Mashaghele Khanegi 4Aاقتصادی-تورکمن‌نیوز- کارشناسان حوزه اشتغال می‌گویند که استفاده از توانمندی بخش صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری برای کاهش نرخ بیکاری حدود 12 درصدی گلستان ضروری بوده که این اقدام با توسعه مشاغل خانگی و بویژه در بین بانوان در حوزه اشتغال و افزایش درآمد خانوارهای این استان یک میلیون و 869 هزار نفری موثر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ترکمن‌های ایران،‌ افزون بر 47 درصد از جمعیت گلستان در مناطق روستایی و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند که بهره‌گیری از طرح مشاغل خانگی و توسعه صنایع دستی بومی و سنتی می‌تواند نرخ بیکاری را در استان کاهش دهد.
طبق آخرین ارزیابی که امسال توسط مرکز آمار ایران انجام شد نرخ مشارکت اقتصادی در گلستان از ۳۹.۶ درصد به ۳۷ درصد و نرخ بیکاری از ۱۳.۶ به ۱۱.۹ درصد کاهش یافته است که تلاش برای افزایش مشارکت و کاهش بیشتر بیکاری نیازمند یافتن راهکارهای مختلف و از جمله توسعه مشاغل خانگی است.
کارشناسان حوزه اشتغال گلستان معتقدند: مشاغل خانگی فرصتی برای استفاده از ظرفیت تک تک اعضای خانوار به منظور کمک به تامین معیشت، افزایش درآمد، رفع نیاز بنگاه های اقتصادی بزرگتر، بهره وری بیشتر از امکانات و ظرفیت منازل مسکونی، افزایش اعتماد به نقس اعضای خانواده، انتقال دانش بومی و ایجاد انگیزه در خانواده ها برای فراگیری دانش تولید برای اشتغالزایی است.
به گفته آنان؛ ضرورت دارد دستگاه‌های مرتبط برای توسعه مشاغل خانگی در گلستان که اقتصاد آن برپایه خرد است، بیش از گذشته هماهنگ بوده تا موانع سر راه این طرح برداشته شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در این پیوند به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: فضای خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه مشاغل خانگی در استان وجود دارد ولی نیاز به هماهنگی بیشتر میان دستگاه ها در استفاده از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی خانوار است.
سعید مازندرانی؛ نبود شرکت‌های پشتیبان برای بازاریابی محصول تولیدی در حوزه مشاغل خانگی را از مشکلات توسعه فضای کسب و کار خرد در استان برشمرد و گفت: ضرورت دارد برنامه‌های پشتیبانی از تولید در بخش مشاغل خانگی در استان تقویت شود تا از این ظرفیت بیشتر بهره برداری گردد.
او گفت: صنایع غذایی، تولید ترشی، محصولات لبنی، بسته بندی قارچ و صنایع دستی خرد از جمله ظرفیت های توسعه فضای کسب و کارمشاغل خانگی در استان گلستان هستند که نیازمند همراهی دستگاه های مختلف از جمله بهداشت در صدور مجوز است که متاسفانه اینک به سختی مجوز برای متقاضیان این حوزه واگذار می کند.
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز گفت: برای اینکه مشاغل خانگی در اقتصاد استان اثرگذار باشد باید زمینه های پشتیبانی از این بخش شناسایی و هدایت شوند و در برقراری ارتباط با افراد زیر پوشش هم مشاوره درست ارائه شود.
محمد رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز عمده نگرانی این اداره کل در رونق فضای مشاغل خانگی در استان در حوزه بازاریابی، بازار و به ویژه ساختار آن است
او گفت: به همین خاطر باید از ظرفیت شرکت های پشتیبان استفاده شود تا افراد در درآمد خانوار نقش یک نیروی ماهر را داشته و نگرانی از بابت تهیه مواد اولیه و فروش محصول در بازار نداشته باشند.
وی معتقد است: درخصوص نوع محصولات تولیدی در قالب مشاغل خانگی باید استاندارد تولید، قیمت تمام شده و تضمین خدمات رعایت شود و کیفیت به حدی برسد که قابل رقابت در فضای کسب و کار و بازار باشد.
به گفته وی؛ همچنین اصل برند سازی در تولید محصولات از طریق شرکت پشتیبان به منظور حضور موثر در بازار مهم بوده و برای این موضوع تاکید بر اصل آموزش برای تولیدی مرغوب و با کیفیت است.
رهبری از دیگر مسائل به بحث دریافت وام و هرز روی منابع تسهیلاتی در امور جدای از مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: سابقه پرداخت وام در مشاغل خانگی گلستان نشان داده که میزان هرز روی تسهیلات بالا است.
وی اضافه کرد: نظارت دستگاه های اجرایی برمحل فعالیت، نوع فعالیت و محصول، بازاریابی و حمایت های قانونی در جهت پایداری مشاغل خانگی می تواند در ترویج و توسعه این جنبه از اشتغال و تبدیل آن به مشاغل پایدار موثر باشد.
رهبری با یادآوری نقش موثر مشاغل خانگی در افزایش درآمد پایدار خانواده ، افزود که این طرح بهترین اقدام برای کسانی بوده که تجربه بازار نداشته و از قدرت ریسک پائین در سرمایه گذاری برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه هدف از پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی، تکمیل زنجیره تامین و تولید و فروش است، افزود: در این زنجیره که ایده و تدارک مواد اولیه ، حمل و نقل، لجستیک، تزریق سرمایه، خرید و فروش، برندسازی و رقابت است، نقش مدیر گروه و ساختار یک نهاد پشتیبان در جهت حمایت مجریان مشاغل خانگی مهم است.
رهبری گفت که برای معرفی و ترویج الگوهای مشاغل خانگی نقش نمایشگاه های محلی، منطقه ای و ملی و همچنین تولید محتوی و اطلاع رسانی در رسانه ها تاثیرگذار است.
به گفته وی؛ اجرای الگوسازی ناقص مشاغل خانگی نه تنها باعث ترویج آن نشده بلکه اثرات منفی به ویژه در حسن اعتماد و روابط متقابل بین افراد زیرپوشش با شرکت های پشتیبان خواهد داشت.
وی معتقد است: برای قیمت گذاری در محصولات خانگی نقش شرکت های پشتیبان و بهره گیری از تکنیک های بازاریابی تعیین کننده بوده و بازاریان حرفه ای می توانند در معرفی تولیدات مشاغل خانگی و تناسب قیمت و تضمین کیفیت و خدمات پس از فروش نقش موثری داشته باشند.
معاون اشتغال و کارآفرینی تعاون گلستان افزود: دراین استان شناسایی ظرفیت های اقتصادی به منظور پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی در حوزه کشاورزی، پرورش گیاهان دارویی، خدمات گردشگری، تولید صنایع دستی با کیفیت، تولید محصولات صنایع غذایی و پزشکی می تواند قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: تجربه گلستان هرچند به صورت ناقص، به صورت پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی در صنعت فرش می تواند به عنوان یک شاخص برای علاقمندان به فعالیت در حوزه پشتیبانی مورد توجه قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت اجرای خوشه فرش صنعتی برای سایر رشته ها ملاک عمل قرارگیرد و لازم است مجریان در پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی دقت کافی در برقراری ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده داشته باشد.
رهبری گفت: اکنون در گلستان از 345 رشته مشاغل خانگی حدود 101 رشته قابلیت اجرایی دارد و بالاترین فراوانی مربوط به 17 رشته بوده و همچنین بیشترین متقاضیان در حوزه خیاطی و در مرحله بعد صنایع دستی هستند.
به گفته وی؛ تاکنون بیش از 30 هزار متقاضی در استان مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی را گرفته اند و نزدیک به 21 هزار نفر هم از وام آن تا سقف 50 میلیون ریال به صورت قرض الحسنه استفاده کرده اند.
وی افزود: موفقیت دراجرای این طرح در گلستان طبق پایش های به عمل آمده، 21درصد است وعمده ترین دلایل ناکامی مجریان فقدان شناخت بازار، پائین بودن کیفیت محصولات تولیدی و فاقد استاندارد بوده و توجه نکردن به سلیقه مشتری است.
معاون تعاون گلستان افزود: در حوزه مشاغل خانگی حمایت از شرکت های پشتیبان، رشته تولیدی، برگزاری نمایشگاه، ترویج فرهنگ این گونه اشتغال و ارائه تسهیلات بانکی از برنامه‌های امسال این اداره کل است.
به گفته وی؛ امسال حدود 100 میلیارد ریال برای رونق مشاغل خانگی در استان در نظر گرفته شده است .
وی با بیان اینکه 5 شرکت مشاوره خدمات کارآفرینی دارای مجوز از اداره کل در استان فعال هستند، افزود: قرار است این شرکت ها به 7 مورد در سال جاری افزایش یابد.
رهبری همچنین بیشترین مشاوره برای افراد جویای کار و فعالان اقتصادی استان را در حوزه بازاریابی و فروش محصول ذکر کرد و گفت: کانون کارآفرینان استان هم مقرر شده که حمایت ویژه ای از تولید کنندگان مشاغل خانگی داشته باشد.
وی در خصوص چالش ها در دریافت وام مشاغل خانگی نیز گفت: پیدا کردن ضامن و معرفی به بانک برای ضمانت دریافت وام مشکل عمده متقاضیان مشاغل خانگی در استان است که باید برای کاهش گرفتاری آن چاره اندیشی شود.
به گفته وی؛ اکنون در استان برای پرداخت وام مشاغل خانگی به افراد بین 50 تا 100 میلیون ریال و برای شرکت های پشتیبان تا یک میلیارد ریال تصمیم گیری می شود.
رهبری با بیان اینکه بیشترین انحراف در تسهیلات پرداخت شده ناشی از ساختار نامناسب در بازاریابی است، گفت: یکی از نیازها نیز برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در حوزه‌های مختلف مشاغل خانگی برای مجریان است تا از تولیدات بی کیفیت جلوگیری و به رونق درآمد متقاضی کمک شود.
وی همچنین اظهار کرد که از آغاز اجرای طرح مشاغل خانگی در استان سهمیه تسهیلات ابلاغ شده در فاصله زمانی 90 تا پایان 95 حدود یکهزار و 31 میلیارد و 506 میلیون ریال بوده که برای 14 هزار و 391 نفر شغل ایجاد شده است.
به گفته وی؛ ظرفیت‌های موجود در استان گلستان نشان می دهد که در حوزه دام و طیور، آبزیان، گلخانه، قارچ، بسته بندی، تولید لبنیات بومی، صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی، تامین نیازهای بخش سلامت این مشاغل قابلیت اجرایی داشته و با حمایت و هدایت فعالان در حوزه فناوری اطلاعات فرصت حضور محصولات استان در بازارهای خارج از کشور نیز دور از انتظار نیست.
به گفته وی؛ اکنون سرمه دوزی، تابلو فرش، حاجیم، گبه و گلیم از جمله محصولات تولیدی درقالب مشاغل خانگی استان گلستان است که به بازارها خارج از کشور صادر می‌شود.
و اما در مسیر توسعه مشاغل خانگی؛ وظیفه دستگاه‌های اجرایی، مشاوران کسب و کار، فعالان اقتصادی و تشکل‌های غیردولتی در معرفی ظرفیت‌ها و شناساندن توانمندی‌ها، تهیه بسته‌های آموزشی و تولید محتوا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی در جهت معرفی رشته‌های پرکشش و پر تقاضا مورد تاکید است.
باید با شناسایی ظرفیت‌های بازار و امکان سنجی حضور یک محصول در بازار نسبت به معرفی محصولات جدید با فرایندهای جدید از طریق خلاقیت و نوآوری اقدام کرد.
ارتباط دادن محصول تولیدی به برندهای بین‌المللی از طریق فعالیت موثر در حوزه بازاریابی از طریق ابزار فضای مجازی و افراد حاذق، توانمند و کارشناس نیز می تواند در معرفی محصولات جدید که برای استان گلستان سودآوری ویژه داشته و در چرخه فعالیت‌های اقتصادی موثر باشد، نقش مهمی را ایفا کند.
از سوی دیگر تولید مشاغل خانگی می‌تواند به عنوان یک گفتمان جدید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با استفاده از توانمندی، مهارت، دانش بومی، ظرفیت، امکانات و همچنین استحکام خانواده باشد چرا که در یک مقیاس کوچک، تلاش و تولید در سطح خانوار برای تامین نیازهای اولیه نمونه ای از اقتصاد مقاومتی است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

استقبال مردم کردکوی از اولین المپیکی ورزش‌های انفرادی گلستا

حلقه‌های گمشده از زنجیر موفقیت در حرفه‌ی مدیریتی مهندسی ساخت

برگزاری جشن نوروزگاه در بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس

والیبالیست ساحلی باز گلستان از ادامه مسابقات جهانی چین بازما

هوای گلستان از روز جمعه بارانی می‌شود

افتتاح طرح‌های بنیاد برکت در استان گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram