b_300_300_16777215_00_images_News_social_Gonbad-Social_Bayat0002.jpgتورکمن نیوز - آنه‌محمد بیات: ظاهرا با احداث خط آهن 908 کیلو متری که 700 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان و 88 کیلو متر آن از داخل ایران و 120 کیلومتر آن از قزاقستان عبور و کشورهای(cis)، سی، ای، اس را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می کنند جوابگوی حمل بار را نخواهد داد و مسیری برای تردد مسافران خواهد بود و هزینه‌ و بار مالی دولت را افزایش و از بیت‌المال هزینه‌ی بدون کارشناسی صورت گرفته است.

مسیرهای ترکمنستان و قزاقستان شاید برای ترابری و حمل بار جواب بدهند اما خطوط ایران مسیری کاملا غیر کارشناسی شده می‌باشد.


احداث راه‌آهن یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌هاست برای انجام عملیاتی و اصولی راه‌آهن مطالعات بسیاری در 2 الی 3 فاز صورت می گیرد، متاسفانه مسیر جدید قره‌تپه(بین آق ‌قلا و بندر ترکمن) به گمرگ پل یا اینچه‌برون و قزیل اترک مسیری کاملا ناصحیح و غیر کارشناسی شده است. مسیر اولیه که کلنگ آن در سال‌های 90 و 91 و قبل از آن طی 3 بار در شمال گنبد کاووس در محلی به نام گوزئنگی تپه زده شد مسیری کاملا اصولی و مطالعه شده بود که با اعمال نفوذ نمایندگان مجلس گرگان وهمسویی بعضی شوراهای ناآگاه اینچه برون یک شبه تغییر مسیر داده‌ شد. متاسفانه پروژه‌ی فنی و اقتصادی به طرحی سیاسی تبدیل گردید.

RahAhan02.jpg


خطوط مطالعه شده‌ی اولیه‌ی راه‌آهن قره تپه(آق‌قلا) علی‌آباد- گنبد کاووس وداشلی‌برون، قزیل اترک یا برکت بود و از گنبد کاووس شاخه ای از آن به طرف شاهرود و مسیر دیگر به طرف شرق یعنی به بجنورد و مشهد وصل می‌شد.


که دلایل منطقی و فنی خود را داشت:
 الف- این مسیر کاملا کارشناسی شده بود و چندین شهر را تحت پوشش قرار می‌داد.
ب- با اجرای طرح مذکور مسیر قره‌تپه(آق‌قلا) یا گرگان به گنبدکاووس بدون هزینه به بهره برداری می‌رسید.
ج- راه‌آهن قره‌تپه، گنبد کاووس، قزیل اترک مسیر ترابری خط آهن گنبدکاووس به شاهرود وصل می‌گردید. که کوتاه‌ترین مسیر ترابری شمال جنوب راتشکیل میدادند. مسیر فعلی به اصطلاح گرگان، اینچه‌برون، اترک، برکت به چند دلیل کارآیی ترابری نخواهد داشت: اولا،‌ مسیر گرگان، دوآب،‌ فیروزکوه کاملا فرسوده می‌باشد ثانیا، مسیر جدید قره‌‌تپه تا گمرگ پل مسیری با تلاقی است و بازسازی آن هزینه‌بر خواهد بود، ثالثا، در مسیر مذکور تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آلماگل،‌ آجی‌گل وجود دارند که دوستداران طبیعت و محیط زیست کاملا با عبور راه‌آهن از مسیر شمال آق‌قلا مخالف می‌باشند. با توجه به این‌که در عصرکنونی حفظ محیط زیست اولویت اول جهان است.
رابعا، سیاست ناصحیح مرکز نشینان و حرف‌شنوی آنان از مدیران مرکز استان خصوصا در دوره‌ی دولت قبلی باعث خسارت جدی به بیت‌المال شد که قابل بررسی می‌باشد و مسیر قبلی قره‌تپه(آق‌قلا)، گنبد کاووس، ترکمنستان بعد از کلنگ زنی در بهبوبه‌ی اجرایی شدن بود که یک‌شبه مسیر آن تغییرکردکه نمایندگان گرگان در مجلس و بعضی مدیران دولت سابق در این خصوص جواب‌گو خواهند بود که بار مالی سنگینی به دولت متحمل کرده‌اند، و توجیه‌ی اقتصادی ندارد.


در خصوص احداث راه‌آهن گرگان، آق‌قلا، گنبدکاووس و بجنورد، دکتر قاسم جعفری در شهریور ماه 93 13درگفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: ساخت راه‌آهن گلستان- خراسان خط قرمز 5 نماینده‌ی مجلس می باشد وی افزود: مدت زیادی از زمان اجرایی این پروژه می گذرد در صورت عدم همکاری مسئولین و عدم اجرای این پروژه نمایندگان راهکار قانونی را در پیش خواهند گرفت جعفری اذعان داشت: پروژه‌ی مذکور مصوبه‌ی شورای اقتصاد می‌باشد، حس می‌کنم مسئولان به کندی آن را پی‌گیری می‌کنند.


در14 تیر ماه  1393نشریه‌ی گلستان سلام نیز نوشت: فشارها،‌ اولویت وزارت راه را تغییر می‌دهند، راه‌آهن گلستان، مشهد وزیر راه را به دردسر انداخت! ظاهرا مطالعه‌ی فاز اول مسیر خط آهن گرگان،‌ قره‌تپه¬(آق‌قلا)،‌ علی‌آباد،گنبدکاووس، بجنورد و مشهد 12 سال پیش آغاز و فاز دوم آن از سال 90 شروع گردید که مطالعه‌ی فاز دوم و نهایی آن پیشرفت بیش از 50 درصد را داشته است.


این مسیر 570 کیلومتری که 16 کیلومتر آن تونل پیش‌بینی شده است مسیر مذکور در گام اول دو میلیون مسافر را جا‌به‌جا خواهد کرد و در آینده این رقم چند برابر می‌شود. و قرار است تا سال 96 این پروژه‌ی عظیم به بهره‌برداری کامل برسد که متاسفانه هنوز مطالعه‌ی فاز دوم آن کامل نشده است، مسیر فوق در سال اول بهره‌برداری 2/5 میلیون تن بار را جا به جا می‌نماید. عدم تامین مالی و مشخص نبودن فاینانس طرح، بلاتکلیفی پروژه علی‌رغم ابلاغ مدیر‌عامل وقت راه‌آهن مبنی بر شروع پروژه از دو نقطه گنبدکاووس به سمت(آق‌قلا) قره‌تپه و بجنورد به سمت مشهد هنوز مسکوت مانده است.


این مسیر قرار است، آق‌قلا، علی‌آباد، گنبدکاووس، آشخانه، بجنورد، شیروان، قوچان، چناران ومشهد را تحت پوشش خود قرار بدهد و زمینه‌ی اتصال یکی از استان‌های کشور را به خطوط ریلی را نیز فراهم می کند، شاید مشکلات اعتباری و بلاتکلیفی پروژه دلیل اصلی نارضایتی نمایندگان از عملکرد وزارت راه شهر‌سازی را در این حوزه باشد. آیا فشار نمایندگان منطقه این مسیر را جزو اولویت‌های راه سازی کشور خواهد کرد یا خیر؟
ازمدیران ارشد استانی انتظار می‌رود، نیازی به پی‌گیری طرح‌های غیرکارشناسی دولت قبلی نیست، معایب و محاسن طرح بزرگ راه‌آهن که به عنوان کریدور بین‌المللی ازآن یاد می‌شود بررسی و واقعیت‌ها را به مردم اعلام ‌نمایند.
و در صورت ممکن طراحان پروژه‌های غیر کارشناسی بازخواست شوند تا بیت‌المال و بودجه دولت حیف و میل نشود.و مرکز استان به نوعی در تمامی پروژه‌ها و طرح‌های مهم استانی دخیل نباشد چون گلستان شهرهای بسیاری دارد که در محرومیت شدید به سر می‌‌برند.
نگارنده در اردیبهشت سال جاری از وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرایی نشدن پروژه‌ی راه‌آهن قره‌تپه (آق‌قلا) گنبدکاووس به سمت‌های شاهرود و بجنورد، مشهد و عدم کار‌آیی ترابری، مسیر راه‌آهن فعلی پرسیدم.
مهندس آخوندی سئوال دوم مرا پاسخی نداد ولی درپاسخ سئوال اول گفت: تصمیم داریم مسیرهای گرگان، گنبد کاووس و مشهد را بعد از اتمام پروژه فعلی گلستان، ترکمنستان اجرا نمائیم.


                                                                                                                                                        آنه محمد بیات داشلی‌برون

 

مطالب مرتبط:

راه اندازی شهرداری منطقه سه گرگان توسط وزارت کشور

راه اندازی بیمارستان صحرایی در گمیشان

دوره آموزشی فلوشیپ مدیران تخصصی بهداشت شرق گلستان در کلاله ب

راه اندازی 2 پروژه گازرسانی در شهرستان گالیکش

دستگیری ماهیگیران غیرمجاز در پهنه آبی خزر

شارژ باتری شما تمام نخواهد شد!

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram