امروز : جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    114669

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:46 | ۲۷ مهر ۱۴۰۱

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

14010607000305 Test PhotoN 300x151 - افزایش 27 درصدی مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در سال 2022ترکمن نیوز: اتاق ملی کارآفرینان قزاقستان «آتامکان» اعلام کرد: مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قزاقستان در شش ماه اول سال 2022 میلادی 27.13 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  طی 5 سال آخر رشد متوازن مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قزاقستان مشاهده می شود. از جمله در شش ماه اول سال 2022 میلادی مبادلات بازرگانی دو کشور در سطح 2 میلیارد و 600 میلیون دلار قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال 2021 میلادی 27.13 درصد بیشتر است. در این میان حجم صادرات قزاقستان 30.9 درصد و واردات آن 17.4 درصد افزایش یافته است.

در این میان در درجه اول مسائل تعرفه های حمل و نقل، به رسمیت شناختن متقابل گواهینامه ها، نرخ پنبه خام، نخ و پارچه و همچنین مسائل مهاجرت نیروی کار مورد توجه قرار گرفته است. این و بسیاری از موضوعات دیگر در دستور کار شورای بازرگانی قزاقستان و ازبکستان قرار دارد.

اتاق ملی کارآفرینان قزاقستان «آتامکان» همچنین تاکید کرد: قزاقستان با سهم 8.9 درصدی در مبادلات بازرگانی سومین شریک تجاری خارجی ازبکستان (پس از چین و فدراسیون روسیه) است.

بر اساس گزارش اتاق تجارت خارجی، بزرگترین اقلام صادراتی قزاقستان به ازبکستان نفت و فرآورده های نفتی، گندم، آرد، تخمه آفتابگردان، فلزات سیاه و رنگی، مواد شیمیایی غیرارگانیک و محصولات غذایی است.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح 3 میلیارد و 900 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران قزاق در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشوررا در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است./ فارس

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز