امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    13820

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:53 | ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Ashoradeh 24E 300x162 - بندرترکمن، ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری را داردگردشگری-ترکمن نیوز- بندرترکمن، نگین گردشگری گلستان به عنوان یکی از شهرهای ساحلی استان و با جاذبه های دیدنی همچون جزیره ایرانی آشوراده، بازارچه ساحلی و صنایع دستی زیبا، آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران, به نقل از ایرنا, بندرترکمن در غرب گلستان و فاصله حدود 40 کیلومتری گرگان (مرکزاستان) واقع است، این شهرستان ساحلی ازغرب به خلیج گرگان و دریای خزر، از شرق به آق قلا، از شمال به گُمیشان و از جنوب با کردکوی همسایه است.
بندرترکمن حدود 80هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آنان از هموطنان ترکمن هستند.
صنایع دستی ساکنان این شهرستان بیشتر قالی، قالیچه و پشتی ترکمنی، سوزن دوی، زیورآلات و نمدمالی است.
از مناطق گردشگری و تاریخی شهرستان ترکمن می توان به آشوراده، ساحل، بازارچه ساحلی، بازار ماهی، میدان سوارکاری، پادگان روسها، زیارتگاه بهاءالدین نفشبندی و آرامگاه آق امام اشاره کرد که دیدن آن برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود.
از مهمترین دیدنی های استان گلستان و بویژه بندرترکمن جزیره آشوراده است.
آشوراده جزیره ایرانی خزر در حدود 2کیلومتری ساحل بندرترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به تنگه چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.
این جزیره در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده متشکل از سه جزیره نیز آمده است، گفته می شود با بالا آمدن سطح آب دریای خزر هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و هم اینک تنها یک جزیره باقی مانده است.
آشوراده تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از یکهزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
آشوراده در سال 54 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت، همچنین اهمیت این منطقه بدلیل پناهگاه حیات وحش آن بوده و در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است.
پوشش گیاهی این جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است که 90درصد سطح جزیره را در برمی گیرد و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در آن زندگی می کنند.
وجود اردوگاه دانش آموزی با وسعت 44 هکتار و میزبانی از فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش سراسر کشور در ایام نوروز بخشی از ظرفیت گردشگری آشوراده است.
از سوی دیگر برای رونق بیشتر آشوراده، اجرای طرح گردشگری در 10 درصد این جزیره در سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به گلستان مصوب و تاکنون مجوزهای لازم را کسب کرده و در انتظار اجرایی شدن است.
هر چند این مساله از سوی حامیان محیط زیست به عنوان یک دغدغه بیان می شود و آنها معتقدند اقامت کوتاه مدت نیز می تواند به محیط زیست این جزیره آسیب وارد کند.
وجود مجتمع فرآوری خاویار و تاسیسات ماهیان خاویاری، پادگان قدیمی روس ها، مزرعه پرورش ماهی خاویاری در داخل قفس و در داخل آب خلیج گرگان، چشم اندازهای بی نظیر کوه و دریا، حیات وحش منحصر بفرد و محیط پیرامون آشوراده نیز از جذابیت های این جزیره ایرانی خزر است که گردشگران در سفری کوتاه می توانند از آن بهره مند شوند.
یکی دیگر از جاذبه ها و مناطق گردشگری و خرید در بندرترکمن بازار ماهی این شهرستان بوده که در خیابان شهید بهشتی و ابتدای جاده بندرترکمن – گرگان واقع شده است، این بازار که قدمتی حدود 30 سال دارد در قالب حدود 45 غرفه فعال بوده و روزانه پذیرای مشتریان زیادی از نقاط مختلف استان گلستان و دیگر مناطق کشور است.
در گذشته این بازار تنها در فصل صید رونق داشت، اما هم اینک با وجود استخرهای پرورش ماهی در استان، در همه فصول پررونق و پرتردد است.
صید ماهیان استخوانی در این منطقه از مهر ماه هر سال آغاز و تا اواسط فروردین سال بعد ادامه دارد.
عمده ماهی موجود در بازار این روزها و در آستانه عید نوروز؛ گونه سفید است؛ تلاجی، کفال، کپور و سوف از دیگر انواع ماهی های عرضه شده در بازار بندرترکمن است.
در آستانه نوروز 97 همچنین معاون فرماندار بندرترکمن از آماده سازی شهر برای میزبانی از گردشگران و مسافران خبر داد و به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت های آبزی پروری، تولید صنایع دستی اقوام مختلف و بویژه قوم ترکمن، طبیعت گردی، گردشگری دریایی و اکوتوریسم از جمله ظرفیت ها و جاذبه های این شهرستان است که برای بهره مندی بیشتر مسافران باید زیرساخت های آن تقویت شود.
سید صادق شیرنگی؛ از اسکله و سواحل زیبا، بازارچه ساحلی و جزیره آشوراده به عنوان بخشی از ظرفیت های این شهرستان در حوزه گردشگری نام برد و افزود: این مواهب می تواند بستر رونق اقتصادی در منطقه را فراهم کند.
وی؛ همچنین افزایش سرمایه گذاری در حوزه ایجاد اقامتگاه و هتل را به عنوان پیش شرط های اصلی گسترش گردشگری در منطقه قلمداد کرد.
نصیری رییس اداره میراث، صنایع دستی و گردشگری بندرترکمن نیز از برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی، شاد و مفرح در ایام نوروز خبر داد و گفت: ایجاد نوروزگاه، افتتاح سینمای روباز، برپایی پایگاه های اطلاع رسانی در سه نقطه شهر از جمله اقدامات در آستانه نوروز در شهرستان و برای بهره مندی مردم و مسافران است.

گردآوری: گروه خبری ترکمن نیوز

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز