Tablo Aramgahتورکمن نیوز - یادداشت‌: در مراسمی که در میان گرد وخاک برخاسته از گذررهگذران بر کوه‌های سونگی داغ در آق توقای به وضوح می‌توان مشاهده کرد این است که باز هم شعله های عشق به مقام مخدوم‌قلی فراغی در وجود بسیاری از آن  کسانی که رنج این سفررا می‌پیمایند وجود دارد.

هدفی بغایت زیباتر ازآنچه که برخی رویدادها، که خاطر عزیزان  مان را مکدر می‌نماید، وجود دارد آرزوی همه کسانی که با هدفی والا و نگرشی عمیق به این مراسم حضور می‌یابند این است که این مراسم در حد اعلا و با تمام خلوص و پایبندی به مقام بزرگ شاعر و عارفمان باشد .اما این اتفاقات ناخوشایند، خاطر همه  ما را آزرده می‌کند اما با این بهانه‌ها نمی‌شود جلوی این هجوم عارفانه و عاشقانه را گرفت. عاشق می‌بایست بود. ما از گنبد، فاصله 145 کیلومتری این راه را می‌پیمائیم تا به این مراسم برسیم اما کسانی هستند که با وجود مشغله کاری و فرصت اندک از تهران و شهرهای شمالی ایران می‌شتابند.

شب تا سحر در این مکان مقدس بیوته می‌کنند تا در کنار مردمشان و شاعر مردمی خود باشند! و سحر باز هم بار سفر می بندند اما بر دوستان وهمسفران لازم است تاکید شود: در این مکان مقدس جایی که شاعر مان آرمیده است حداقل از معیارهایمان دفاع کنیم .به پاسداشت این مراسم  قبل از آغاز این سفر جوانان خود را آگاه کنیم که این سفر معنوی است  نه تفریحی وبزمی.
حدود شش سال است که بر تربت این ارامگاه گام می گذارم  نفسم ،وجودم، تمام عرقم وتعصبم هربار با دیدن بازگاه آرامگاه مختوم قلی دوباره زنده می شود گویی این خاک جاذبه‌ای دیگر دارد .اولین باز که بعد از غروب افتاب به این مراسم رسیدیم با دیدن انبوه چراغها روشن ماشینها وچادرها به دوستان با حیرت گفتم ایا کشور همسایه ترکمنستان شهر جدیدی مرزی را بنا کرده است .یکی از دلشورهایم طی چند سال گذشته این است که آیا مردم به این مراسم خواهند آمد در گرما 41 درجه به بالای این منطقه در این زمان از سال که گاهی شدت گرما طاقت فرسا است. انبوه حضور مردم جلوهای خاص دارد اگر هدف غیراز پاسداشت مقام مختوم قلی باشد چه لزومی دارد که وقتی جنگل‌ها سرسبز شمال کنار دستمان است به زمین تفتیده اق توقای بشتابیم واین معنی جز پاسداشت وگرامی داشت مقام معنوی شاعرمان ندارد.

IMG 0136

با تمام گرفتاری‌ها این بار نیز رنج سفر بستیم تا به آرمان‌های درونی خود وبه دیار یارمان بپیوندیم. آنانی که چشم بر معایب مراسم دارند لااقل حسن‌های این مراسم را نیز در نظر بگیرند. اگر جوانی طغیان می‌کند و یا اشتباهی صورت می‌گیرد به هیچ عنوان فلسفه حضور مردم در این مراسم را نباید تحت الشعاع خود قرار دهد. اوج استقبال مردمی را باید به فال نیک بگیریم. شاعری پس از سال‌ها در غربت آرمیده ا ش ملتی را بسوی خود می‌کشاند. شهر از آشفته از  احوال دگران است.

اگر بر متولیان اصلی مراسم شاعران و نویسندکان وروشن فکران وتحصیل کرده‌ها و روحانیون معزز باشد حاضر نیستند کمترین ناملایمتی را در این مراسم شاهد باشند ما هم از دیدن بعضی صحنه‌ها خستگی برتن مان می‌ماند اما این بهانه وتقصیر را از خودمان بدانیم از فرهنگ جامعه از آموزش وتربیت اجتماعی معضل مربوط به مراسم مختوم قلی نیست آنجا همه عیبها درشت نمایی می شود. خاک مخدوم‌قلی پاک پاک است، آلوده‌اش نکنیم زیاد خراب نکنیم بگذارید شاعرمان آسوده بخوابد او هنوز داغ برادر را در دل دارد وقتی شاعری از رنج مخدوم‌قلی در فراق عبدالله می‌گوید گویی زمان به عقب بر می‌گردد انگار به زمان احمد دورانی و ناصرالدین شاه قاجار {گمانم مراد نادر شاه افشار باشد} می‌رود. زمانی به در ازای 283 -مین سال همه وقایع از جلوی چشمهایت می‌گذرد تورا محصور زمان و مکان می‌کند. 

بر رنجی که بر مردم ترکمن در اعصار مختلف رفته تلنگری می‌زند.
در مراسم امسال جوانان قبل از غروب آفتاب بر پهنه‌ی این صحرا سوار بر موتورهایشان برای صعود به بالای تپه‌ای با هم کورس می‌گذارند اگر از آن سو بر رفتار سوء ایشان گله‌مند باشیم اینجا از مهارت وجرائت این جوانان باید به شوق آییم اینان با موتورهای چینی برروی تپه ای به زاویه بیشتر از 70درجه بسوی قله می شتافتند. اگر امکانات در اختیار این جوانان باشد بدون تردید قهرمان موتور سواری موتورهای جی 230 در مسابقات جهانی از میان همین جوانان یاغی بیرون خواهد آمد آنان امده بودند تا فریاد وجود را به منصفه مردم بگذارند وفریاد که دیگران باید به این صداها توجه کنند وآن را بشنوند یعنی ما هم هستیم ما هم امکانات می خواهیم ما هم وجود داریم شاید در نگاه اول این فکر خنده دار ومضحک باشد اما جسارت اینان در صعود به این تپه ها با این موتورهای چینی وبا پیستون‌های با آلیاژ بسیار ضعیف کاری شاق و ستوندنی است .انرزی بی پایان اینان را  کسی جوابگو نیست.

 

ما نمی‌توانیم از این سفر دست برداریم ، وقتی در میان گرد وخاک وبعد مسافت وطبیعتی سخت و نامانوس حضور آدم‌هایی که فرهنگ مردمشان را پاس می دارند نادیده انگاریم. جاذبه این سفر شناخت فرهنگ ودانش خودمان واشنایی با اشعار جاویدان شاعر تمام اعصار ترکمن‌ها است. رنج دورانها فراق وجدایی و هجران مردمان ترکمن در اعصار مختلف جور وجفا حاکمان ظالم بر این قوم رفته است باید در این مکان جسُت و گریست چون شاعری با دیدن رنج مردمانش گریسته است واشعاری سروده که برتارک تاروپود مردم ترکمن نقش بسته است .مختو.م قلی وامدار هیچ کس نیست ، هرکسی برای اعتلا فرهنک وهنر خود باید در حد توان در برگزاری هرچه با شکوهتر این مراسم بخصوص در این وادی وصحرا در کنار مزارمختوم قلی فراغی  فارغ از نام و نشان ودرجه و منزلت، صادقانه و خالصانه و عاشقانه بشتابد. دل چرکین‌ات بماند برای شهر دود گرفته ات .اینجا باید صادق بود. مردم بخاطر این مراسم بسوی این میعادگاه می‌شتابند. هرگونه کوتاهی و عذرتراشی مورد مقبول مردم نیست اگر شاعری باید بالاترین حس شاعرانه‌ات در این مکان داشته باشی اگر هنرمند چیره دست دوتاری باید بنوازی تا سیمهای دوتارت چنان به لرزه در آیند که شنونده دوتارت به خلسه رود. اگر بخشی صدایت چنان باشد که تا اعماق زمان به پیش رود.

اگر مجری مراسمی باید با جان و دل چنان اجرا کنی که کوچکترین ایرادی بر آن وارد نشود. ای مردم صحرا بقول محمد قجقی مسئول بنیاد مختوم قلی فراغی گنبد در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبد مراسم مخدوم‌قلی نباید فقط متکی به یک هفته خاص باشد. باید که مراسم این عارف و شاعرترکمن ایرانی بیش از پیش در فضایی آکنده از عشق به این عارف باشد.
عبدالجلیل امانی نژاد گنبد کاووس

منبع: گروه فراغی

مطالب مرتبط:

مراسم نماز جمعه مصلی اهل سنت گنبد کاووس/آخرین نماز جمعه ماه

نقدی صریح بر سخنان فرماندار آق قلا در خصوص مواد مخدر

ترجمه منظوم قسمتی از اشعار مختومقلی فراغی

گفتگوی مخفیانه فلین با سفیر روسیه قبل از مراسم تحلیف ترامپ

شهریه‌های مدارس دولتی گرگان بر مدار بی‌قانونی

دشمن هرگز از نفوذ در انقلاب دست بر نمی‌دارد؛ استکبار ستیز با

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram