امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    38667

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:53 | ۰۵ آبان ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

bashgahare turkmensnews 300x193 - محیط بانان گلستان شکارچیان غیرمجاز را زمین گیر کردندگلستان-ترکمن نیوز-  هوشیاری و شجاعت مامورین محیط زیست گلستان و تاسی آنان به همکار شهید خود ‘باشقره’ در پاسداری از مواهب الهی در روزهای اخیر موجب دستگیری تعدادی از شکارچیان غیر مجاز در نقاط مختلف استان شد.

به گزارش ایرنا حوالی ساعت 3بامداد بیست و پنجم مهرماه بود که خبر شهادت محیط بان تاج محمد باشقره در دفاع از مواهب الهی و ذخیره های ژنتیکی در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان در شرق استان، علاقمندان به محیط زیست و محیط بانان کشور را سوگوار کرد.
ضعف در قوانین مربوط به بکارگیری سلاح سازمانی، کمبود نیروی انسانی و گستردگی زیستگاه های تحت مدیریت در استان گلستان سبب شده است تا عده ای از شکارچیان سودجو از این چالش ها سوء استفاده کرده و به جدال ناجوانمردانه با طبیعت بروند.
بسیاری از این شکارچیان حیات وحش با استفاده از تاریکی شب برای کشتن حیوانات و پرندگان ارزشمند زیستگاه های استان وارد میدان شده و بدون واهمه با محیط بانان درگیر و تاکنون تعدادی از ماموران نیز در این درگیری ها به شهادت رسیده یا مجروح شده اند که از آن جمله شهید باشقره است.
هم‌اکنون هر محیط بان مسوول حفاظت از حدود 9 هزار هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیست کشور است و این درحالی بوده که با وجود حوادث تلخ هر چند وقت یک بار در این عرصه ها، قانون تفنگ را روی دوش محیط بانان گذاشته ،اما حق شلیک را از آنها گرفته است که به نظر می رسد نیازمند تدبیری باشد.
با وجود این کاستی ها و عزادار بودن جامعه محیط زیست گلستان در سوگ همکار خود، محیط بانان این خطه همچنان در دفاع از زیستمندان با ارزش زیستگاه های طبیعی استان شجاع و هوشیار بوده و مانع از آسیب وارد کردن غارتگران بیت المال به انفال و این سرمایه های زیستی هستند.
در همین پیوند رییس اداره حفاظت محیط زیست علی آبادکتول گفت که محیط بانان حین گشت و پایش شبانه زیستگاه های دهنه زرین گل این منطقه در حوالی ساعت 2 بامداد یک گروه شش نفره از شکارچیان غیرمجاز را مشاهده و قبل از هر اقدامی، آنان را دستگیر کردند.
سید مهدی کوچک اظهار داشت: از این متهمان یک قبضه اسلحه تک لول قاچاق، اسلحه دولول و یک سلاح گلوله زنی مجوز دار کشف و ضبط شد.
به گفته وی، شکارچیان غیرمجاز پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.
رییس اداره محیط زیست شهرستان های بندرترکمن و گمیشان نیز از دستگیری اعضای دو گروه از صیادان پرندگان شکاری پیش از موفقیت در صید در نوار مرزی شمال غربی استان و در مجاورت مرز ترکمنستان طی 48 ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این متخلفان 2 دستگاه موتورسیکلت پرقدرت، مقادیری تله مخصوص زنده گیری پرندگان شکاری، پرندگان طعمه و دوربین چشمی کشف و ضبط شده است.
علی بیانی بدون اشاره به تعداد این افراد اظهارداشت: متهمان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی شهرستان گمیشان معرفی می شوند.
گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است.
علی آباد کتول در مرکز و گمیشان و بندرترکمن در شمال غرب و غرب استان گلستان واقع هستند.
به گزارش ایرنا پارک ملی گلستان بین استان های گلستان، خراسان شمالی و سمنان مشترک است اما مدیریت متمرکز آن در اختیار محیط زیست استان گلستان قرار دارد.
پارک ملی گلستان تنها نمونه از پارک های ملی ایران است که سند آن به طور کامل در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست بوده و منابع طبیعی اختیاری در اداره آن ندارد.
شهرت جهانی این پارک ملی موجب شده گردشگران خارجی هم از تنوع گونه های جانوری و گیاهی آن دیدن کنند.
بر خلاف دیگر پارک های ملی کشور در درون پارک ملی گلستان هیچ روستایی وجود ندارد اما روستاهای زیادی در حاشیه آن و به خصوص ناحیه شمالی وجود دارد که به گفته مدیرکل محیط زیست استان تعداد این روستاها با هدف دست اندازی به پارک در حال افزایش است.
پارک ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز