امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس:

خرید و فروش نسیه طلا شرعا حرام است

  • کد خبر :

    39336

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    18:46 | ۱۱ آبان ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Nourizad 11Ab 300x214 - خرید و فروش نسیه طلا شرعا حرام استگنبدکاووس– ترکمن نیوز- امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس گفت: امروزه برخی از مردم ناآگاه به مسائل شرعی برای تهیه طلاهای کادویی ازدواج و یا سودجویی اقدام به خرید نسیه طلا، سکه و نقره … می کنند که این نوع معاملات به قول مجتهدین دین از لحاظ شرعی حرام است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، حاج آخوند عبدالباسط نوری زاد در سخنان پیش از نماز عبادی جمعه این هفته با اشاره به رواج معاملات ناشایست در پی تورم اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم اظهار داشت: خانواده ها برای تهیه طلا و یا جواهرات عروس و داماد تکلیف شرعی ندارند و اینگونه خریدها را در حد استطاعت مالی و به صورت نقد انجام دهند، زیرا که در معاملات نسیه طلا، هم خریدار و هم فروشنده مرتکب عمل حرام شده و گناهکار خواهند بود.

وی با بیان اینکه رسول الله (ص) نیز در احادیث مختلف معامله مهلت دار طلا را گناه دانسته اند افزود: برخی از تجار برای خرید کالاها دلار قرض می کنند و وعده می دهند که با سود متعلقه به صاحب اصلی عودت دهند که این امر نیز شرعا حرام است.

خطیب جمعه اهل سنت گنبدکاووس در بخش دیگر از سخنان خود به بیان برخی از دیدگاه های حضرت علی (ع) در خصوص تبیین سعادت انسان ها اشاره کرد و افزود: حضرت علی (کرم الله وجهه) پنج مولفه از مهمترین نیازهای جامعه ی سعادتمند را داشتن همسری امانت دار-فرزندان صالح –برادر و خواهر نیکو –همسایه خوب و کسب و کاری حلال عنوان کرده است.

حاج آخوند عبدالباسط نوری زاد تصریح کرد: در جامعه ای که اعضای خانواده نسبت به هم مهربان و قدرشناس باشند، برادر و خواهرانی همفکر، همدل و متدین داشته و همسایه هایی که نسبت به حریم یکدیگر احترام متقابل می گذارند و نیز در معاملات خود حرام و حلال را رعایت می کنند انسان ها رستگار و سعادتمند خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از حقوق زنان در خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: خوش رفتاری، محبت نسبت به زنان و تفاهم با آنان، پرداخت نفقه و تامین نیازهای مادی و معنوی همسر و فرزندان درحد متعارف و توان توسط مردان و نیزاعتماد متقابل نسبت به یکدیگر از تکالیف شرعی و قانونی زوجین است.

حاج آخوند نوری زاد اشتغال زنان را از حقوق به حق زنان برشمرد و افزود: زنان مکلف به در آمدزایی برای خانواده نیستند ولی براساس تحقیقات زنان در برخی از مشاغل بخصوص در بحث آموزشی تربیتی، تحقیقاتی، تدریس و یا مدیریتی نسبت به مردان راندمانی بهتر داشته و موفق تر عمل کرده اند.

وی تصریح کرد: گذشته از مسائل پیچیده اشتغالزایی، جامعه کنونی نیازمند تخصص، استعدادها و تجربیات زنان البته با رعایت شئونات اسلامی، جایگاه و شان آنان می باشد.

خبرنگار: مصطفی صبوحی                                   انتشاردهنده: یاشار نیازی

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز