتر تحلیلها و ارزیابی های ما هم اشتباه از آب در می آید. چون به اطلاعات سَری تر و پنهان تر ورسمی تر دسترسی نداریم و بیشتر اطلاعات ما مندرج در رسانه های همگانی است که شاید برای تحلیل و ارزیابی و پیش بینی مناسب نباشد.

برای تحلیل اوضاع یا وضعیت جاری کشور به اطلاعات دقیق نیاز است البته این شرط لازم است نه شرط کافی. اگر اطلاعات غلط باشد قطعاً تحلیل و ارزیابی غلط خواهد بود اگر اطلاعات درست باشد ، درست و غلط بودن تحلیل به قدرت تفکر تحلیل گر بستگی خواهد داشت.

به هرحال از زمان پیدایش انقلاب نزدیک چهل سال می گذرد و زمان آن فرا رسیده است ما هم یک مرکزی برای تجمیع تجارب سیاسی داشته باشیم و ازآن منبع و ذخیره برای تحلیل و ارزیابی آینده استفاده بکنیم. چون ملتی موفق است که در شناخت آینده دقیقتر و موفق تر باشد. اگر این تفرَق و انشقاقها ادامه داشته باشد، با وجود داشتن تجارب سیاسی در بزنگاهها از تصمیم درست سیاسی و جمعی عاجز خواهیم ماند.

منبع: اولکأمیز

مطالب مرتبط:

مجلس برای کابینه دوازدهم سنگ تمام گذاشت/ نوبت کار برای حل مش

مادر آق قلایی با اسلحه گرم به زندگی خود و فرزندش پایان داد

پایان رقابت های فوتسال در علی آباد کتول

تا پایان سال برنامه‌ای برای حذف یارانه نداریم

توجه دولت یازدهم به قوم ترکمن بیش از دولت‌های قبل است+تصاویر

عبدالحکیم فیروزی بعنوان فرماندار شهرستان ترکمن منصوب شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram