امروز : پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    119261

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:00 | ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

16 300x154 - تحقق رویای شب‌نشینی گردشگران در آشوراده با بن‌بست شکنی دولتترکمن نیوز:  صدور پنج مجوز بوم‌گردی در بافت روستایی آشوراده و فراهم‌شدن امکان اقامت گردشگران در این جزیره، آرزوی دیرین طبیعت‌دوستان برای شب ماندگاری و بهره‌بردن از چشم‌اندازهای بکر و طبیعت ناشناخته تنها جزیره ایرانی دریای خزر را برآورده و گوشه دیگری از اهتمام دولت برای عمل به وعده‌ها را نمایان کرد.

پس از سفر سال ۱۴۰۰ آیت الله رییسی به گلستان و حضور وی در جزیره آشوراده، گره‌گشایی از حوزه گردشگری این جزیره شتاب گرفت اما هر بار به دلایلی در روند رو به پیشرفت آن خلل ایجاد شده و یا در برخی موارد متوقف می‌گردید.

با وجود آن‌که اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده سال ۱۳۹۳ به عنوان مصوبه سفر رییس دولت وقت به گلستان اعلام شد و حتی در سال ۹۷ در قالب یک اقدام نمایشی، عملیات اجرایی آن آغاز شد اما پیشرفتی در اجرای این طرح حاصل نگردید و آشوراده با همه جذابیت بصری و چشم‌اندازهای بکر، معطل تصمیم‌گیری و اجرای وعده‌ها ماند.

پس از آنکه شورای عالی معماری و شهرسازی با تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای مصوبه قبلی خود در خصوص امکان شب ماندگاری مسافران در جزیره آشوراده را لغو کرد، راهکارهای قانونی دیگر تحقق آرزوی دیرین مردم گلستان در سازمان حفاظت محیط زیست بررسی شد که در نهایت هفته گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی با ایجاد واحدهای بومگردی در روستای آشوراده بر مبنای تقسیمات وزارت کشور موافقت کرد.

بر این اساس، مالکان چند باب از خانه‌های قدیمی واقع در روستای آشوراده در جزیره آشوراده با ثبت درخواست رسمی مبنی بر احداث واحد بومگردی یا تغییر کاربری منازل خود وارد فرایند اخذ مجوز برای گرفتن پروانه بوم‌گردی و پذیرایی شبانه از گردشگران و مسافران شدند تا یکی از بن‌بست شکنی‌های دولت نمایان شود.

در همین راستا و پس از حدود چهار دهه ، اواخر سال گذشته حوضچه ورودی و محل پهلوگیری شناورهای گردشگری و صیادی اسکله بندرترکمن در پهنه خلیج گرگان لایروبی و تردد ساحل‌نشینان گلستان و گردشگران به خلیج گرگان و جزیره آشوراده تسهیل گردید.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در خصوص اجرای طرح گردشگری آشوراده به خبرنگار ایرنا گفت: پس از کش و قوس‌های مختلف با پیگیری متولیان و مدیران استانی و نمایندگان مجلس در گام نخست پنج فقره پروانه بوم‌گردی در روستای آشوراده و امکان پذیرایی شبانه از گردشگران اخذ شد.

عبدالجلال ایری افزود: فارغ از مجوزهای صادر شده ، چند مورد درخواست هم درنهادهای متولی در دست بررسی است که با نهایی شدن آنها ظرفیت پذیرش و بیتوته گردشگران افزایش خواهد یافت .

وی گفت: بر اساس یکی از پیشنهادات، قرار است صندوق ملی محیط زیست امکان سرمایه‌گذاری در طرح طبیعت‌گردی آشوراده را بررسی کرده و در صورت فراهم بودن بستر قانونی از ظرفیت مالی این صندوق برای توسعه بیش از پیش طبیعت‌گردی هم سو با محیط زیست در این جزیره استفاده شود .

مشاور استاندار گلستان در حوزه سرمایه‌گذاری هم با اشاره به صدور تمامی مجوزهای لازم برای طرح گردشگری آشوراده گفت: امکان فعالیت ۲۰ خانه روستایی در قالب واحد بوم‌گردی در این جزیره فراهم است.

علیرضا حاج‌محمدعلی در نشست اخیر توسعه صنعت گردشگری گلستان با حضور فعالان اقتصادی اظهار کرد: تمام مجوزهای قانونی برای طرح گردشگری آشوراده صادر شده و هیچ دغدغه ای برای اجرای این مطالبه کهن مردم گلستان نداریم.

محمد میرزایی یکی از قایقرانان جزیره آشوراده به خبرنگار ایرنا گفت: تا همین چند روز پیش به اخبار و مطالب منتشر شده در خصوص حل مشکل گردشگری آشوراده بی تفاوت بودیم چون تجربه ثابت کرده بود که در دقیقه ۹۰ یک نهاد یا دستگاه متولی این پروژه را متوقف می‌کند .

وی ادامه داد : در چند روز پیش یکی از بومیان جزیره با نشان دادن نامه‌ و مجوزهای قانونی اثبات کرد که گره شب ماندگاری در این جزیره باز شده و مسافران و علاقه مندان می‌توانند در ماه های مختلف سال با حضور در این جزیره از زیبایی‌های سحرانگیز تنها جزیره ایرانی بهره ببرند.

وی گفت : در حال حاضر چند نفر از اهالی و بومیان آشوراده درخواست خود را ثبت کرده‌اند و در انتظار دریافت مجوز هستند و گویا روایت تنهایی جزیره آشوراده رو به پایان است .

به گزارش ایرنا ، آیت الله رییسی در بازدید اسفند ماه سال ۱۴۰۰ از جزیره آشوراده بر اجرای سریع این طرح تاکید کرد و گفته بود : اجرای طرح گردشگری نباید معطل بماند و باید از این امکان خدادادی استفاده کرد.

رییس جمهور در بازدید ۲ ساعته از آشوراده گفت: تا کی باید معطل بمانیم و در پیچ و خم دستگاه‌های اداری این نعمت الهی راکد و بلااستفاده بماند. باید هر چه سریع‌تر روی زمین شاهد اتفاقات اجرایی باشیم.

آیت الله رییسی ادامه داد : در چند ساعتی که در جزیره آشوراده بودم، هیچ مطلبی که بتوان برای مخالفت با طرح گردشگری به آن استناد کرد شنیده نشد؛ حرف محیط زیست را هم گوش کردم محیط زیست حرفی ندارد. توقف این طرح دلیل می‌خواهد. نمی‌توان این سرمایه بزرگ را متوقف کرد؛ گردشگری اشتغال و تولید از راهبردهای دولت است.

پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

همچنین ۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.در سال ۱۸۳۷ میلادی جزیره آشوراده با وجود اعتراض ایران، به دست نیروهای شوروی سابق اشغال شد و این کشور تا چند دهه بعد یک پاسگاه نظامی در آن داشت.

این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

آشوراده در حوزه سرزمینی شهرستان بندرترکمن واقع در غرب استان گلستان است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز