امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

ترکمنستان 5 - از سرگیری مذاکره با ترکمنستان برای واردات برقترکمن نیوز:  وزیر نیرو اظهار داشت: مذاکرات با ترکمنستان را از سر گرفتیم و با توجه به وقفه ای که ایجاد شده بود، قرار شد که حجم قابل توجهی برق از کشور ترکمنستان وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  رضا اردکانیان در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال ایلنا درباره جلسه اخیر وزرای نفت و نیرو برای تامین سوخت نیروگاه‌ها گفت: جلسات هماهنگی با وزارت نفت هر هفته انجام می‌شود و هر روز دیسپچینگ گاز و برق برای تامین سوخت هماهنگ هستند.

وی افزود: اکنون گاز مورد نیاز بخش نیروگاهی را از شرکت ملی گاز دریافت می‌کنیم و از 16 بهمن م ا ه نیز هیچ محدودیتی برای صنایع وجود نداشته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه همین مسیر ادامه دارد، خطرنشان کرد: علاوه بر تامین سوخت مردم نیز در بخش خانگی باید نسبت به مصرف گاز صرفه‌جویی کنند اگر مصرف بالا برود وزارت نفت گرفتار محدودیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی گاز تامین می‌شود این فرصت نیز برای ما به وجود می‌آید که بتوانیم روزانه گازوئیل را ذخیره کنیم و برای شرایطی که در نیمه شمالی کشور هوا سرد می‌شود و گاز رسانی با مشکل مواجه می‌شود آماده باشیم و بتوانیم از سوخت ذخیره شده گازوئیل استفاده کنیم.

اردکانیان از مذاکره با ترکمنستان خبر داد و افزود: مذاکرات با این کشور را از سر گرفتیم و با توجه به وقفه‌ای که انجام شده بود قرار شد که حجم قابل توجهی برق از کشور ترکمنستان وارد شود.

اردکانیان در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره مذاکره با افغانستان و تعیین حق‌آبه ایران از هیرمند گفت: معاهده هیرمند سال 51 به امضا رسید که تا زمانی که عملیاتی نشده بود در حد یک توافق امضا شده و این شرایط تا زمانی بود که از سوی افغانستان و ایران هیات کمیساریای هیرمند تشکیل شود.

وی توضیح داد: کار این کمیساریا این بود که هر سال در بالادست سد کجکی در افغانستان میزان ورودی آب را اندازه بگیرند و سال نرمال، فوق نرمال یا تحت نرمال مشخص شود و بر اساس اینکه در کدام حالت آبی قرار داریم مشخص شود که حق‌آبه ایران چقدر است.

وی ادامه داد: همچنین طبق تصمیم این کمیساریا مقرر شده که دستگاه‌های اندازه‌گیری در مرز ایران تعبیه شود که مشخص شود حق‌آبه ایران رسیده است یا خیر؟

اردکانیان گفت: از سال 51 تا 81 جلسات هیات کمیساران تشکیل نشد اما از سال 81 با مجموعه فعالیت‌ها که بنده هم آن زمان مسئول بودم اولین بار جلسه مربوط به هیرمند تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره فعالیت‌ها منظم شده از جمله اینکه کار نقشه‌برداری انجام شود و دستگاه‌های اندازه‌گیری نصب شوند تا دقیقا میزان ورودی آب مشخص باشد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: البته ما برای تامین آب سیستان و بلوچستان همه چیز را موکول به هیرمند نمی‌دانیم. مجموعه طرح‌ها و برنامه‌هایی در دستور کار داریم که به تصویب هیات وزیران رسیده و یکی از آنها نیز تامین آب از هیرمند است.

وزیر نیرو گفت: شیرین کردن آب دریا و انتقال به سیستان در دستور کار است که کنسرسیوم و سرمایه‌گذار آن نیز مشخص شده که امیدواریم در دولت اجرایی شود و نحوه استفاده از آب در بخش کشاورزی نیز در مسیر مشخصی قرار گیرد.

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز