A-M-Khojemli02.jpgتورکمن نیوز- امان محمد خوجملی: خوبی رسانه های عمومی مانند اینترنت این است که اندیشه و تفکر در میان عموم مردم منتشر می شود و باز خورد و انعکاس آنرا در همان رسانه یا مواجهات حضوری می توان دید. من یکی دو نفر منتقد خوب دارم که در واقع آنها بهترین دوستان من هستند.

چون منتقدان بیشتر دنبال نقطه ضعف انسان هستند و آنرا مفت و مجانی برای شما بر ملا می کنند. البته برخورد این دوستان بیشتر شفاهی است تا مکتوب. چون دربر خورد های شفاهی راحت همه چیز را می شود بیان کرد. اما دوستان بیشتر بنا به ملاحظاتی نقطه ی مثبت یا قوت را بیان می کنند؛ وباعث دلگرمی بیشتر می شوند. اما منتقد عیبجو و نکته سنج بیشتر به درد می خورد.

چند وقت پیش در یک محفل دوستانه نشسته بودیم ، او گفت: دموکراسی را چگونه می شود به ایران آورد؟
من در جواب او گفتم: به وسیله تقویت اطلاح طلبان و دمو کراتهای داخلی.
اوگفت: مثلاً چه کسانی؟
من گفتم: افرادی مانند خاتمی و روحانی و کروبی یا موسوی و امثال آن.
او گفت: تو امیدت به روحانی و خاتمی و امثال آنهاست، آنها خودشان می گویند ما برای حفظ نظام آمدیم.
من در جواب گفتم: خب، مگر حفظ نظام چه اشکالی دارد. اول نظام باید حفظ شود و نظم و امنیت بر قرار باشد در غیاب نظم و امنیت و آرامش و در شرایط هرج و مرج تو چگونه می خواهی دموکراسی بر قرار کنی؟ آیا در کشورهای عراق و افغانستان و سوریه می شود دموکراسی بر قرار کرد؟! روزانه دهها نفر در اثر جنگهای داخلی وبمب گذاریها و ترورها در این سه کشور کشته می شوند.

و گفتم: الان بزرگترین آرزوی مردمان این کشورها برقراری نظم و امنیت و آرامش و یک وعده غذای گرم و داشتن سر پناه مناسب است.

وگفتم: درکشورهایی که دموکراسی بر قرار شده مگر دموکراسی و پیشرفت از آسمان نازل شده؟ آنها از یک دریای طوفانی عبور کرده به این مرحله رسیده اند. دموکراسی شرایطی دارد مانند نظم و امنیت، زیر ساختهای مناسب مانند آب لوله کشی سالم، برق، گاز ،تلفن،راههای مواصلاتی مناسب، اینترنت پر سرعت، گسترش شهرنشینی،افزایش سواد عمومی وگسترش طبقه ی متوسط وبا عبور از شرایط سخت مادی وبا بر خورداری ازشرایط رفاه و آسایش دموکراسی را طلب بکنند. اگر حداقل شرایط مهیا نباشد آوردن یا ایجاد دموکراسی بسیار سخت خواهد بود.

او گفت: پس تو به دموکراتهای خارج نشین چندان امیدی نداری؟ من گفتم: حکومت دموکراتهای درون نظام را به سختی قبول می کند به دموکراتهای وطنی که بیشترشان از خانواده ی شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی هستند و برای حفظ نظام از جان ومال گذشته اند. اگر قرار است حکومت به کسی اعتماد بکند به اینها اعتماد خواهد کرد نه دیگران. و خوشبختانه چنین افراد عاقل و منطقی و واقع بین دردرون حکومت کم نیستد.

برای رسیدن به دموکراسی رفتار معقول و منطقی و مسالمت آمیز خود اصلاح طلبان و دموکراتها هم شرط است. اگر آنها در مواجهه با حکومت اشتباه و بی تدبیری بکنند دموکراسی را از ایران دور خواهند کرد. اپوزسیون خارج نشین اگر عاقل باشند با دستگاهای تبلیغاتی خود فقط شرایط فرهنگی و اعتقادی را برای پذیرش دموکراسی ایجاد بکنند.

خوشبختانه در طی سالهای گذشته حکومت هم با درس گرفتن از اشتباهات گذشته ی خود رفتار بسیار و منطقی و مناسبی را در پیش گرفته است و باید قدر آنرا دانست و با هزینه بسیار اندک در جهت تحقق آن بر آمد.

دوست منتقد گفت: پس تو در هر شرایطی از اینها حمایت می کنی؟
گفتم : بر حسب شرایط باید تصمیم گرفت. گفتم: اگر امر دایر شود بین احمدی نژاد و انقلاب من قطعاً احمدی نژاد را انتخاب خواهم کرد. چون اگر انقلاب شود دیگر معلوم نیست آینده ی مملکت چگونه خواهد شد. دیگر شخصیتی مانند امام خمینی نیست که بتواند سر وته قضیه را بتواند جمع بکند. اگر امر دایر شود بین لاریجانی و احمدی نژاد من قطعاً لاریجانی را ترجیح خواهم داد. و بین لاریجانی و هاشمی رفسنجانی من هاشمی رفسنجانی را انتخاب خواهم کرد و بین هاشمی رفسنجانی و خاتمی ، خاتمی را.

اینها همه بر حسب شرایط موجود است نه بر حسب شرایط ایده آل.ما ضمن اینکه برای رسیدن دموکراسی باید تلاش بکنیم و از طرف دیگر با نادیده گرفتن شرایط و وضع موجود، نباید اوضاع را از اینکه هست خرابتر کنیم. چون خرابتر شدن اوضاع را هم نباید دست کم بگیریم.پس برای رسیدن به دموکراسی و صلح و ثبات و پیشرفت همه مسئولیم. مسئولیت من وشما اگر از حکومت بیشتر نباشد کمتر هم نیست و باید این را درک و مسئولانه رفتار کرد. و دموکراتهای خارج نشین اگر حرفهایشان محقق نشود لا اقل خانه های گرمشان را دارند و خیلی نگران نمی شوند. ولی وضع ما با آنها متفاوت است.

منبع: اولکامیز

مطالب مرتبط:

یک هزار قطعه از اراضی مسکونی روستاهای مرزی گنبد کاووس سنددار

یک تابلو کوچک و ده آدم بزرگ / میدان مخدومقلی فارغ از یک الما

خیز بلند گلستان برای ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی و دو نیروگا

سم پاشی های مکرر در اینچه برون نسل روباه ترکمنی را به یک قدم

آغاز عملیات ساخت یک واحد آموزشی در روستای چنگیزی گنبدکاووس!

دزدی که برای اخاذی، لپ‌ تاپ یک مهندس را ربود، دختر مورد علاق

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram