×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 713

YashOlyLar TNیادداشت - تورکمن‌نیوز: سیاست و انتخابات بدون رقابت معنا ندارد اما رقابت با رشد فرهنگی و اجتماعی فعالان همراه نباشد می تواند به دشمنی تبدیل شود که برای عرصه ی رقابت و سیاست خوب نیست.

اصل این است این رقابت رقابتِ فکری و حزبی و برنامه ای باشد نه قومی. اما علیرغم گذشت نزدیک چهل از سال از عمر انقلاب هنوز رشد قابل توجه ای در عرصه سیاست و توسعه ی سیاسی  نداشتیم  که این رقابت از قومیت به تفکر انتقال یابد. حال بعضی از دوستان همین رقابت درون قومی را هم تحمل نمی کنند و آنرا نوعی خیانت و شلوغ کاری ارزیابی می کنند. لازم است در این خصوص چند نکته به عرض دوستان برسد که روی آن تامل واین رقابت را به رسمیت بشناسند.
1- دوستان یاش‌اولی سنتی باید قبول بکنند بازار کفر هیچوقت بدون مشتری نمی ماند یعنی رقابت بدون رقیب نمی شود. اگر تشکلی بدون رقیب و انحصاری فعالیت بکند فوری به فساد و ناکارآمدی کشیده می شود. همچنانکه دوستان یاشولی سنتی درست یا نادرست ، حق یا ناحق به بعضی فسادها متهم شدند و هستند.
2- به نظر من در گنبد دو گروه یاشولی سنتی و مدرن ( البته لفظ سنتی و مدرن را برای تفکیک عرض می کنم و گرنه روی اسم دعوایی نیست) می توانند فعالیت بکنند با ساختار و تشکیلاتی مستقل از یکدیگر اما در اهداف اشتراک نظر داسته باشند. یعنی می توانند لیست مشترک بدهند. اگرگنبد هفت عضو اصلی و سه عضو علی البدل برای شورای شهرنیاز داشته باشند می‌توانند هر گروه پنج نامزد معرفی بکنند و از مردم بخواهند از میان این ده نامزد هفت نفر انتخاب بکنند. بدون اینکه تشکیلات خود را ادغام کنند.
3- گنبد شهری است چند قومی ودو مذهبی و اقوام می توانند درون خود رقابت مسالمت آمیز دوستانه داشته باشند و در عین حال با داشتن تشکیلات مستقل اهداف مشترک را با لیست مشترک دنبال کنند. تنوعات قومی و فکری گنبد طوری است که همه نمی توانند خود را در یک تشکیلات واحد جای دهند. پس بهتر است همه تشکل یابی را به رسمیت بشناسند.
4- کثرت تشکیلات برای نامزدها هم عرصه ی بهتری را مهیا می کند تا بتوانند عرض اندام بیشتری به نمایش بگذارند و در جاهای بیشتری خود را معرفی بکنند تا مردم و تصمیم گیرندگان آنها را بهتر و بیشتر بشناسند.تا خود را از این تنگنای تشکیلاتی رهایی نمایند.
5- وجود یاشولیها در چند انتخابات گذشته ضرورت تشکل یابی را به اثبات رسانده است. چون مردم نمی دانند در میان انبوه نامزدها چه کسی یا چه کسانی را گزینش کنند در اینجاست که نیاز به مرجع معتبری احساس می شود تا مردم را راهنمایی نمایند. چون بیش از 95 درصد مردم فعالیت سیاسی یا انتخاباتی آن چنانی ندارند که بتوانند خود خوبِ و بدِ سیاست و انتخابات را تشخیص بدهند.
6- اما چرا بنده به عنوان یک فعال سیاسی و حزبی ویاداشت نویش محلی در جرگه یاشولیها  که اهدافشان قومی است فعال هستم به این دلیل است که قدرت حزب ما (حزب اتحاد ملت ایران) با اعضای محدود خود در حال حاضر آنچنان نیست که بتواند به سرنوشت انتخابات تاثیر تعیین کننده بگذارد. فلذا لازم دیدم در میان یاشولیها باشم که گاه گاهی اهداف حزب را که فراقومی و سیاسی است جسته و گریخته به دوستان به صورت سخنرانی و نوشتاری یادآوری نمایم که برای شکافهای قومی که از این رقابت‌ها حاصل می شود چاره ای اندیشید یا حد اقل از اینکه هست بیشتر نشود.
7- برای کاهش شکافهای قومی و مذهبی بهترین راه حل، حداقل در شرایط فعلی این است اگر تمام اعضای شورای شهر از ترکمن‌ها انتخاب شود می شود شهردار گنبد را از فارس‌ها انتخاب کرد تا با آنها تعامل بهتر و بیشتری صورت گیرد. یا اگر تمام اعضای شورای  شهر از برادران فارس انتخاب شوند آنها هم می توانند برای تعامل و نزدیکی بیشتر شهردار را از ترکمنها انتخاب نمایند.
8- در تشکیلات محلی عیب همه ی تشکلها نداشتن اساسنامه و مرامنامه ی مکتوب و مصوب آنها ست که بتوان از روی آن عیب‌ها و ایرادها را مورد ارزیابی و رفع قرارداد.اگر اساسنامه و مرامنامه مکتوب و مصوب وجود داشته باشد و رهبران آن مشخص باشند، همه با مطالعه ی قبلی و پذیرفتن آن می توانند در تشکلها عضو شوند و اهداف خود را در یک چارچوب مشخص دنبال نمایند. امید است در سالهای آینده برای آن فکری اساسی شود و گرنه نمی شود کارهای مهم و اساسی را به صورت شفاهی و نانوشته دنبال کرد.

امان محمد خوجملی

 

مطالب مرتبط:

زنها این کارها را برای شوهرانشان انجام ندهند!!

بسیج برای بالندگی نظام به روز عمل می‌کند

240 نفر برای تصاحب کرسی های نمایندگی شوراهای بندرترکمن رقابت

مواد غذایی مفید برای ضعیفی چشم

دعوت فرماندار ویژه گنبد برای حضور پرشور مردم درمراسم شهید مد

اختصاص بیش از ۸۰ میلیارد ریال برای گازرسانی به روستاهای گنبد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram