امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    97579

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    20:16 | ۰۸ تیر ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

گلستان 300x135 - بندر آکتائو قزاقستان فرصت توسعه اقتصادی برای گلستان استترکمن نیوز:  سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان آکتائو قزاقستان گفت که این بندر به دلیل فراهم بودن امکانات اولیه و زیرساختی مناسب دارای فرصت و ظرفیت مناسب برای توسعه اقتصادی ایران و گلستان است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  حبیب الله ملکوتی‌فر روز سه شنبه در نشست با مدیران دستگاه های دولتی و تعدادی از فعالان اقتصادی گلستان بیان کرد: کارکنان سرکنسولگری ایران در آکتائو از همه توان خود برای رفع مسایل و مشکلات فراروی فعالان اقتصادی کشور در استفاده از ظرفیت این بندر استفاده خواهند کرد.

بندر آکتائو تنها بندر بازرگانی بین المللی کشور قزاقستان، در غرب این کشور و در شمال شرقی دریای خزر قرار دارد که نقطه پیوند و همسایگی جمهوری قزاقستان با جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا است و از اهمیت استراتژیک بالایی در حوزه های اقتصادی و سیاسی برای قزاقستان و کشورهای ساحلی دریای خزر برخوردار است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو قزاقستان همچنین به برقراری پرواز گرگان – آکتائو از ابتدای سال جاری اشاره و اظهار امیدواری کرد که با عادی شدن شرایط پس از مهار کرونا بر تعداد پروازهای این مسیر افزوده شود.

وی بر استفاده بیشتر از ظرفیت این خط پروازی از سوی فعالان اقتصادی کشور تاکید کرد.

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون ماهانه یک پرواز رفت و برگشت در مسیر گرگان و آکتائو انجام شده که ۳۸۳ مسافر و ۳.۵ تن بار از این طریق جابجا شد.

ملکوتی فر همچنین از مسوولان دستگاه های دولتی گلستان خواست پیگیر توافق نامه های امضا شده بین استانداری گلستان و قزاقستان از جمله ایجاد سرای تجاری و حمایت از سرمایه گذاران برای تسریع در راه‌اندازی بیمارستان در آکتائو باشند.

در سفر آذر ماه ۱۳۹۵ مسوولان و برخی فعالان اقتصادی گلستان به قزاقستان چند توافق نامه هم میان ۲ طرف به امضا رسید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز در این جلسه خواستار رفع مسایل و مشکلات تجاری تجار این استان با کشور قزاقستان از جمله انتقال ارز به داخل کشور و تسهیل در دریافت ویزا از سوی قزاقستان شد.

علی‌محمد چوپانی افزود: گلستان ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات با کشور قزاقستان دارد و لازمه استفاده از این ظرفیت، پیگیری بیش از گذشته در حوزه سیاسی با رفع مسایل و مشکلات از سوی قزاقستان است.

وی با اشاره به برقراری پرواز گرگان – آکتائو گفت: افزایش تعداد پروازهای این مسیر می تواند رونق تجاری و گردشگری بین ۲ کشور را دوچندان کند.

امیر عابدی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان نیز در این جلسه بر تقویت بیش از گذشته روابط تجاری ۲ کشور تاکید کرد و گفت: قزاقستان در حوزه تجارت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و باید زمینه استفاده از این ظرفیت برای فعالان اقتصادی کشور فراهم شود.

رفع مشکل ویزا و چگونگی انتقال ارز به داخل کشور، استفاده از ظرفیت کارخانه های آرد در گلستان برای فرآوری گندم قزاقستان، رفع موانع سرمایه گذاری کشت فراسرزمینی در قزاقستان و کاهش زمان پروازهای گرگان – آکتائو از جمله خواسته های فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه های دولتی گلستان در این جلسه بود.

قزاقستان که ۳۰ سال قبل و با تجزیه شوروی به کشوری مستقل تبدیل شد به عنوان بزرگترین کشور آسیای مرکزی از طریق دریای خزر با ایران همسایه است.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان؛ قرابت های دیگری هم از گذشته با این کشور دارد چراکه نزدیک به ۱۵۰۰ خانوار قزاق با جمعیت شش تا هشت هزار نفر از گذشته های دور به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده اند.

علاوه بر این گلستان از نزدیک ترین استان های ایران با کشور قزاقستان محسوب می شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری ها و ارتباطات بین ۲ کشور ایجاد کرده است.

ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان، ارتباط دریایی از طریق خزر و خط هوایی اکتائو – گرگان از مزیت های ایجاد شده در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان بوده که در سال های اخیر تقویت شده است.

طبق آمارها ارزش مبادلات استان گلستان با قزاقستان سال قبل به رغم شیوع ویروس کرونا، ۲۵ میلیون دلار بود./ایرنا

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز