bute goldani 01اخبار محیط زیست- تورکمن‌نیوز: خطر بیابانی شدن و تخریب مراتع استان گلستان در سال های اخیر شتاب برای تولید نهال های مرتعی به منظور حفظ پوشش گیاهی مراتع و مقابله با خطر گسترش بیابان ها را دو چندان کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب و معتدل تا نیمه خشک و خشک است، میانگین بارندگی مناطق مختلف این خطه از کشور بین 150 تا 850 میلیمتر متغیر بوده و عرصه های منابع طبیعی آن را کوهستان های مرتفع، دشت های هموار، مناطق پست و شوره زار، دریا و بیابان های شمالی استان تشکیل می دهد.
مدیر کل منابع طبیعی گلستان در این خصوص با ابراز نگرانی از خطر بیابانی شدن عرصه های منابع طبیعی استان پیش از این گفته بود که اراضی در معرض بیابانی شدن بیشتر در شمال گلستان و در حوزه شهرستان های گنبدکاووس، مراوه تپه، گُمیشان و آق قلا قرار دارد و سطح آن حدود460 هزار هکتار است.
به گفته ابوطالب قزلسفلو؛ هم اینک بیش از 106 هزار هکتار از زمین های زراعی و 345هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان در خطر بیابانی شدن قرار دارد.
برخی از کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان معتقدند، تقویت پوشش گیاهی در این منطقه و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در بخش منابع طبیعی می تواند توسعه بیابان و مشکل فرسایش، سیل، رسوب و ریزگردها را به میزان قابل توجهی در مناطق شمالی استان کاهش دهد.
به گزارش ایرنا معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در راستای کاهش مشکلات عرصه های بیابانی و مراتع گلستان ،از تولید 600 هزار اصله بوته گلدانی به منظور احیای مراتع در سال جاری خبر داده و اظهارداشت: این تعداد نهال برای احیای یکهزار هکتار از مراتع و بیابان های استان استفاده می شود.
عبدالرحیم لطفی این نهال ها را از گونه های سازگار با مناطق بیابانی و مراتع شامل آتریپلکس، آگروپایرون و فستوکا بیان کرد.
وی با بیان این که شهرستان های آق قلا، گنبدگاووس، مراوه تپه و آزادشهر به کاشت و تولید این بوته های گلدانی اقدام کرده اند، اضافه نمود: این بوته ها در اراضی و مراتع شمال و جنوب استان گلستان که نیاز به اصلاح و احیاء و نیز عرصه های در معرض خطر بیابانی شدن، کشت می شود.
به گفته لطفی؛ هزینه تولید بوته های گلدانی از محل اعتبارات بیابان زدایی، احیاء و اصلاح مراتع گلستان و مشارکت مجریان طرح های مرتعداری در بخش خصوصی تامین شده است.
استان گلستان دارای یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی ملی، 452 هزار هکتار جنگل، 862هزار هکتار مرتع، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی، 62 هزار هکتار اراضی مستحدث و اراضی موات است.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مرانع استان شامل 301 هزار هکتار مراتع با تاج پوشش خوب، 161 هزار هکتار با تاج پوشش متوسط و 400 هزار هکتار با تاج پوشش ضعیف است که 41 درصد مساحت کل استان را شامل می شود.
در گلستان یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت در 30 نقطه شهری و حدود یکهزار و 100روستا زندگی کرده و بیشتر ساکنان از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند./ ایرنا

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

برگزاری مراسم عزاداری اربعین حسینی در شرق گلستان

احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌‎ها/ هوای گلستان زمستا

بیش از ۲۰۰ هزار تن آسفالت در جاده‌های استان گلستان استفاده ش

ظرفیت پذیرش داوطلبان کنکور دانشگاه فرهنگیان چند شهر گلستان ب

دوره‌های آموزشی بازرسان انتخابات استان گلستان برگزار می‌شود+

همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان در گنبد کاوو

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram