Gitee01تورکمن نیوز - اجتماعی: اعلام خبر اخراج 47 هزار نفری بانوان کشورمان درپی استفاده از نه ماه مرخصی زایمان، شوک بزرگی به بیش از نیمی از جمعیت کشور بود، به طوری که پس از این واقعه، تحرک فعالان حقوق زنان برای تغییر در قوانین مربوط به مرخصی زایمان زنان در ایران آغاز شد.

وب سایت انتخاب خبر در بخش اول و دوم گزارش «قوانین در جامعه به دنبال خانه نشین کردن زنان» در گفتگو با یک جامعه شناس و یک فعال حقوق زنان، ریشه ها و تبعات اخراج زنان را از زوایای گوناگون اقتصادی و حقوق شهروندی بررسی کرد.

در بخش سوم گزارش «قوانین در جامعه به دنبال خانه نشین کردن زنان»، خبرنگار انتخاب خبر نظرات گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان را در خصوص اخراج زنان در ایران درپی استفاده از مرخصی زایمان جویا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، این وکیل دادگستری با تأکید بر اینکه ذهنیت دولتمردان، همواره در ایران این بوده که زن ها باید در خانه بمانند، گفت: متأسفانه افزایش مدت زمان مرخصی زایمان و در نهایت اخراج آنها توسط کارفرمایان، خدشه بزرگی به حقوق زنان وارد کرد به گونه ای که می توان گفت زنان حق بچه دار شدن ندارند، چون که بعد از 9 ماه از کار اخراج می شوند!

پیشنهاد حذف قانون استفاده زنان شاغل از 9 ماه مرخصی زایمان گیتی پورفاضل در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر در خصوص قوانین موجود در جامعه که موجب خانه نشین شدن بانوان می شود، اظهار داشت: این قوانین مربوط به فضای کنونی جامعه نیست و ذهنیت دولتمردان این بوده که زن ها باید در خانه بمانند.

وی افزود: در جامعه کنونی ایران، قوانین و مردان جامعه به کار زن و استعداد وی که باید در راستای خدمت به جامعه باشد، بی توجه هستند.

وی با بیان اینکه مردان ایرانی، تنها خدمت زن را در قالب خانواده و فراهم کردن وسایل آسایش آن و آوردن بچه می دانند، افزود: متأسفانه با این ذهنیت مدت ها در کشور مواجه هستیم، و در این صورت، زنان نمی‌توانند دانش خود را پرورش داده یا خارج از خانه شغلی داشته باشند.

این وکیل دادگستری تغییر قوانین را برای گذر از این شرایط، ضروری دانست و گفت: باید قوانین کشور در حوزه حقوق زنان به نفع زنان، تغییر یابد.

وی در خصوص اخراج 47 هزار زن از کار بعد از بازگشت 9 ماه مرخصی زایمان، بیان داشت: پیش از این، قوانین کار به گونه ای بود که 3 ماه مرخصی زایمان به زن تعلق می گرفت و بعد از این مدت در کنار هر محیط کار و اداره ای، مهدکودکی بود و زنان بعد از چند ساعت فعالیت در محل کارشان در مدت کوتاهی به فرزندان خود رسیدگی می کردند، در این شرایط نیز هیچ خدشه ای به کار زنان و وضعیت نگهداری کودک پیش نمی آمد.

پورفاضل ادامه داد: بعدها با توجه به ذهنیت دولت مردان مبنی بر خانه نشین کردن زنان، مدت مرخصی زایمان را 6 ماه کردند که متأسفانه در دولت نهم به 9 ماه افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه هیچ کارفرمایی وجود ندارد که در 9 ماه مرخصی زایمان زنان بدون اینکه وی کاری انجام دهد حقوق و مزایایی پرداخت کند، گفت: متأسفانه افزایش مدت زمان مرخصی زایمان و در نهایت اخراج زنان توسط کارفرمایان، ضربه بزرگی به حقوق زنان وارد کرده، به گونه ای که می توان گفت زنان حق بچه دار شدن ندارند، چرا که بعد از 9 ماه از کار اخراج می شوند.

وی با تأکید بر اینکه دولتمردان به دلیل عدم کارشناسی و ذهنیت خاص خود در جامعه به هر کاری که دست گذاشتند در نهایت به بن بست رسیدند، تصریح کرد: به اعتقاد دولتمردان، آنها امروز در خصوص حقوق زنان به بن بست نرسیده اند، اما زنان، گرفتار شرایط سختی شده اند، و مطالبه آنها باید حذف قانون استفاده زنان شاغل از 9 ماه مرخصی زایمان باشد.

گیتی پورفاضل پیشنهاد داد: زنان با 3 ماه مرخصی زایمان می توانند بر ایجاد مهدکودک هایی در کنار محل کارشان توسط کارفرمایان پافشاری کنند.

منبع: انتخاب خبر

مطالب مرتبط:

72 درصد خودروها در گلستان از گاز طبیعی استفاده می کنند

«ریوکان»؛ شهری در نروژ که در آن نور خورشید با استفاده از آین

خطیب جمعه گنبدکاووس : دولت برای رونق اقتصادی از سرمایه‌گذاری

بررسی تشخيص درآمد ماليات صاحبان مشاغل در بازنگری قانون

تاثیر استفاده از گوشی روی ستون فقرات

آیین های ماه رمضان در میان ترکمن ها

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram