امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    123099

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:14 | ۱۳ مهر ۱۴۰۲

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ترکمنستان 300x263 - تجارت چمدانی و تبادلات تجاری با ترکمنستان احیا می‌شود/گنبدکاووس خواستگاه واقعی سرکنسولگری ترکمنستاناخبار ترکمن – یاشار نیازی – استاندار گلستان از تلاش برای احداث جاده «اینچه برون» به «بندرترکمن باشی» و احیای تجارت چمدانی مسافران ایران با ترکمنستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  علی محمد زنگانه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکرات خوبی طی سفر به ترکمنستان داشتیم و در جهت افزایش تبادلات تجاری و تردد مسافران همچنین احیای تجارت چمدانی اقداماتی شده است.

وی افزود: همچنین برای اجرایی شدن احداث جاده 220 کیلومتری «بندر خشک اینچه برون» به بندر «ترکمن باشی» مطالعات و توافقات اولیه با طرف ترکمنستان انجام گرفته است.

استاندار تاکید کرد: روزانه بیش از 80 کامیون و در برخی از روزها نیز بیش از 170 کامیون از مرز گمرک اینچه برون با ترکمنستان تردد وجود دارد.

زنگانه همچنین درخصوص افزایش صادرات به کشور همسایه گفت: گلستان سهم قابل توجهی در صادرات غیر نفتی به کشور ترکمنستان دارد و از 9 درصد به 23 درصد رسانده است و برای تحقق چشم انداز 500 میلیون دلار صادرات غیر نفتی پیش می رویم.

براساس گزارش خبرنگار ترکمن نیوز: کریدور ریلی ایران – آسیای مرکزی از خط آهن اینچه برون برای گسترش تبادلات تجاری و اتصال به راه آهن بندرعباس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چه بسا با اتصال راه آهن ترکمنستان به ایران از راه آهن اینچه برون – گنبدکاووس – شاهرود می‌تواند در این برهه از تاریخ یک بار دیگر جاده ابریشم را احیا ساخته و باعث شکوفایی تجارت و اقتصاد کشور در این استان باشد.

گفتنی است: کشور ترکمنستان در 100 سال پیش جزو خاک ایران و نیمه ی تورکمنصحرا بوده و به همین جهت همچنان به لحاظ نزدیکی فرهنگی و خویشاوندی با جمعیت بیش از  800 هزار نفر ساکنان تورکمن در گلستان و خراسان همچنان ارتباط نزدیک و قرابت بین دوکشور برقرار است و نیاز به ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در مرکز ترکمنصحرا (گنبدکاووس) بیش از پیش ضرورت دارد.

امید است استاندار نیز ضمن تمرکز زدایی و توجه به پتانسیل و خواستگاه واقعی ایجاد سرکنسولگری در گنبدکاووس همچنین نظر به نزدیکی گنبد به مرز اینچه برون (45 کیلومتر) و همچنین وجود گذرکاه و مسیر جاده ابریشم که از این شهر عبور می کند کنسولگری ترکمنستان را در این شهر استراتژیک ایجاد نماید.

گنبدکاووس به لحاظ مساحت بزرگترین شهرستان استان گلستان به شمار می‌رود و به لحاظ منابع اقتصادی و استراتژیک مهم ترین شهرستان استان است و از طرفی علی محمد زنگانه استاندار مردم شهرستان گنبدکاووس نیز به شمار می‌رود، امید است مطالبات مردم این خطه از تورکمنصحرا و استان را در نظر بگیرند که ایجاد «سرکنسولگری ترکمنستان» سالهاست از مطالبات بحق مردم شهرستان گنبدکاووس می‌باشد.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز