امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    35446

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:48 | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

khazar 22sh 300x174 - در روزهایی که خزر می بخشد ایران دستی برای گرفتن نداردیادداشت-ترکمن نیوز-  وضعیت اقلیمی از جمله دلایلی است که منجر به عدم سرمایه گذاری در جنوب خزر می شود خصوصا عمق آب .

دریا یا دریاچه خزر در تعریف هیچ کدام نمی گنجد

سر آغازی برای یک مناقشه نرم تاریخی بین پنج کشور ساحلی آن حدود و ثغوری که سالهاست محل بحث و جدل است. تابستان امسال روسای جمهور این پنج کشور در قزاقستان دور هم نشستند تا شاید راه حلی برای مشخص شدن مرزها بیابند اما نتیجه فقط به مشخص شدن محدوده ماهیگیری کشورها منجر شد.

حالا دریای پربرکت خزر مانده و پنج کشور ساحلی که چشم به منابع مشترک آن دارند. آذربایجان با سرمایه گذاری خارجی ها موفق ترین کشور در این بهره برداری هاست خصوصا در برداشت نفت ، در حالی که وضعیت ایران جالب نیست.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت می گوید: آذربایجان صد در صد نفت خود را از خزر برداشت می کند درحالی که ایران یک درصد هم برداشت ندارد .

وضعیت اقلیمی از جمله دلایلی است که منجر به عدم سرمایه گذاری در جنوب خزر می شود خصوصا عمق آب، همین مسله باعث شده کلا ایران قید سرمایه گذاری در دریای خزر را بزند .
عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت به این نکته صحه می گذارد که شرایط اقلیمی در جنوب دریای خزر سخت است اما امکان پذیر نبودن سرمایه گذاری در این نقطه را قبول ندارد.
وی می گوید: تمام تحقیقات صورت گرفته در خصوص برداشت نفت از خزر مطالعاتی ناقص است که مورد تایید همه کارشناسان نیست وی ادامه می دهد متاسفانه ما امتحان نکردیم و اراده ای هم در این خصوص وجود ندارد.

این حرف با صحبت های سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تکمیل می شود که مثالی از استخراج نفت در شرایط اقلیمی سختتر از دریای خزر میزند.
اسدالله قره خانی به خبرگزاری خانه ملت می گوید: مگر هزینه استخراج نفت از خزر از هزینه نفتی که شرکت شل آمریکا به عنوان نفت غیر متعارف استخراج می کند بیشتر است یا ازنفت شمال کانادا که در شرایط سختری استخراج می شود.

منابعی که به سرعت هر چه تمامتر در حال برداشت هستند که بخش اعظمی از آن از آن ایرانی هاست.

قره خانی می گوید: اگر این منابع در مرکز خزر بود می گفتیم ذخیره ای برای آیندگان است اما در حال حاضر برداشت ها از میادین مشترک است و اگر ما بهره برداری نکنیم همسایگان برداشت خواهند کرد کما اینکه سرمایه گذاری سنگینی را به وسیله شرکت های خارجی انجام دادند.
چند سال پیش بهره برداری قطر از میدان گازی مشترک با ایران در خلیج فارس ایرانی ها را به تکاپو انداخت. سوال اینجاست دوباره شاهد تکرار این ضرر زیان در خزر خواهیم بود ؟
مرتضی صفاری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت می گوید :در دریای خزر به آن شدت نیست ولی ایران ملاحظاتی در این خصوص داشته که منجر به مذاکره با آذربایجان و ترکمنستان شده خصوصا با آذربایجان به توافقاتی هم برای برداشت مشترک رسیدیم ولی این فعالیت های جسته و گریخته هم راضی کننده نیست و با سرعت برداشت همسایگان تفاوت اساسی دارد.
غلامعلی جعفرزاده با اشاره به کم کاری وزارت نفت می گوید: آقای زنگنه به مجمع نمایندگان قول دادند که هرچه سریعتر در این خصوص اقدام کند ولی روند حرکتی آنها مثبت نیست. در روزهایی که خزر می بخشد ایران دستی برای گرفتن ندارد./خانه ملت

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز