امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

Nourgholipour 10F 300x200 - عملکرد کمیسیون صنایع مجلس در زمینه رانت‌خواری‌های صنعت خودرو مثبت نبوده استگلستان-ترکمن‌نیوز- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح فعالیت‌های کمیسیون خود در سال 96 گفت: متاسفانه عملکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس در زمینه رانت‌خواری‌های موجود در صنعت خودرو مثبت نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌های ایران، به نقل از خبرگزاری آنا، رامین نورقلی پور با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: در سال گذشته ما موضوعات مختلفی را در دستورکار داشتیم؛ به عنوان مثال در صنعت خودروسازی و مسائل اخیر این صنعت در ارتباط با افزایش تعرفه واردات خودرو، سامانه ثبت سفارش خودرو و سایر مشکلات ورود کردیم.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس اضافه کرد: همچنین کمیسیون با توجه به ظرفیت های خوبی که در حوزه صنایع کشتی‌سازی کشور وجود دارد، به بحث فعال‌سازی این صنایع در کشور ورود کرد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سال جاری از صنایع کشتی‌سازی در سایر کشورها بازدیدهایی به عمل آورد. شاید بتوان گفت این مساله یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که کمیسیون در سال جاری دنبال کرد.

وی افزود: ورود به حوزه معادن نیز یکی دیگر از فعالیت های کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سال 96 بود. همچنین صنایع فولاد همواره مورد پیگیری کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است. علاوه بر این در این کمیسیون مباحث مرتبط با صنعت تولید سیگار و دخانیات کشور مورد بررسی قرار گرفت

این نماینده مجلس ادامه داد: در سال جاری کارگروه های ارتباطات و فناوری ارتباطات هم با وزارت ارتباطات ارتباط کامل داشتند و پیگیری مباحث مرتبط با صنایع هوا فضا را در دستورکار خود قرار داده بودند.

نورقلی پور با اشاره به اینکه موضوع دیگری که در سال جاری مورد پیگیری کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت، صنایع پتروشیمی کشور بود، بیان کرد: بخشی از این حوزه مرتبط با کمیسیون انرژی است و بخشی مرتبط با کمیسیون صنایع و معادن است.

وی با بیان اینکه به عقیده من انتظار مردم بیشتر از این‌هاست، تصریح کرد: یکی از فعالیت هایی که از نظر بنده بسیار مهم بوده، آن دسته از فعالیت هاست که ما در جهت رفع موانع تولید داشتیم. قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در دوره قبلی مجلس مصوب شده است و خود این مصوبه دچار مشکلات و مسائلی است که ما در جلسات مختلف آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس تصریح کرد: شاید یکی از مهم‌ترین برنامه های کمیسیون در آینده این باشد که قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بیش از پیش در کشور اجرا شود. ما تمام سعی خود را می کنیم که در حوزه تقنین فضا را به شکلی مهیا کنیم که شرایط کسب و کار و تولید در کشور بهتر و بهتر شود.

نورقلی پور افزود: البته بحث تولید چند وجه دارد که شاید تنها برخی وجوه آن مرتبط با کمیسیون صنایع و معادن باشد.

وی با بیان اینکه امیدوار هستم بتوانیم انتظارات مردم عزیزمان را به ویژه در حوزه صنایع خودرو برآورده کنیم، گفت: البته من اعتقاد دارم تاکنون مجلس در این حوزه نتوانسته است به خوبی ورود کند؛ این انتقادی است که به کمیسیون صنایع و معادن مجلس و شخص بنده به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون وارد است. ما تاکنون نتوانسته‌ایم راهکار مناسبی برای تغییر تعرفه های واردات خودرو که باعث ایجاد رانت های وسیعی در این حوزه و تک‌بازاری و ایجاد فضای کاملا غیررقابتی در این بزرگ‌ترین صنعت کشور شده است، پیدا کنیم. امیدوار هستم بتوانیم در آینده بتوانیم تغییرات تاثیرگذاری در این حوزه ایجاد کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با وجود رانت‌خواری‌های موجود در حوزه صنایع خودرو می توان یک فضای غیررقابتی ایجاد کرد، گفت: متاسفانه بنده برای از بین رفتن این مسائل عزمی را در مجلس و دولت نمی بینم.

نورقلی پور اضافه کرد: ما بدون اینکه انتظار دخالتی از دولت داشته باشیم، فقط انتظار سیاستگذاری دقیق داریم. در حوزه تقنین هم ما می توانیم دولت را حمایت کنیم. به این شکل می توان برنامه‌ای مدون تهیه کرد تا مسائل خودرو حل شود. اما متاسفانه آنچه وجود ندارد، عزم ملی برای حل مشکلات این حوزه است. البته ما در مجلس کارهایی را شروع کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: نمی دانم دلیل واقعی موضوع چیست که ما نمی توانیم به صورت واقعا تاثیرگذار وارد حوزه خودرو شویم اما مجلس و دولت این قدرت را دارند که اگر بخواهند، مشکل را در یک بازه زمانی مشخص حل و فصل کنند.

شایان ذکر است این نماینده مجلس در روزهای تعطیلات عید به حوزه انتخابیه خود یعنی کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان واقع در استان گلستان سفر خواهد کرد.

گردآوری: گروه خبری ترکمن‌نیوز

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز