امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    96810

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    18:34 | ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

14000327000270 Test PhotoN 300x151 - بازپرداخت کامل بدهی ترکمنستان به چین؛ آمار و ارقام چه می‌گویند؟ترکمن نیوز: در حالی که مقامات ترکمنستان از بازپرداخت کامل بدهی‌های خود به چین خبر می‌دهند، ابعاد پیدا و پنهان اقتصاد این کشور بیش از پیش سؤال برانگیز شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  به نقل از فارس، کمپانی «ترکمن گاز» اعلام کرد تمام بدهی‌های خارجی مربوط به ساخت خط لوله گاز ترکمنستان-چین در توسعه میدان نفتی «گالکنیش» را پرداخت کرده است.

همچنین «شاخیم عبدالرحمانوف»، معاون نخست وزیر در امور نفت و گاز ، در گزارشی در جلسه دولت از «بازپرداخت کامل» بدهی‌های خارجی خبر داد.

این مقام مسئول جزئیات دیگری را ارائه نداد، فقط اطلاعات داده شد که بدهی از طریق بانک توسعه شعبه سین کیانگ چین پرداخت شده است.

وی همچنین پیش نویس قطعنامه‌ای را در مورد خرید نفت خام توسط مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی به رئیس دولت ارائه داد.

بر اساس این سند، قرار است تا پایان سال 2021، 500 هزار تن نفت از شرکت‌های خارجی فعال در این کشور خریداری شود. این فرمان بلافاصله توسط «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور امضا شد.

بردی محمداف که تا پیش از این در سخنان خود از میزان پایین تولیدات اظهار نارضایتی می‌کرد و آن را با ظرفیت موجود یکی نمی‌دانست و معتقد بود که این وضعیت جوابگوی بدهی‌های خارجی نیست، این بار در ماه مارس از دولت خود خواست تمامی بدهی‌های خارجی باز پرداخت شوند و علیرغم وضعیت اقتصادی بسیار دشواری که وجود دارد این دستور را لازم الاجرا تلقی کرد.

از آنجا که دولت ترکمنستان معمولاً اطلاعات اقتصادی خاصی را پنهان می‌کند، این اظهارات سوالات بسیار را ایجاد می‌کند.

تابستان سال گذشته، کمپانی «اینترفاکس» گزارش داد که در آوریل سال 2020، در مقایسه با ژانویه همان سال(2020)، حجم گاز رسانی از ترکمنستان به چین 18 درصد کاهش یافته است.

همچنین گزارش شد که در آوریل چین 227 دلار برای هر 1000 متر مکعب گاز ترکمنستان پرداخت کرده است.

در مارس 2020 ، شرکت چینی PetroChina (پترو چاینا) که خریدار اصلی گاز ترکمنستان است، با شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا، خرید حجم گاز مایع را از ترکمنستان کاهش داد.

اینترفاکس به نقل از اطلاعاتی که از خدمات گمرکی چین بدست آورده بود، گزارش داد که در آوریل سال 2020 ، ترکمنستان 69 میلیون متر مکعب گاز در روز به چین فروخته است.

در حالی که در سال 2019، کل حجم تامین گاز از ترکمنستان به چین به میزان 31.2 میلیارد متر مکعب رسیده است.

ماه می گذشته، به گفته کمپانی (گلوبال پلاتس) و پیرو اطلاعاتی که از گمرک چین گرفته بود، گزارش داد که در سال 2019 چین 33.3 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خریداری کرده است.

چین بزرگترین خریدار منابع انرژی از ترکمنستان است و بیش از 10 سال است که گاز ترکمنستان را خریداری می‌کند. اما کارشناسان معتقدند پکن در بازپرداخت وام‌های ترکمنستان بخشی از پول گاز خریداری شده از ترکمنستان را پس می‌گیرد، به عبارتی چین تمام مبلغ گاز خریداری شده را به ترکمنستان نمی‌دهد و بازپرداخت وام اعطایی را کسر می‌کند، اما هرگز این مبلغ مشخص و منتشر نشده است.

در فوریه سال جاری ، بردی محمداف به دلیل کوتاهی و نقص در امور چند تن از روسای مجتمع سوخت و انرژی را توبیخ کرد که از جمله «باتر امانوف» رئیس ترکمن گاز از این توبیخ بی‌نصیب نماند.

در ماه مارس ، رئیس دولت از کاستی‌های مرتبط با بدهی‌های خارجی که توسط دادستانی کل بازرسی‌های شده بود، ابراز نارضایتی کرد اما طبق معمول، وی مشخص نکرد که این کاستی‌ها چیست و چگونه می‌توانند در مدت زمان کوتاهی برطرف شوند.

طبق اطلاعات رسمی، در سال‌های 2009 تا 2011 ، به منظور توسعه بخش نفت و گاز ، ترکمنستان بیش از 8 میلیارد دلار وام از چین گرفت که قرار بود از هزینه گاز صادراتی پرداخت شود.

در جلسه‌ در مارس سال جاری به صراحت اعلام شد که مبلغ کل این بدهی‌ها از 8/8 میلیارد دلار فراتر می‌رود ، اما دولت مشخص نکرد که در طی دوره گذشته چه مقدار گاز به چین صادر شده و چه میزان سود دریافت شده است.

ناظران یادآور می‌شوند خواسته‌های رئیس جمهور از «ترکمن گاز» ، «ترکمن نفت» و «ترکمن ژئولوژی» مبنی بر فعالیت ظرفیت کامل و باز پرداخت وام‌ها بسیار دشوار و نشدنی است زیرا ظرفیت این کارخانه‌ها مشخص شده است.

در عین حال، گزارش‌های رسمی مشخص نمی‌کند که چه نقایصی در جریان بررسی‌های دادستان کل مربوط به استفاده موثر از بدهی‌های خارجی و بازپرداخت به موقع آنها شناسایی شده است.

شایان ذکر است که خبر بازپرداخت بدهی «ترکمن گاز» همزمان با انتشار گزارشی در برخی رسانه‌های عربی در راستای مذاکرات هیئت ترکمنستان به سرپرستی «سردار بردی محمداف» معاون نخست وزیر در امارات متحده عربی منتشر شد که طی آن توافق نامه‌های سرمایه گذاری به مبلغ 100 میلیون دلار امضا شد.

دولت ترکمنستان گزارش داد در سال‌های اخیر به دلیل بدهی‌های خارجی 2 میلیارد و 682 میلیون دلار در مجتمع ساختمانی و صنعتی و یک میلیارد و 5 میلیون دلار در مجتمع حمل و نقل جاده‌ای و 822 میلیون و 200 هزار دلار در مجتمع کشاورزی سرمایه گذاری شده است.

این در حالی است که مشخص شده است که پروژه‌هایی مانند کارخانه استخراج در گارلیک ، بندر جدید در ترکمنباشی و فرودگاه بین المللی عشق آباد و بسیاری دیگر از پروژه‌ها به طور کامل و حداکثر ظرفیت استفاده نمی‌شوند.

گفتنی است که این خبر پس از آن است که بانک جهانی، ترکمنستان را به دلیل دادن اطلاعات نادرست از گزارش سالانه خود خارج کرده در رسانه‌ها منتشر شده است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز