Shilat 19 Eاخبار محیط زیست-تورکمن‌نیوز: مدیرکل شیلات گلستان با تاکید برلزوم اجرای طرح پرورش ماهی درقفس به عنوان راهکار کاهش بیکاری، گفت: سازمان محط زیست در کنار مسئولیت های خود به مباحث اشتغال شهروندان استان با توجه به نرخ بیکاری بالا بویژه در شهرهای ساحلی توجه داشته و در صدور مجوزها شتاب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، سیدجواد قدس علوی در نشست مشترک پیرامون پرورش ماهی در پشت سدها که با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، معاون آب منطقه‌ای، کارشناسان محیط زیست و مرکز تحقیقات شیلات برگزار شد، از اداره کل محیط زیست گلستان خواست که در صدور مجوزهای لازم جهت پرورش ماهی در قفس و پشت دو سد گلستان و وشمگیر شتاب بیشتری داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه پرورش ماهی در قفس به عنوان یک طرح ملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید هر چه سریعتر در استان گلستان اجرایی شود، تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و در استان‌های زیادی به مرحله عمل رسیده ،اما در گلستان از لحاظ مطالعات زیست‌محیطی به مشکل برخوردیم و تاکنون مجوزهای لازم از سوی محیط زیست استان صادر نشده است.
قدس علوی ادامه داد: این درحالی است که همین شرایط در استان‌های گیلان و مازندران حکمفرما بوده ولی مجوزهای پرورش هزاران تن ماهی از سوی محیط زیست این مناطق صادر و امسال سومین سال بهره‌برداری آنها است.
مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه تمام ادارات مرتبط در راستای اجرایی شدن این طرح همکاری داشته باشند، افزود: بخش‌های مرتبط باید با برقراری تعاملات بیشتر و صدور مجوزهای لازم در تسریع امور تلاش کنند تا سرمایه‌گذار در داخل استان حفظ شود، چرا که تاکنون افراد زیادی درخواست سرمایه گذاری در این طرح را داشته و حتی با استقرار قفس در پشت سدها هزینه‌هایی را نیز تقبل کرده اند.
وی اضافه کرد: مطالعات و تحقیقات انجام شده از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات شیلات استان در خصوص این طرح، ابتدا در حیطه آزمایش قرار خواهد گرفت و اگر مشخص شد که به محیط زیست آسیب می‌رساند متوقف می شود، اما متاسفانه هنوز مجوزهای لازم حتی برای آغاز مرحله آزمایشی نیز از سوی محیط زیست استان صادر نشده است.
به گفته وی؛ این درحالی است که 2 استان شمالی دیگر که از نظر جغرافیایی و زیستی شرایطی همانند گلستان دارند، از مدت‌ها پیش این فعالیت را آغاز نموده‌اند و اینک مشغول برداشت محصول از قفس‌های مستقر در پشت سد‌های خود هستند.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان نیز با اشاره به آغاز به کار این طرح به صورت پایلوت (آزمایشی) در استان، اظهار کرد: پرورش ماهی در قفس به عنوان یک طرح ملی در کشور مطرح شده که سهم استان گلستان نیز طبق ابلاغیه‌ها در سال جاری ، 50 تن بوده است.
به گفته وی؛ این طرح با استفاده از آب سدها و در دریاچه‌های پشت سد اجرایی خواهد شد.
در این جلسه کارشناسان مرکز تحقیقات شیلات استان، گزارشی از مطالعات خود در خصوص پرورش ماهی در قفس‌های مستقر در پشت سدهای استان ارائه نمودند.
سد گلستان در 13 کیلومتری شرق شهرستان گنبد‌کاووس واقع بوده و در سال 1379 افتتاح شده است، حجم مخزن این سد 86 میلیون متر مکعب و مساحت آن 1500 هکتار است که طبق مطالعات ظرفیت سنجی به عنوان یکی از مکان‌های مناسب جهت پرورش ماهی قزل آلا در قفس شناسایی شده است.
سد وشمگیر با 46 سال قدمت، قدیمی‌ترین سد استان گلستان به شمار می رود و 18 هزار هکتار اراضی زراعی منطقه دارای حق آبه از این سد هستند.
سد وشمگیر درسال 1349 باهدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید، این سد با طول تاج 430 متر و حداکثر ارتفاع 20 متر از پی، ازنوع خاکی همگن با مصالح سیلتی و رسی بوده و اکنون دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی است.
سد وشمگیر درفاصله 35 کیلومتری مرکز شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس، بر روی رودخانه گرگانرود احداث شده و فاصله آن سد تا ساحل دریای خزر 70 کیلومتر و تا مرز ایران و ترکمنستان 24 کیلومتر است./ایرنا

مطالب مرتبط:

ابتکار جدید اپل برای حفاظت محیط‌ زیست

استاندار گلستان: انتخابات در سلامت کامل و با رعایت امانتداری

شکارچیان غیرمجاز قره غاز (باکلان) در دام محیط زیست گلستان

مهندس شیرمحمدلی: باید با مخربان محیط زیست و قطع کنندگان درخت

مسابقات تیراندازی در بندرترکمن با عنوان جام محیط زیست برگزار

وضعیت محیط زیست طبیعی در دولت یازدهم

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram