امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    122475

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:48 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

عشق آباد 1 300x151 - نشست عشق‌آباد فرصتی برای تمرین همگرایی در منطقهترکمن نیوز:  کارشناس مسائل اقتصادی ترکمنستان گفت: نشست سه جانبه سران ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان، فرصت بررسی و اتخاذ مواضع مشترک در مورد موضوعات مهم منطقه‌ای را فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  «یوری آرونسکی» رئیس اتحادیه اقتصاددانان ترکمنستان و عضو شورای هماهنگی اتحادیه بین‌المللی اقتصاددانان در مطلبی به تجزیه و تحلیل نشست سه جانبه سران کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان پرداخت.

وی خاطرنشان کرد که در این نشست مشترک تقویت همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، آب و زیست محیطی و حمل و نقل بین سه کشور بررسی شد.

امنیت

بنابر بیانیه مشترک سران سه کشور که در پایان اجلاس به تصویب رسید، تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، آب و محیط زیست و حمل و نقل پاسخگوی منافع مردم هر سه کشور است و به صلح و امنیت در منطقه آسیای مرکزی کمک می‌کند. در این بیانیه به طور خاص بر اهمیت تلاش‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط‌گرایی در همه اشکال و مظاهر آنها اشاره شده است.

تجارت

در زمینه روابط تجاری و اقتصادی، هر سه طرف در مورد لزوم ایجاد شرایط مساعد برای توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای خود، نظر مشترکی را بیان کردند و از فعالیت‌های متمرکز به تحریک روابط تجاری و اقتصادی و توسعه کل زیرساخت حمل و نقل و ارتباطات که در خدمت رفاه منطقه است، پشتیبانی شد.

حمل و نقل

خاطرنشان شد که هر سه کشور دارای پتانسیل و منابع بسیار خوبی در زمینه حمل و نقل هستند و استفاده مشترک از این پتانسیل می‌تواند بر حمل و نقل در مسیر «تاجیکستان – ازبکستانترکمنستان» تاثیرات مضاعفی داشته باشد که دسترسی هر سه کشور به بنادر دریایی، از جمله دریای خزر و خلیج فارس را تضمین می‌کند.

بوم‌شناسی

در نشست سه جانبه سران کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان توجه ویژه‌ای به تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند در زمینه استفاده یکپارچه از منابع آب و انرژی با در نظر گرفتن منافع هر سه کشور شد و بر اهمیت اولویت‌دار استفاده منطقی از منابع آبی رودخانه آمودریا به صورت ویژه تاکید شد.

مرحله جدید مشارکت سه جانبه

به نظر می‌رسد موضوعات مورد بحث در این اجلاس باید به تعمیق همکاری‌های سه جانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، زیست محیطی، در حوزه فرهنگی و بشردوستانه در زمینه مبارزه با فراط‌گرایی کمک کند.

این دیدار برای سران هر سه کشور فرصت ایجاد مواضع مشترک در مورد تعدادی از مسائل مهم همکاری‌های منطقه‌ای قبل از نشست سران کشورهای آسیای مرکزی که قرار است در سپتامبر امسال در شهر دوشنبه برگزار شود، فراهم کرد.

منبع: farsnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز