Gardeshgari 23 Oاخبار میراث فرهنگی و گردشگری-تورکمن نیوز-  ‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: دیوار دفاعی گرگان با هدف احیای این بنای ارزشمند چند هزار ساله و معرفی بیشتر آن به جهانگردان همانند برج قابوس به ثبت جهانی می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، ابراهیم کریمی در جلسه شورای اداری استان گلستان در گرگان اظهار کرد: این دیوار تاریخی که از لحاظ قدمت، چند صد سال قبل از دیوار بزرگ چین ساخته شده است قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد.
وی اضافه کرد: ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی، فرصت مناسبی برای معرفی این آن و دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان است که تلاش می‌کنیم از این فرصت‌ها به‌خوبی استفاده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی‌،‌صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه به وجود بناهای قدیمی در استان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های جدی این اداره کل مرمت این بناها است که با وجود کمبود بودجه، سال گذشته شش بنا مورد مرمت کارشناسانه قرار گرفت و امسال هم تلاش می شود ٨ خانه تاریخی دیگر مرمت شود.
کریمی ادامه داد: علاوه بر آن، پارسال 33 شئ تاریخی کشف شده در استان مرمت شد و طبق برنامه ریزی‌ها، امسال نیز صد شئ تاریخی دیگر ترمیم می‌شود.
وی انجام 2 کاوش باستان شناسانه، تعیین حریم آثار تاریخی، ثبت گویش تاریخی گرگان در فهرست آثار ملی و رونق بخشی به صادرات صنایع دستی را از جمله برنامه‌های سال 96 ابن اداره کل دانست.
دیوار تاریخی گرگان در 29 تیرماه سال 1378 به شماره 2345 ‎ به ثبت ملی رسیده ‌است.
دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده است، یکی از سه دیوار تاریخی جهان می‌باشد.
این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان‌(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه‌ها نگارش شده است.
طول دیوار بزرگ گرگان در حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتی‌متر ساخته شده است.
این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره‌ای از قلعه‌ها، کوره‌های آجرپزی، سد، کانال‌های هدایت آب بوده است.
دیوار از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (بخش اعظم آن در ضلع شمالی رودخانه) واقع بوده است.
امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه‌های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره‌های البرز شرقی در دامنه بیلی‌کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده می‌باشد.
پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می‌دادند ،اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال‌های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط:

کارت سوخت می ماند یا می رود/حذف کارت سوخت، بستر قاچاق این مح

کشف 70 کیلوگرم گوشت گراز از متخلفان شکار در گرگان

فعالیت 1200نفر در طرح هجرت 3 گرگان

برگزاری جلسه هیات اجرایی ستاد انتخابات شهرستان گرگان

یک کشته بر اثر برخورد پژو با تراکتور در جاده گرگان - علی آبا

مسابقات قرآن کریم طلاب اهل سنت شمال کشور در گرگان آغاز شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram