امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    52030

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    19:46 | ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

اچتماعی-ترکمن نیوز:  دولت ایالت «نوردراین وستفالن» در آلمان تصمیم گرفته است کمیسیونی برای آموزش اسلامی تأسیس کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ ااین کمیسیون در راستای مدل جدید آموزش اسلامی در ایالت نوردراین وستفالن(North Rhine-Westphalia) راه‌اندازی خواهد شد. این در حالی است که به گواه کارشناسان مدل فعلی آموزش اسلامی در این ایالت موفق بوده است.

مسئولان ایالت نوردراین وستفالن از سال ۲۰۱۲، آموزش اسلامی را در مدارس ابتدایی آغاز کردند و کمی بعد از آن، دانش‌آموزان مدارس متوسطه نیز امکان حضور در کلاس‌های آموزش‌ اسلامی را یافتند. در حال حاضر کلاس‌های آموزش اسلامی در ۲۳۴ مدرسه و برای ۱۹۴۰۰ دانش‌آموز برگزار می‌شود و ۲۱۴ معلم مجوز آموزش در این حوزه را کسب کرده‌اند. شورای مشورتی ایالت نوردراین وستفالن در حوزه آموزش اسلامی از ابتدا با حضور چهار سازمان اسلامی بزرگ شروع به کار کرد، اما از دو سال پیش همه انجمن‌ها به جز اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب از این شورا کنار گذاشته‌ شدند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ این‌ها در حالی است که مدت زمان تعیین شده برای مدل کنونی آموزش اسلامی در تابستان امسال به پایان می‌رسد. در این شرایط با وجود آنکه حزب سوسیال دمکرات خواهان ادامه این مدل آموزشی برای یکسال دیگر شده است، مسئولان فعلی دولت ایالتی می‌خواهند این مدل آموزشی را کنار بگذارند و معتقدند برای ادامه آموزش اسلامی در این ایالت باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. این در حالی است که براساس ارزیابی‌های کارشناسان، مدل فعلی توانسته رضایت مسئولان آموزشی ایالت نوردراین وستفالن را کسب کند و نمره قبولی را بگیرد. با این وجود، دولت ائتلافی ایالت نوردراین-وستفالن(ائتلافی از اتحادیه دمکرات مسیحی و حزب دمکرات آزاد آلمان) قصد دارد کمیسیونی برای آموزش اسلامی ایجاد کند. در همین ارتباط، پیش‌نویس لایحه تأسیس کمیسیون آموزش اسلامی به وزارتخانه‌های مربوط ارسال شده و قرار است در کمیته آموزشی مجلس ایالتی نیز درباره آن بحث شود.

براساس آنچه در پیش‌نویس لایحه تأسیس کمیسیون آمده است، برای همکاری‌های جدید میان وزارت آموزش و جوامع اسلامی، قرارداد قانونی و عمومی تنظیم خواهد شد. در کمیته اجرایی کمیسیون جدید، هیچ نماینده‌ای از دولت حضور نخواهد داشت، بلکه جلسات این کمیسیون تنها با حضور نمایندگان جوامع و سازمان‌های اسلامی برگزار می‌شود.

همچنین کمیسیون جدید دیگر به چهار سازمان اسلامی محدود نمی‌شود. همه انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی می‌توانند با توجه به مفاد قرارداد جدید، یک نماینده را به کمیسیون معرفی کنند. البته وزارت آموزش تنها در صورتی با انتصاب نماینده انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی موافقت می‌کند که شک و شبهه‌ای درباره فعالیت‌های فرد معرفی شده وجود نداشته باشد.

بدین ترتیب با وجود آنکه گفته می‌شود، دولت هیچ نماینده‌ای در کمیسیون جدید ندارد، اما از آنجا که نمایندگان انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی باید از سوی مسئولان دولتی تأیید شوند، بسیاری نگران نفوذ دولت ایالتی در این کمیسیون هستند. چرا که در نهایت، دولت ایالتی تصمیم می‌گیرد که چه کسانی در جلسات کمیسیون آموزش اسلامی شرکت کنند. با این اوصاف، مسئولان دولت ایالتی معتقدند که اعضای کمیسیون باید با یکدیگر هماهنگ شوند و نشان دهند که در نوردراین وستفالن نمایندگان مذاهب مختلف اسلامی می‌توانند در کنار یکدیگر کار کنند. هر نماینده در کمیسیون، یک رأی دارد و نظر اکثریت اعضا برای تصویب یک موضوع لازم است. همچنین اجرای دستورالعمل‌های این کمیسیون در ارتباط با آموزش اسلامی و استخدام معلمان تحت نظارت وزارت آموزش انجام خواهد شد.

 

گردآوری:گروه خبری ترکمن نیوز

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز