امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

تورکمن نیوز: به زودی پشت دلار به زمین می‌خورد و مردم دلار را کنار می‌گذارند.

دلار از معاملات تجاری جهان 300x171 - استاندارد دلار به پایان می‌رسد

سالها دلار به لنگر طلا وابسته بود و امروز با تورم دلار در بازار امریکا دیگر طناب پوسیده اش از طلا بریده شده و روی هواست.

هر 30 الی 40 سال جهان یک واحد پول نوین جهانی را جاگذین می سازد و این بانکهای سرمایه دار و قولهای ثروت جهان هستند که این سیستم پولی را جابجا می کنند.

در استاندارد طلا به میزان طلا و به پشتوانه طلا پول چاپ میشود، اگر طلا و نقره را به کار ببریم دیگر دولت ها سرمایه دار نمیتوانند سرمردم کلاه بگذارند.

با پشتوانه طلا دیگر نیاز به پول کاغذی هم نیست و فقط با کارتهای اعتباری به شکل الکترونیک داد و ستد صورت می‌گیرد.

بانک جهانی اولین تورم را در جنگ جهانی اول تجربه کرد.

در جنگ جهانی دوم ورود طلای زیاد به آمریکا باعث ابرقدرت شدن این کشور در جهان شد و از آن پس دلار همچنان ارز جهانی بوده است، اما امروزه یورو و یوان توانسته به عنوان رقبای جدی دلار در بازار جهانی خود را مطرح سازند.

آمریکا با اختیار داشتن 22 درصد تولیدات ناخالص جهان به ابرقدرت اقتصادی تبدیل شده و تاکنون دلار امریکا بیشترین سهم را از ذخایر ارزی جهان به خود تعلق داده است.

امروزه سیاستهای اشتباه رییس جمهور امریکا باعث انزوای تدریجی دلار در بازار تجاری به خصوص طرفین تجاری ایران واقع شده است و امروزه بیشتر معاملات تجاری ایران با کشورهای دیگر مثل چین، ترکیه و روسیه با پول خودشان و یا تبدیل به طلا صورت می‌گیرد.

سیاستگذاری اشتباه و سوء استفاده ترامپ از ارز جهانی دلار باعث تضعیف جایگاه دلار شده و جنگ تجاری با چین و تریم بر ضد ایران اتحادیه اروپا را نیز به این فکر انداخته تا با ارزی دیگر به طور مثال سیستم موازی سوئیفت یورو به جای دلار استفاده کنند.

چاپ دلار به پشتوانه طلا از سال 1971 فروپاشید و نظام پولی سال به سال در حال تغییر است و امروزه شاهد آن هستیم که هر سال کارتهای اعتباری بیشتری نسبت به سال قبل بهره برداری میشود.

امروزه دیگر پولی دست شما نیست بلکه یک کارت اعتباری و شماره ای از طرف بانک به شما برای تبادلات تجاری داده می‌شود.

امروز، واحد پول بر حسب تریلیون است، یعنی پول با واحد میلیون شروع شد به میلیارد رسید و در حال حاضر با تریلیون محاسبه می‌شود.

در چین بانکهای مردمی از سال 2017 تاکنون به میزان قابل توجهی دلار را در معاملات تجاری به پایین ترین حد خود رسانده اند و هدف چین تثبیت یوآن به عنوان ارز بین المللی است.

چین با اعلام حذف دلار و “پیمان رایگان تجاری” سعی دارد کشورهای آسیایی را به نوع جدید از توافق نامه تجاری جلب کند که 16 کشور آسیایی را شامل می شود و مجموع این کشورها 40 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند و 3 میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت در این 16 کشور زندگی می کنند.

امسال با تحریم های آمریکا علیه مسکو هند برای پرداخت پول تسلیحات خریداری شده از روسیه از روبل روسیه استفاده کرد و در معاملات تجاری خود با ایران نیز از روپیه استفاده کرد.

رجب طیب اردوغان نیز طبق توافقاتی که با شرکای تجاری خود؛ اکراین، روسیه، چین و همچنین برای دور زدن تحریمهای ایران توافق به استفاده از ارزهای ملی برای معاملات تجاری خود تصمیم گرفته است.

در حال حاضر روسیه نیز استفاده از دلار را ممنع کرده و پیمانی با چین، هند و ایران در این خصوص امضاء کرده و حتی در مبادلات تجاری خود در اروپا نیز دلار را حذف کرده از یورو استفاده می‌کند.

یاشار نیازی

با اقتباس از منابع مختلف

 

پانویس:

اولین عدد پس از میلیون و میلیارد، تریلیون نام دارد.

کادریلیون و کنتلیون نام عددهایی بعد از تریلیون است. شاید تا به حال اسامی سیکستیلیون وسپتیلیون را نشنیده باشید. جالب است بدانید که بعد از کنتلیون این اعداد قرار دارند.
پس از آن اعداد اکتیلیون، نونیلیون،دسیلیون، آندسیلیون و دودسیلیون قرار گرفتند که تعدد صفرهای آنها بسیار زیاد است و شاید برای هر کسی شمردن آن راحت و آسان نباشد.

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز