Berdi M Kore01در سِئول مذاکراتی بین روسای جمهور ترکمنستان و جمهوری کره صورت گرفت
تورکمن نیوز - تورکمنستان:  امروز در پایتخت جمهوری کره  مذاکرات ترکمن - کره درسطح عالی صورت گرفت. بنابه داده های آژانس دولتی اطلاعات ترکمنستان    در کاخ "چخون واده" سران دو کشور دیدار باریک فرمت را انجام دادند، بعد  مذاکرات در ترکیب گسترده با حضور هئیتهای نمایندگی  ادامه یافت.

همانطور که رئیس جمهور قربان قلی بردی محمدف در سخنرانی خود  تاکید داشت  تحکیم اقدام‌های اعتماد در آسیا، ایجاد شرایط محکم سیاسی برای توسعه ارتباطات بین دول براساس قواعد حقوق بین المللی و مطابق اساسنامه سازمان ملل متحد  موضوع اساسی  مذاکرات ترکمن - کره می باشد. پیشنهادات کشورهای ما در زمینه توسعه همکاریهای بین دولتی یکدیگر را تکامل می بخشند.  بطور مثال، "ابتکار یوروآسیا"  و طرح "سریع السیر جاده ابریشمی" رئیس جمهور پاک کین هه  که جهت ایجاد ایجاد کریدورهای معتبر انرژی و حمل و نقل  و ارتباطاتی  در منطقه  اختصاص یافته است،   با ابتکارات بین المللی ترکمنستان در عرصه امنیت  انرژی و حمل و نقل شبیه است.

          در جریان مذاکرات    به روابط تجاری - اقتصادی دو کشور توجه خاصی داده شد. طی چندین سال کرپراسیون‌های بزرگ کره ای چون"ال جی"، "خیوندای"، "سامسونگ"، "دایوو"، "کیا موتورس" و غیره  در بخشهای مختلف اقتصاد ترکمنستان با موفقیت فعالیت می کنند.  بهره گیری صنعتی میدان بزرگ گازی "قالکینیش"، مدنیزه سازی مجتمع پالایشگاه های نفت ترکمنباشی، احداث مجتمع گاز شیمی مدرن  تولید پلی اتیلن و پلی پرپیلن در قئیانلی   از جمله طرحهای عظیم است که با شرکت کمپانیهای مذکور به عمل آمد. امروز این همکاریها به سطوح جدید ارتقاء یافت. مرحله مدرن سازی مجتمع پالایشگاه های نفت ترکمنباشی، احداث کارخانه تولید سوخت مایه از گاز طبیعی و غیره از جمله طرحهای  مشترک  است که آغاز گردید. حدود نیم ناوگان خودروی عمومی ترکمنستان را اتوبوسها و خودروهای سبک ساخت کره ای تشکیل می دهند. علاوه بر این، کمپانی "خیوندای موتور"  بعنوان یکی از وارد کنندگان رسمی خودرو برای بازیهای آسیایی   هنرهای رزمی در بناهای سرپوشیده  محسوب می شود که  قرار است در سال 2017 در پایتخت ترکمنستان برگزار شود.    
         رهبر دولت ترکمنستان افزود که همگام با زمینه های اقتصادی همکاری  چون انرژی، پطروشیمی، حمل و نقل و ارتباطات  جهت توسعه همکاری در عرصه های جدید نیز امکانات لازم داریم. این نیز  صنایع نساجی و شیمی، شهرسازی و حمل و نقل و راه سازی می باشد.
امروز در ترکمنستان  به تجارب  و دستاوردهای جمهوری کره درزمینه تکنولوژیهای پیشرفته تقاضای والا دارد. در این رابطه، رئیس جمهور قربان قلی بردی محمدف  به زمینه های معیین همکاری عنایت بیشتری مبذول داشت. یکی از طرحهای عظیم  که ترکمنستان در اجرای آن  به  همکاری با همکاران کره ای  اعتماد می نماید، ایجاد کارخانجات تکنولوژیهای پیشرفه  در عرصه بهره وری انرژی خورشیدی می باشد.    


          در دوران کنونی ترکمنستان در همکاری با کشورهای همجوار شبکه  چندین شاخه ای ساختارهای  حمل و نقل ترانزیتی و منطقی   را  از طریق مسیر شرق - غرب و شمال - جنوب ایجاد می نماید. آن کاریدورهای ترانزیتی را که به مناطق دریای خزر، دریای سیاه و بالتیک خارج می شود، در بر می خواهد گرفت. این نیز راهی بهینه به بازارهای اروپایی  و حاور نزدیک  از طریق آسیای میانه از منطقه آسیایی - اقیانوس آرام  را  می گشاید. در این رابطه،  همکاری در عرصه حمل و نقل و ارتباطات  بعنوان یکی از زمینه های اولویت دار توسعه روابط ترکمن- کره برای آینده نزدیک محسوب می شود.


         رئیس جمهور قربان قلی بردی محمدف  به موضوع آموزش پرداخته،  بحث و بررسی مسائل افزایش سهمیه برای جوانان ترکمن که برای آموزش به   کره عزام می شوند، برقراری مناسبات مستقیم بین ادارات دولتی دو کشور در عرصه آموزشی و بین آموزشگاه های عالی ترکمن و کره را پیشنهاد کرد.
         رئیس جمهور ترکمنستان در باره همکاری در عرصه ورزشی نیز سخن باز گشود. این موضوع  در زمینه تدارک  برای بازیهای آسیایی هنرهای رزمی در بناهای سرپوشیده  شهرعشق اباد در سال 2017   بسیار مهم است و تجربه غنی جمهوری کره در سازماندهی مسابقات بین المللی  ورزشی   بزرگ  توجه دولت ترکمنستان را به خود جلب می کند. رهبر دولت ترکمن وجود پتانسیل   و ضرورت برقراری مناسبات تنگاتنگ در عرصه های علمی، بهداری، گردشگری  را مورد تاکید قرار  داده   و در باره تهیه و تدوین برنامه های مشترک  همکاری در این زمینه ها در سطح بین بخشی  سخن باز گشود.
           در پایان مذاکرات  در ترکیب گسترده مراسم امضاء اسناد دوجانبه صورت گرفت.

منبع: سایت‌ خبری ترکمنستان

مطالب مرتبط:

دستگیری شکارچی فلامینگو در کردکوی

آغاز دوازدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن در کلاله گلستان

شرکت بیش یک هزار و 130 نفر در طرح مهارت‌آموزی

سرمایه‌های بخش خصوصی یکی از ظرفیت‌ها برای توسعه صنعت اسب اصی

هفت الماس در واپسین دقایق مقابل شهرداری گرگان تن به شکست داد

نورمفیدی: مهم‌ترین وظیفه‌ ما در دفاع از اسلام، حفظ وحدت است+

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram