امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    110860

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:01 | ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

13 300x175 - میرضیایف: ساخت خط ریلی ازبکستان-قرقیزستان–چین را بزودی آغاز می‌کنیمترکمن نیوز:  رئیس جمهور ازبکستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا با اشاره به گسترش همکاری‌های این کشور با اتحادیه اقتصادی ارواسیا به عنوان کشور ناظر گفت: ساخت خط ریلی ازبکستان-قرقیزستان–چین را بزودی آغاز می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست ویدئویی شورای عالی اقتصادی اوراسیا گفت: ازبکستان به گسترش همکاری‌های خود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان کشور ناظر ادامه می‌دهد.

میرضیایف اظهار داشت: همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ازبکستان یک حوزه بسیار مهم است، چون کشورهای این اتحادیه همکاران طبیعی ما هستند. وی بر پایبندی ازبکستان بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد.

رئیس جمهور از کشورهای اوراسیا درخواست کرد که موانع فنی دسترسی به بازارها را از بین ببرند.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری وظیفه ایجاد شرایط مساعد برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، رفع موانع فنی و به رسمیت شناختن گواهینامه تجارت متقابل بین ازبکستان و کشورهای اوراسیا بسیار حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه تغییرات و پدیده‌های بحرانی در حال وقوع در جهان به یک چالش جدی برای ثبات تبدیل شده از کشورهای اتحادیه درخواست کرد که به طور مشترک اقداماتی را برای مقابله با آن تنظیم کنند.

میرضیایف تاکید کرد: دوران جهانی شدن به مرحله شکل گیری نظم نوین جهانی می‌رود. ما شاهد اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه، قطع زنجیره‌های لجستیک صادرات محصولات، افزایش قیمت مواد خام و غذایی و تشدید تنش‌های اجتماعی هستیم. ما معتقدیم که در شرایط فعلی تنظیم اقدامات مشترک با تشریک مساعی، یافتن راه‌‌های غیرعادی حل و فصل و استفاده از ساز و کارهای غیراستاندارد همکاری‌های متقابل ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور ازبکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشنهاد تسهیل تشریفات برای جذب نیروی‌ کار را داد و گفت: الزام مهاجرت کاری و جذب متخصصان به کشورهای ما افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌کنم اسناد لازم را تصویب و تشریفات ساده‌ای را اجرایی کنیم که امکان جذب موثر منابع کار مطابق با نیازهای اقتصاد کشورهای عضو و ناظران اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فراهم کند.

رئیس جمهور ازبکستان بر اهمیت از سرگیری کامل ارتباطات حمل و نقل مسافربری بین کشورها تاکید کرد.

میرضیایف اعلام کرد ازبکستان برنامه ریزی کرده در آینده نزدیک اجرای طرح ساخت خط ریلی «ازبکستان – قرقیزستان – چین» را آغاز کند.

به گفته وی، این طرح امکانات بیشتری را برای ورود به بازارهای منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد می‌کند. این بزرگراه 3 کشور را از طریق افغانستان، ایران و ترکیه به اروپا متصل می‌کند.

رئیس جمهور گفت: ازبکستان همچنین آماده همکاری با شرکای خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اجرای طرح ساخت خط ریلی ترانس‌افغان از «ترمذ» تا «پیشاور» پاکستان که کوتاه ترین دسترسی به جنوب آسیا با بازار 2 میلیارد مصرف کننده را فراهم می‌کند، است.

میرضیایف پیشنهاد برگزاری همایش توسعه صنعت گردشگری با حضور شرکت‌های پیشرو کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پاییز در ازبکستان را مطرح کرد.

رئیس جمهور افزود: برای فائق آمدن بر پیامدهای همه‌گیری، بخش گردشگری می‌تواند به محرک طبیعی توسعه اقتصادی تبدیل شود. از آغاز سال جاری میلادی در ازبکستان افزایش قابل ملاحظه‌ای تعداد گردشگران به ویژه از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشاهده می‌شود.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین پیشنهاد تنظیم برنامه همکاری در بخش کشاورزی را نیز داد. وی گفت: برنامه همکاری کشاورزی می‌تواند موضوعات کشت مشترک غلات و دانه‌های روغنی در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین میوه و سبزیجات را دربرگیرد.

منبع: فارس نیوز در تاشکند

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز