TurkmensNews Telegram TN

AndroidOnlineNewsImage.aspxاخبار علمی جهان - تورکمن‌نیوز: اغلب مردم گمان می کنند که قاره ها شکل و موقعیت مکانی ثابتی دارند و این در حالی است که دانشمندان به تازگی دریافته اند که قاره استرالیا در طول سال چندین بار جابجا می شود و دلیل این امر نیز تغییرات موقعیت مرکز حجمی کره زمین می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، بر اساس نظریه تکتونیک صفحه ای علم زمین شناسی قاره ها یک واحد مجزا نیستند و هر کدام از صفحات متعددی تشکیل می شوند و بر اساس حرکات متنوع این صفحات تشکیل دهنده در کنار یکدیگر،شکل قاره ها و نیز موقعیت مکانی آنها پیوسته در حال تغییر است،اما امروز زمین شناسان استرالیایی متوجه عامل دیگری در تغییر موقعیت مکانی قاره ها شده اند،نتایج این تحقیقات گسترده نشان می دهد که علاوه بر ساز و کار تکتونیکی عواملی همچون تغییر در موقعیت مکانی مرکز حجمی زمین نیز می تواند به جابجایی و تغییر موقعیت مکانی قاره ها بر روی سطح زمین بیانجامد.
در واقع مرکز حجمی کره زمین در فصول سرد و گرم جابجا می شود و این عامل باعث شده تا کل قاره استرالیا در طول سال ۲ بار دچار جابجایی مختصاتی شود.
اوایل سال میلادی جاری بود که دانشمندان استرالیایی از جابجایی ۱٫۵ متری این قاره در مقایسه با مختصات ثبت شده آن در ۲۲ سال گذشته خبر دادند،آنها پدیده های زمین شناسی همچون تکتونیک صفحه ای را دلیل اصلی این جابجایی ۱٫۵ متری به سمت شمال عنوان کردند،دولت استرالیا پس از اعلام این خبر اعلام کرد که به زودی مختصات جغرافیایی این کشور را تغییر خواهد داد.
اما خبری که امروز منتشر شده نشان می‌دهد که علاوه بر حرکت ۱٫۵ متری کل قاره استرالیا به سمت شمال،این قاره در یک سال نیز جابجایی های متعددی را در جهات مختلف انجام می دهد که دلیل این امر نیز تغییر در موقعیت مکانی مرکز حجمی زمین عنوان شده است.
دانشمندان مرکز حجمی یک جسم را به صورت موقعیت مکانی متوسط نقطه مرکزی آن تعریف می کنند؛در مورد کره زمین این نقطه تقریبا بر روی هسته مذاب درون زمین که در عمق ۶۰۰۰ کیلومتری از سطح قرار گرفته است منطبق می گردد اما نکته قابل توجه این است که موقعیت مکانی مرکز حجمی کره زمین ثابت نیست و با توجه به توزیع نامنظم حجم آب های سطحی در فصول تابستان و زمستان مرکز حجمی زمین در طول سال چندین میلی متر در جهات مختلف جابجا می گردد.
لازم به ذکر است که جابجایی مختصات مرکز حجمی کره زمین نه تنها قاره استرالیا بلکه تمامی قاره ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد اما قاره استرالیا به دلیل قرار گیری بین قاره اروپا و نیز اقیانوس آرام جنوبی در طول سال بیشتر از سایر قاره ها جابجا می شود.
آقای شین چان هان از دانشگاه نیو کسل استرالیا و مسئول تیم پژوهشی کاشف این پدیده جالب در این باره می گوید:آب های سطحی کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی همیشه در حال حرکت و مهاجرت هستند و همین حرکت پیوسته باعث شده است تا قاره استرالیا نیز در طول سال جابجایی های متعدد و قابل اندازه گیری ای را تجربه کند.
به منظور اندازه گیری مقدار جابجایی قاره استرالیا آقای هان و تیم تحت مدیریتش مقدار جابجایی های اندازه گیری شده توسط ۱۴ ایستگاه زمینی GPS در کل قاره استرالیا را تحت نظر گرفتند،قابل به ذکر است که این ایستگاه های GPS می توانند جابجایی های کوچک و در حد یک میلی متر را نیز محاسبه نمایند.
در مرحله بعدی آقای هان و تیم تحقیقاتی اش داده های بدست آمده توسط ایستگاه های GPS را با داده های ماهواره ای مبتنی بر نمودار تغییرات فصلی جاذبه کره زمین مقایسه کردند که نتیجه این بررسی ها موقعیت سنجی حجم آب توزیعی در سطح کره زمین بود،اما نتیجه اصلی این پژوهش ها این بود که در طول زمستان نیمکره شمالی زمین و وقتی که قاره استرالیا فصل تابستان را تجربه می کند و در نتیجه به حداکثر رسیدن حجم و وزن برف و یخ در نیمکره شمالی مرکز حجمی کره زمین به مقدار چند میلی متر به سوی قاره اروپا جابجا می گردد و این جابجایی چند میلی متری هم دلیل اصلی جابجایی ۱ میلی متری کل قاره استرالیا به سمت شمال غرب است،قاره استرالیا علاوه بر این جابجایی در طول زمستان نیمکره شمالی ۲-۳ میلی متر در جهت عقربه های ساعت بر روی محور خود می چرخد.
در طول تابستان نیمکره شمالی زمین و زمانی که قاره استرالیا فصل زمستان را تجربه می کند ساز و کار دقیقا برعکس شده،تمام یخ و برف های موجود در نیمکره شمالی ذوب و سپس تبخیر شده و به اتمسفر بازمی گردد و نتیجه نهایی بازگشتن قاره استرالیا به موقعیت مکانی پیشین خود می باشد.
جابجایی های مذکور به قدری کوچک و ظریف هستند که هیچ انسانی متوجه آنها نخواهد شد و در مقیاس کل قاره می توان از آنها چشم پوشی کرد اما وقتی موشکافانه این پدیده را تحت نظر قرار دهیم در می یابیم که همین تغییرات کوچک و قابل اغماض می تواند در اندازه گیری های ماهواره ای تغییر ایجاد کند،آقای هان در این باره می گوید:به همین ترتیب ما ثابت کردیم که عکس های ماهواره ای ثبت شده از قاره استرالیا همیشه ۱-۲ میلی متر خطا دارند.
شاید درصد خطای چند میلی متری در عکس های ماهواره ای برای بسیاری از اقراد مهم نباشد اما با توجه به حساسیت حوزه هایی که از اطلاعات ماهواره ای استفاده می کنند همچون اندازه گیری میزان سطح آب اقیانوس ها و نیز محاسبات انجام شده توسط پردازنده خودرو های خودران دانشمندان به دنبال اصلاح اشتباهات محاسباتی در این باره می باشند.
آقای هان و تیم تحقیقاتی اش امیدوارند که بتوانند از نتایج تحقیقات خود در افزایش دقت اندازه گیری در سیستم های موقعیت یابی GPS استفاده نمایند.
آقای هان در این باره می گوید:وجود خطا در سیستم موقعیت یابی GPS گرچه به مقدار کم و جزئی می تواند از دقت و صحت محاسبه های موقعیت یابی انجام شده ما بکاهد پس ما نیاز داریم تا با شناخت این خطاها در جهت رفع آنها اقدام کنیم.
نتایج جالب این تحقیقات در نشریه تحقیقات ژئوفیزیکی چاپ شده است اما قبل از شروع عملیات تصحیح محاسبات سیستم موقعیت یابی GPS نیاز است تا تحقیقات انجام گرفته توسط تیم آقای هان تحت نظر تیم های تحقیقاتی دیگری راستی آزمایی گردد.
اکثریت محققان نسبت به پژوهش اخیر آقای هان و تیم تحقیقاتی اش علاقه نشان داده اند،پژوهشگران معتقدند که باید از این اکتشاف جدید در دقیق سازی پروسه موقعیت یابی در حوزه های دیگری همچون نجوم انجام گرفته توسط سیستم GPS استفاده گردد،آنها معتقدند که مطالعات انجام گرفته بر روی جابجایی های سالانه قاره استرالیا باید در مورد دیگر قاره ها نیز انجام گیرد.
ریچارد گروس محقق آزمایشگاه نیروی محرکه جت سازمان هوا و فضایی ناسا واقع در شهر پاسادنا ایالت کالیفرنیا درباره این اکتشاف جدید می گوید:این رویه نوین در محاسبه موقعیت مکانی مرکز حجمی کره زمین باید در اختیار سایر شاخه های علمی قرار بگیرد.

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

مسابقات کورس بهاره گنبدکاووس و آق‌قلا به دلیل حادثه معدن آزا

سفر 4‌میلیون و 166‌هزار گردشگر خارجی به ایران

حضور دو بوکسور نونهال گلستانی در اردوی تیم ملی

خروج کمباین‌ها از گلستان برای کمک به برداشت محصول سایر استان

وظیفه یک روشنفکر در قبال مقدسات و شخصیت‌ها

مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در گنبد کاووس برگزار شد/گزارش تصو

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram