امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    40681

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:04 | ۰۳ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

7355138 277 300x195 - تخصیص ارز دولتی به خط ریلی اینچه‌برون در حال پیگیری استاخبار اقتصادی– ترکمن نیوز- مدیرکل راه‌آهن شمال شرق 2 از پیگیری برای تخصیص ارز 4200 تومانی برای پرداخت سهم ایران از ساخت پل ریلی بین ایران و ترکمنستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، به نقل از ایرنا، محمدرضا قربانی گفت: وصل شدن خط عریض ایستگاه اینچه‌برون به خط عریض کشور ترکمنستان منوط به پرداخت سهم 50 درصدی ایران درسانت یک دهنه پل مرزی مشترک بین دو کشور است که پیش از این ساخته شده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق 2 گفت: میزان این بدهی دو میلیون و 442 هزار و 717 میلیون دلار است که پیگیری‌هایی لازم از طریق هیات دولت برای تخصیص ارز مورد نیاز به نرخ 42 هزار ریال درحال انجام است تا این مشکل رفع شود.

این مقام مسئول درباره سایت تغییر بوژی در ایستگاه اینچه‌برون نیز گفت: تمامی مطالعات فنی و توجیه اقتصادی احداث این سایت انجام و نقشه‌های اجرایی آن نیز ترسیم شده و در انتظار واگذاری به بخش خصوصی است.

قربانی افزود: یکی از اصلی‌ترین مزایای احداث سایت تغییر بوژی در ایستگاه اینچه‌برون، صرفه اقتصادی حداقل 50 درصدی در هزینه‌ها برای بازرگانان است.

او هم‌چنین اذعان داشت: برای تکمیل زیرساخت‌های راه‌آهن و بندرخشک به حدود 10‌هزار میلیارد ریال اعتبار براساس فهرست بهای سال 96 نیاز است.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق 2 گفت: برخی زیرساخت‌ها مانند احداث خط‌های 8، 9 و 10 ایستگاه اینچه‌برون، عملیات طراحی، تامین و اجرای خطوط راه‌آهن (زیرسازی و روسازی) در حوزه بندرخشک این منطقه با نیاز اعتباری 1500 میلیارد ریال در مرحله انجام مراحل اداری برای برگزاری مناقصه قرار دارد.

قربانی گفت: ظرفیت فعلی ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون سالانه 333 هزار تن است که با تکمیل زیرساخت‌های پیش بینی شده این ظرفیت تا افق 1414 به 6 میلیون و 775 هزار تن خواهد رسید.

او اضافه کرد: علاوه بر این درصورت موافقت کشورهای آسیای مرکزی به‌ویژه ترکمنستان، از ایستگاه اینچه‌برون می‌توان برای جابه‌جایی مسافران در بعد بین‌المللی نیز استفاده کرد.

این مدیرکل در خصوص زیرساخت‌های فعلی بندرخشک اینچه‌برون نیز گفت: تملک زمین به مساحت 1250 هکتار و شروع عملیات دیوارکشی اطراف این بندر به طول 15 کیلومتر با هزینه 45 میلیارد ریال از اقدامات انجام‌شده تا الان است.

قربانی اضافه کرد: احداث خط عریض به طول 3200 متر و سکوی تخلیه و بارگیری خط عریض در راستای کاهش هزینه‌های صادرات برای تجار و بازرگانان با هزینه 220 میلیارد ریال از دیگر اقدامات حوزه بندرخشک و راه‌آهن اینچه برون است.

او بیان کرد: عملیات احداث رینگ پیرامونی بندرخشک اینچه‌برون، احداث خط نرمال برای سایت بارگیری و تخلیه خط عریض، برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون به گرمسار با هزینه 1،2 میلیارد یورویی که 15‌درصد آن از صندوق توسعه ملی و 85 درصد نیز به‌صورت فایناس توسط یک شرکت روسی تامین می‌شود و ساخت سیلو و انبارهای مکانیزه درسایت بندرخشک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحال پیگیری است.

مدیرکل گمرکات گلستان نیز گفت: اگر امکاناتی چون انبارهای تخلیه و بارگیری و تغییر بوژی در راه‌آهن اینچه برون گنبدکاووس فراهم شود، ظرفیت صادرات و واردات ریلی این استان تا چند برابر افزایش می‌یابد.

سیدابراهیم حسینی اذعان داشت: درحالی که حمل کالا از چین به ایران و بالعکس از طریق دریا و با کشتی 45 روز طول می‌کشد اما از طریق خط ریلی این زمان به 14 روز کاهش خواهد یافت.

عملیاتی نشدن زیرساخت‌های حوزه اینچه برون به‌ویژه در راه‌آهن و بندرخشک سبب شده تا هم‌چنان این منطقه برای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در مراحل مقدماتی باشد.

با وجود راه‌اندازی گمرک اینچه‌برون و ایجاد برخی زیرساخت‌ها برای آن، تصویب طرح ویژه اقتصادی اترک به مساحت هزار هکتار درسال 84، احداث راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان-ترکمنستانایران و بهره‌برداری از آن در آذر سال 93 و تصویب بندرخشک اینچه برون در همین سال و آغاز عملیات اجرایی آن در اردیبهشت 95 هنوز زیرساخت‌های لازم در این طرح‌ها آن‌طور که باید و شاید عملیاتی نشده است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز