امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

گذاری گنبدکاووس - سرمایه‌گذاری ۴۸ هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی برای توسعه گنبدکاووسترکمن نیوز:  رسیدن به اقتصاد پویا و توسعه پایدار با بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای از راهبردهای دولت یازدهم و دوازدهم به شمار می‌رود که این چشم‌انداز در گنبدکاووس با سرمایه‌گذاری ۴۸ هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی برای ارتقای زیرساخت‌ها و رونق بخش‌های تولیدی و خدماتی در حال تحقق است.

سرمایه‌گذاری افزون بر ۴۸ هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی در شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس با مساحت پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، توانست بخش قابل توجهی از محرومیت و عقب ماندگی‌های این شهرستان مرزی را در نبود یا کمبود زیرساخت‌ها برطرف کرده و گام‌های بلندی نیز برای توسعه آن برداشته شود.

به گفته فرماندار گنبدکاووس، این حجم از سرمایه‌گذاری از سال ۹۲ تا دهه فجر امسال در قالب انجام سه هزار و ۹۱۴ پروژه عمرانی، تولیدی، اقتصادی، خدماتی و ورزشی انجام شد که سه هزار ۴۵۸ پروژه آن افتتاح و ۴۵۶ پروژه نیز آغاز عملیات اجرایی بود.

عبدالقدیر کریمی بابیان اینکه با اجرای این پروژه‌ها ۹ هزار و ۱۶۸ فرصت شغلی مستقیم ایجاد شد افزود: از مجموع پروژه‌های انجام شده در حدود هشت سال گذشته، افتتاح یا شروع عملیات اجرایی ۴۵۳ پروژه با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد و ۷۶۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۶۲۰ نفر در ایام دهه فجر امسال انجام شد.

وی ادامه داد: مجموعه زنجیره تولید تخم مرغ کاسپین چیکا طلایی که در چند مرحله با اعتبار بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال و ایجاد ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم به بهره‌برداری رسید، یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه‌های اقتصادی گنبدکاووس بود که به تنهایی ۲۰ درصد نیاز روزانه تخم مرغ کشور را تامین می‌کند.

مدیر اجرایی مجموعه تولیدی تخم مرغ کاسپین چیکا طلایی گفت: این واحد تولدی با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار بزرگترین واحد تولید تخم مرغ کشور است و به همراه برخی واحدهای جانبی مانند تولید خوراک دام و طیور و شانه تخم با سرمایه‌گذاری کل ۱۲ هزار میلیارد ریال مراحل نهایی ساخت را می‌گذراند.

علی محمودی بابیان اینکه تاکنون چندین مرحله تولید تخم مرغ این مجموعه به بهره‌برداری رسیده است افزود: احداث گلخانه ۳۲ هکتاری تولید صیفی‌جات، کارخانه تولید کود ارگانیک اسید هیومیک، واحد گاوداری ۱۰ هزار راسی، احداث ۲ واحد تولید مرغ مادر هر کدام به ظرفیت ۹۰ هزار قطعه و احداث ۱۲۰ واحد مسکونی کارگری از دیگر طرح‌های پیش‌بینی شده در این مجموعه است که عملیات ساخت آنها در زمینی به مساحت ۴۵۰ هکتار شروع شده است.

به گفته وی، با بهره‌برداری کامل واحدهای اشاره شده زنجیره تولید تخم مرغ کاسپین طلایی گنبدکاووس طی چند ماه آینده، رقم اشتغال مستقیم ایجاد شده در این مجموعه به حدود سه هزار نفر می‌رسد ضمن اینکه تا ۲ برابر این میزان نیز فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

راه‌اندازی این مجموعه بزرگ تولیدی در شرایطی که به سبب تحریم‌های اقتصادی، هزینه واردات دستگاه و تجهیزات مورد نیاز این واحد و نیز هزینه‌های ساخت آن چند برابر افزایش یافته موجب بی انگیزگی سرمایه‌گذار نشد و با تداوم حمایت‌های دولت در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، این مجموعه درحال تکمیل واحدهای پیش بینی شده است.

رییس دفتر رییس جمهوری که ۱۸ بهمن ۹۸ برای شرکت در مراسم افتتاح متمرکز پروژه‌های دهه فجر گنبدکاووس به این شهرستان سفر کرده بود در مراسم بهره برداری از ۲ مرحله جدید زنجیره تولید تخم مرغ چیکا طلایی، حمایت از بخش خصوصی برای تولید محصول به منظور تامین نیازهای داخلی و صادرات و همچنین ایجاد اشتغال از سوی این بخش را از اولویت‌های اصلی دولت دانست و بر انجام آن تاکید کرد.

محمود واعظی با اشاره به اهمیت تولید مرغ و تخم مرغ در کشور افزود: حمایت از تولیدات این بخش (تخم مرغ و گوشت مرغ) باتوجه به نیاز کشور و نیز فراهم بودن زمینه صادرات این ۲ محصول مورد توجه و حمایت دولت قرار دارد.

وی تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی نباید در حد حرف و شعار باشد بلکه همه بانک‌ها و نیز مدیران دستگاه‌های اجرایی باید از سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان به طور کامل پشتیانی کنند.

همچنین رییس دفتر رییس جمهوری در همین روز و در مراسم متمرکز افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲۵۶ پروژه عمرانی، اقتصادی و اشتغالزای گنبدکاووس گفت که با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی به سبب تحریم‌های ظالمانه آمریکا، کشور به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و اشتغالزای زیادی درحال بهره‌برداری یا اجرا است.

وی بابیان اینکه دولت با همراهی بخش خصوصی برای توسعه، عمران و ایجاد اشتغال و رفاه کشور تلاش می‌کنند، اظهار داشت: دولت برنامه‌ریزی برای توسعه همه جانبه کشور بویژه استان‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم از جمله گلستان را نیز از همان سال ۹۲ تاکنون در دستور کار قرار داده و برای تحقق آن از همه ظرفیت‌های اعتباری، امکانات و نیروی انسانی متخصص و متعهد موجود استفاده می‌کند.

همچنین وزیر جهادکشاورزی نیز که چهارم شهریور امسال و برای شرکت در مراسم متمرکز افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی ۲۶۸ پروژه عمرانی و اقتصادی به گنبدکاووس سفر کرده بود، از مجموعه تولیدی چیکا طلایی گنبدکاووس بازدید کرد و با مهم دانستن راه‌اندازی زنجیره‌های تولید بخش کشاورزی گفت که این وزارت‌خانه نگاه ویژه‌ای به زنجیره تولید و حمایت از آن دارد و بیشتر شدن تعداد این زنجیره ها، علاوه بر پایداری در تولید، قیمت تمام شده محصول را نیز کاهش خواهد داد.

کاظم خاوازی در این مراسم به افزایش تولیدات بخش کشاورزی در هفت سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: تولیدات این بخش از ۹۷ میلیون تن در هفت سال قبل به ۱۳۰ میلیون تن رسیده و این رقم تا پایان سال آینده به ۱۳۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در بخش تولیدات زراعی از ۶۸ میلیون تن به ۸۶ میلیون تن، در بخش تولیدات باغی از ۱۶ میلیون تن به ۲۴ میلیون تن و در بخش تولیدات گلخانه‌ای از ۱۰۰ هزار تن به سه میلیون تن رسیده‌ایم که این موفقیت‌ها با همت و تلاش بیشتر بهره‌برداران و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی همچنان ادامه خواهد داشت.

راه اندازی نخستین کشتگاه خورشیدی در منطقه مرزی گنبدکاووس

راه‌اندازی نخستین کشتگاه خورشیدی در روستای مرزی دوزاولوم بخش داشلی برون گنبدکاووس که در خشک کردن میوه به صورت ارگانیک فعالیت دارد با سرمایه‌گذاری اولیه ۹۳ میلیارد ریال در ۲۱ اردیبهشت ۹۷ از دیگر اقدامات دولت و بخش خصوصی در این شهرستان مرزی است که برای ۱۷۰ نفر از اهالی این روستای کمتر توسعه یافته فرصت شغلی ایجاد کرد.

مدیر عامل گروه طرح و ساخت هنگام و متولی پروژه کشتگاه خورشیدی ارگانیا در این باره گفت که این مجموعه با استفاده از ۱۳۰ دستگاه خشک کن میوه، ظرفیت تولید سالانه ۱۹۴ تن میوه خشک ارگانیک را از هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ تن میوه تر دارد ضمن اینکه ۹۰ درصد تولید آن به خارج کشور صادر خواهد شد.

حمیدرضا احراری افزود: علاوه بر تولید میوه خشک، برخی فرآورده‌های دیگر مانند سرکه سیب و انواع مربای ارگانیگ با استفاده از مواد نگهدارنده طبیعی از جمله عسل نیز دراین واحد تولید می‌شود ضمن اینکه تولید برق خورشیدی به مقدار ۲۰۰ کیلووات (برق مورد نیاز مجموعه)، نصب دستگاه آب شیرین کن خورشیدی به مقدار ۲ هزار لیتر و یک تصفیه خانه خورشیدی با ظرفیت ۱۵ هزار لیتر از دیگر طرح‌های این مجموعه است.

دیگر اقدامات هشت ساله دولت و بخش خصوصی در گنبدکاووس

فرماندار گنبدکاووس همچنین گفت که در هشت سال گذشته ۸۰۰ واحد مسکونی در قالب مسکن مهر و خودمالکی با ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی و کمک‌ بلاعوض دولت در این شهرستان تکمیل و تحویل صاحبان آن شد.

عبدالقدیر کریمی افزود: از مجموع بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی در گنبدکاووس پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آن برای پروژه‌های خدماتی در حوزه آب، برق، گاز و مخابرات در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس بود.

وی اضافه کرد: گنبدکاووس در سیل پارسال در حوزه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های راه، برق و گاز خسارت دید که تلاش برای تامین، بهسازی و نوسازی این بخش‌ها همچنان ادامه دارد.

کریمی ادامه داد: افتتاح و تحویل ۶۷۸ واحد مسکونی آسیب دیده از سیل با اعتبار ۵۹۸ میلیارد ریال از بزرگترین پروژه‌های عمرانی دولت در گنبدکاووس بود که در هفته دولت امسال انجام شد ضمن اینکه پنج هزار و ۶۷۷ واحد مسکونی دیگر نیز با پرداخت تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض دولت توسط بنیاد مسکن و ستاد بازسازی، تعمیر شد.

فرماندار ویژه گنبدکاووس یادآور شد که برای افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی پروژه های عمرانی، تولیدی، اقتصادی و اشتغالزای این شهرستان مقامات زیادی از معاونان رییس جمهوری، وزیر، معاون وزیر و استاندار گلستان حضور داشتند که یکی از آخرین نمونه آن سفر ۲۷ بهمن امسال محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به مناطق مرزی گنبدکاووس بود.

وی افزود: در جریان این سفر، عملیات ساخت پروژه‌های آب و فاضلاب شامل آب‌رسانی به روستاهای “قیزلر، دماغ، خیرخوجه علیا و سفلی” و احداث مخزن ذخیره بتنی ۱۰۰ متر مکعبی و یک باب ایستگاه پمپاژ و ۱۴ کیلومتر خط انتقال با ۳۵ میلیارد ریال اعتبار آغاز و زمین چمن مصنوعی روستای کرند به مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع و هفت میلیارد ریال اعتبار در بخش داشلی برون گنبدکاووس افتتاح شد.

آغاز عملیات اجرایی ایستگاه هواشناسی ماهواره‌ای گلستان در گنبدکاووس

فرماندار ویژه گنبدکاووس همچنین شروع عملیات اجرایی ایستگاه سامانه رادار هواشناسی گلستان باحضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور را از دیگر اقدامات خوب دولت در این شهرستان مرزی اعلام کرد و گفت: برای ساخت ابنیه و خرید و نصب این سامانه حدود ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که با راه‌اندازی آن پیش‌بینی‌ کوتاه مدت و دقیق سامانه‌های جوی و پایش ابرهای بارشی استان محقق خواهد شد.

رییس سازمان هواشناسی کشور که برای شرکت در مراسم شروع عملیات اجرای این سامانه راداری به گنبدکاووس سفر کرده بود، دراین باره گفت که گلستان بویژه نواحی شرقی آن به سبب شرایط اقلیمی خاص، مستعد وقوع سیلاب‌های شدید و نیازمند رادار جدید است که راه اندازی آن در دستور کار قرار گرفت.

سحر تاج‌بخش بابیان اینکه عملیات اجرایی نصب و راه‌اندازی این رادار با حدود ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد و مراحل خرید تجهیزات آن در دست انجام است، افزود: هم اکنون ۹ رادار هواشناسی در کشور فعال است که با استفاده از آنها امکانات جدید وضعیت پایش بارش و پیش بینی‌ هواشناسی ارتقا خواهد یافت.

گلستان از استان‌های سیل خیز کشور است و در سالیان گذشته سیل‌های مخرب بسیاری باعث جان باختن ده‌ها نفر و خسارت چند صد میلیارد ریالی به استان شد.

وقوع سیل سال‌های ۷۱، ۸۰، ۸۱ و ۹۸ علاوه بر صدها کشته، خسارت مالی فراوانی در گلستان بر جای گذاشت که در این میان سیل پارسال با ۱۱ کشته و ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت یکی از زیان‌بارترین نمونه‌ها است.

گزارش از: ایرنا

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز