امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    120095

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:35 | ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

TN 15 2 300x202 1 - استدلال‌های مخالفان موسیقیترکمن نیوز:  مخالفان موسیقی از قالب سنتی خارج و به استدلال روی آورده اند. سعی می کنند طرفداران خود را با سخنان درست قانع کنند. تلاش دارند سخن شان به استدلال مزین و به زیور طبع آراسته شود.

با همین استدلال هم توانسته اند به خیلی از افراد تحصیل کرده تاثیر بگذارند. یکی از استدلال آنها این است، شماها هنگام مرگ عزیزانتان بر سر مزار آنها آواز می خوانید یا قرآن؟ اگر آن جا قرآن می خوانید بر سر مزار مختوم قلی هم قرآن بخوانید نه موسیقی. چرا در مواقع دیگر موسیقی بر گزار نمی کنید؟ تمام موسیقی شما در اردیبهشت ماه بنام مختوم قلی است. تمام خلافهای خود را بنام مختوم قلی انجام می دهید.

به نظرم این استدلال ها استدلال های مبارکی است. آنها این بار به جای اینکه از مقدسات مایه بگذارند به عقل خود رجوع کرده دلیل آورده اند. هر جا استدلال بیاید معنی اش این است به طرف مقابل خود اجازه مناقشه می دهید که شما هم وارد شوید.

بنابراین بعضی از دوستان اهل موسیقی و ساز و آواز هم با پذیرفتن این استدلال گفته اند امسال از رفتن بر سر مزار مختوم قلی خود داری می کنیم. ولی به عروسی خودمان بخشی (خواننده) می آوریم و موسیقی را دوست داریم. به نظر من این استدلال مخالفان موسیقی درست نیست. برگزاری مراسم موسیقی و شادی و سرور به خاطر مختوم قلی نیست. بلکه به خاطر خودمان است. مختوم قلی با شعرها و سخنان گوهر بارش وسیله این شادی و سرور است. تازه بر سر مزارش هم نیست در کنار مزارش است. مگر ما غیر از اردیبهشت ماه در ماههای دیگر موسیقی و مراسم ساز و آواز نداریم؟

مگر حدود چهل روز پیش در مراسم عندلیب برنامه موسیقی در سالن ارشاد گنبد نداشتیم؟ در جلسات انجمن جیحون و میراث و نشستهای خصوصی و عروسیها موسیقی نداریم؟ داریم. علت اصلی اش هم نیاز انسان به شادی و سرور است. انسان هر روز هم موسیقی گوش کند سیر و دلزده نمی شود. طبیعت و ذات و سرشت انسان، زیبایی دوستی و تنوع طلبی است، آنهم در حد بی نهایت. گوشهای موسیقی طلب، قرآن و اذان با صدای خوش و هر صدای خوش در زبانهای دیگر را هم می پذیرند. ذائقه انسان هر نوع حلاوت و شیرینی را دوست دارد. انسان مانند زنبور عسل است بو و عطر صد هزار گل هم برایش کم است. اگر کسی این را درک نکند حتماً دماغش ایراد دارد. بهتر است فکری به حال دل و دماغ خویش بکند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز