امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    90406

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:51 | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

گنبدکاووس - تالاب‌های بین‌المللی گنبد پُر آب می‌شوندترکمن نیوز:  سه تالاب‌ بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس که به سبب شرایط اقلیمی منطقه و کاهش باران با کم‌آبی و خشکی مواجهند اکنون با احداث یا لایروبی کانال‌های انتقال، پُر آب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، آب مورد نیاز این سه تالاب با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر و مساحت حدود سه هزار هکتار از رودخانه مرزی اترک و بخشی نیز از بارش‌های سالانه تامین می‌شود ولی کاهش بارندگی به کمتر از ۲۰۰ میلی متر خطر خشکیدگی آنها را افزایش داده است.

معاون اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آسیب‌های وارده به کانال‌های آبرسانی تالاب‌های بین المللی آلاگل و آجی‌گل بر اثر سیلاب‌های سال ۹۸ و تجمع رسوب، آبرسانی به آنها را با مشکل مواجه کرد.

احمد احمدی افزود: عملیات لایروبی این کانال‌ها امسال در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان قرار گرفت و اجرای لایروبی، خاک‌برداری و بوته‌کنی کانال‌های آبرسانی تالاب آلا گل به طول پنج کیلومتر و حجم برداشت ۵۵ هزار متر مکعب ۲ ماه پیش انجام شد.

وی اضافه کرد: عملیات لایروبی کانال آبرسان تالاب آجی گل نیز به طول ۳.۵ کیلومتر و حجم برداشت ۳۵ هزار متر مکعب چند روز پیش پایان یافت و آماده ورود آب از رودخانه اترک است.

معاون اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس اظهار داشت: با انجام لایروبی‌ها سطح آب در تالاب بین المللی آلاگل طی ۲ ماه گذشته ۳۰ سانتی‌متر افزایش یافت و با شروع آبگیری تالاب آجی گل، این تالاب نیز شاهد افزایش سطح آب خواهد بود.

احمدی گفت: تالاب آلماگل نیز که دارای کانال آبرسان است، اکنون از وضعیت آبی خوبی برخوردار می‌باشد.

تالاب آلاگل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، آلماگل حدود ۳۰۰ و آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با حضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

شهرستان گنبدکاووس با اقلیم نیمه خشک، خشک و بیابانی حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت دارد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز