امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    106464

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:13 | ۲۹ دی ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

کر 300x189 - دختر ترکمن صحرا در سرزمین عجایبترکمن نیوز:  نشستن پای دار قالی و بافتن تار و پود  تصویر ذهنی اغلب مردم از دختران ترکمن بود اما دختران صحرا علاوه بر بافتن قالی، رویای کودکی را هم به سرانجام می‌رسانند که یکی از آن‌ها هادیه کر فوتبالیست کوموش‌دفه ای است که در جام ملت‌های فوتبال زنان به میزبانی هند خواب قهرمانی می‌بیند.

روستای دهنه کوموش‌دفه جای زیادی برای بازی و سرگرمی به خصوص برای دختران نداشت اما انگیزه و استعداد زیاد هادیه چیزی نبود که از نگاه تیزبین زهرا رحیمی معلم ورزش مدرسه اش پنهان بماند و یک بار تماشای دویدن او دنبال توپ کافی بود تا هادیه به تمرینات تیم فوتبال لیگ برتری سرخپوشان گرگان معرفی شود.

هادیه استعدادش را خیلی زودتر آن که تصورش می رفت نشان داد و با عضویت در تیم ملی فوتبال جوانان، برای خود در ورزش بانوان ایران نام و نشانی دست و پا کرد.

حالا هادیه آن دخترک خجالتی نیست که در اولین روز تمرین تیم فوتبال سرخپوشان گرگان از ضربه به توپ هراس داشت . دختر روستای دهنه کوموش‌دفه با نمایش درخشانش در تیم ملی جوانان، چند مشتری پر و پا قرض در لیگ برتر داشت تا جایی که اکنون با ۱۱ سال بازی در لیگ برتر، به یکی از سابقه های فوتبال زنان ایران تبدیل شده است.

این مدافع کوموش‌دفه ای سابقه عضویت در ملوان بندرانزلی، سپاهان و ذوب آهن اصفهان را دارد و این روزها به همراه تیم ملی فوتبال زنان برای کسب تجربه حضور در یکی از بزرگترین رویداد فوتبالی زنان قاره کهن لحظه شماری می کند.

هادیه که مدافعی سخت کوش در لیگ برتر است و با این ویژگی در میان فوتبالی ها شناخته می شود در مراحل آخر اردوی تیم ملی حضور نداشت اما انگار مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی با شناخت دقیق از توانایی های این مدافع ۲۷ ساله و باتجربه گلستانی، جای او را در ترکیب تیم ملی خالی دید و در آخرین مرحله اردو در کیش هادیه کر را به جمع ملی پوشان فراخواند .

رسانه ها پس از دعوت کر به اردوی کیش از او به عنوان ” میهمان ناخوانده و ” شخص جدید اضافه شده به اردوی تیم ملی فوتبال زنان” یاد کردند اما آن چه موجب اعتماد ایراندوست به هادیه شد، فصل درخشان فوتبالیست گلستانی در لیگ برتر به همراه ملوان بندرانزلی بود که با تکرار درخشش سال های قبل به همراه سپاهان و ذوب آهن، کادر فنی تیم ملی را برای دعوت به تیم ملی مجاب کرد.

هادیه کر یکی از هزاران گلجه (دختر) ترکمن است که هم بافتن قالی را به خوبی بلدند و هم راهی جدید برای رسیدن به موفقیت های بیشتر برای خود پیدا کرده اند.

دکتر، مهندس، وکیل و کارآفرینان زیادی از دختران ترکمن صحرا در حال خدمت به خلق در جای جای ایران هستند و در میان آن ها هادیه کر فوتبال را برای افتخار آفرینی برگزید که تا اینجا به خوبی از پس آن برآمد.

هادیه در همه روزهایی که درهای موفقیت به روی او بسته شد با تکرار یک جمله که ” تمام سرمایه من شکست ها و اشتباهاتم هستند” به فکر یافتن راه جدیدی برای کسب موفقیت بود و حالا انگار در جای درستی ایستاده است.

ایران در بازی افتتاحیه جام ملت های زنان آسیا در بمبئی به مصاف میزبان می رود و کار سخت هادیه و دیگر ملی پوشان از همه دقایق اول این مسابقه آغاز می شود.

اگر چه توصیف بازی قلدرانه و آهنین هادیه کر و دیگر مدافعان تیم ملی ایران به گوش سرمربی هند رسیده و وی گفته که ” ایران دفاع قدرتمندی دارد و بازیکنان این تیم در محوطه جریمه بسیار خوب دفاع می‌کنند و چالش بزرگی برای گلزنی داریم” اما همه از جمله مریم ایراندوست نفر اول کادر فنی تیم ملی می‌دانند که ایران در اولین تجربه حضور در جام ملت ها کار سختی هند پیش رو دارد و نباید از این تیم انتظار صعود به جام جهانی داشت.

جام ملت‌های آسیا از ۳۰ دی تا ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ به میزبانی هند برگزار می‌شود و ۲ تیم اول و دوم هر گروه و ۲ تیم برتر از میان تیم‌های سوم گروه‌ها به مرحله حذفی مسابقات صعود می‌کنند.

تیم ملی فوتبال زنان ایران امسال با گذشتن از سد بنگلادش و اردن، برای نخستین‌بار سهمیه حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا را کسب کرد.

چین، چین تایپه و هند تیم‌های هم‌گروه با ایران به ترتیب در رتبه‌های ۱۷، ۴۰ و ۵۷ رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی فوتبال قرار دارند و در میان تیم‌های آسیایی به ترتیب چهارم، هشتم و یازدهم هستند. ایران تیم ۷۲ جهان و ۱۴ آسیا است.

استان گلستان ۵۰۰ فوتبالیست زن در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در فوتبال چمنی، فوتبال سالنی و فوتبال ساحلی دارد که شمار این جمعیت روز به روز در حال افزایش است.

فاطمه رحیمی و الهام عبدالرحمن در رده بزرگسالان و لیلا نجاتی در رده نونهالان از فوتبالیست‌های ملی پوش گلستان هستند.

تعدادی از دختران فوتبالیست گلستان در تیم‌های لیگ برتری مثل ذوب آهن، سپاهان و ملوان بندرانزلی حضور دارند و مهدیه دهقان، زهرا رحیمی، مهین جعفری، مریم بذر افشان، الهام محبوب از بازیکنان مطرح گلستان در فوتبال هستند که سالهاست در این رشته ورزشی فعالیت دارند.

به اعتقاد کارشناسان فوتبال، نگاه فدراسیون فوتبال به زنان نگاه توسعه محور است چرا که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین باشگاه‌های فوتبال در همه استان‌ها باید به فوتبال و فوتسال زنان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

گزارش از: ایرنا

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز