TurkmensNews Telegram TN

Makhtymguly TN 5مراسم و بزرگداشت - بجنورد - ترکمن‌نیوز: همایش بزرگداشت دویست و هشتاد و چهارمین سالروز عارف و شاعر نامدار ترکمن، «مخدومقلی فراغی» در تالار حافظ شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  این مراسم که به همت دوستداران ادبیات ترکمن برگزار شد با اجرای موسیقی سنتی توسط گروه های سنتی با اشعاری از دیوان «مخدومقلی فراغی» ،ارائه مقاله و خواندن اشعار شاعران ترکمن از استانهای خراسان شمالی و گلستان همراه بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این مراسم گفت: مخدومقلی مختص یک قوم نیست و دیوان اشعار این شاعر نامدار نشان از غنای ادبیات ترکمن دارد.
فرخنده افزود: توجه به فرهنگ و آداب و رسوم اقوام و بازنمایی آداب و رسوم آنان  یکی از راههای وحدت آفرین در جامعه است
ثمینی فرماندار شهرستان بجنورد هم در این مراسم گفت: توجه به مضامین ناب در اشعار مختوم قلی نشان از شناخت کامل مختوم قلی از اوضاعی دارد که در آن روزگار زندگی می کرده است.
ثمینی نقش مخدومقلی را در پرورش ادبیات ترکمن بی بدیل برشمرد.
در این مراسم مسئولان شهرستانی و استانی از جمله فرخنده  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، ثمینی فرماندار شهرستان بجنورد، سرهنگ الهامی  معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی خراسان شمالی، حجت الاسلام رضایی مقدم  مسوول دفتر امور اهل سنت خراسان شمالی، رضایی  معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، نودهی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بجنورد، مهندس عظیمی مدیرکل بحران استانداری خراسان شمالی حضور داشتند.

در ادامه مراسم بزرگداشت مخدومقلی فراغی از معلمان بازنشسته و افتخار آفرین جامعه ترکمن نیز با اهدای دیوان و لوح تقدیر، تکریم و تجلیل شد.

«مخدومقلی فراغی» پایان بخش این مراسم با دعای خیر آبا ایشان محمدی از نوادگان مختوم قلی فراغی در جرگلان و قرائت اشعاری توسط وی در وصف مختوم قلی همراه بود
 گفتنی است همایش بزرگداشت «مخدومقلی فراغی» شاعر و عارف نامدار ترکمن برای اولین بار در یکی از تالار‌های محل برگزاری همایش استان به صورت رسمی و با حضور مسوولان و عاشقان مختوم قلی  طبق برنامه زمان بندی شده و به همت بهنام یزدانی،رمضان مرادی، قربان محمد شکاری، ناصر رهنما و نورمحمد مرادی برگزار شد.

حاشیه مراسم:  خبرگزاری‌ها و مطبوعات استان خراسان شمالی مراسم ۲۸۴-مین سالگرد بزرگداشت مخدومقلی فراغی را که علاوه بر عارف و شاعر بزرگ ترکمن ایرانی تبار است یک چهره فرا ملی و بین المللی در ادبیات ترک و جهان به شمار می‌رود پوشش خبری ندادند.

خبرنگار: صاحب جمال رحیمی               انتشار دهنده: یاشار نیازی

 

 

مطالب مرتبط:

دستگیری سارق آزاد شده، با 35 فقره سابقه جدید در گرگان

بیش از ۱۰۰ نفر در انجمن شعر طلاب کشور فعالیت دارند

آتش گرفتن تریلی دنگ فنگ در سویجی وال بندرترکمن +جزئیات و عکس

ساماندهی فضای مجازی در کمیسیون فرهنگی مجلس

پزشکی قانونی کاهش نزاع در گلستان را خبر دارد

سرقت مسلحانه طلا فروشي در آق قلا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram