امروز : چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

43 300x207 - ۳۲ بانوی استان گلستان در سودای بهارستان

ترکمن نیوز-  صاحب‌نظران مسائل سیاسی – اجتماعی گلستان بر این باور هستند که حضور ۳۲ کاندیدای زن در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمینه ساز رقابتی‌تر و گرم‌تر شدن تنور انتخابات شده و شانس راهیابی ورود زنان گلستانی را به بهارستان، افزایش داده است‌.

کمتر از ۱۰ روز دیگر فرآیند رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری همزمان با سایر مناطق کشور در گلستان برگزار می‌شود.

اسفند ماه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه استان گلستان برگزار شود تا منتخبان مردم، راهی ساختمان بهارستان شوند.

براساس آخرین آمارهای رسمی ستاد انتخابات استان گلستان ۲۷۴ مرد و ۳۲ زن در ۱۴ شهرستان استان گلستان خود را در معرض انتخاب مردم قرار خواهند داد تا هفت زن یا مرد از دیار هیرکان راهی قوه مقننه شوند.

هرچند ۵۰ درصد جامعه آماری واجدان رای را زنان تشکیل می‌دهند اما در ۱۱ دوره قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گلستان هیچ زنی نتوانسته است به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

شکل‌گیری تحولات خاص اجتماعی در یکی دو سال اخیر در کشور و از جمله گلستان سبب شده تا برخی از کارشناسان بر این عقیده باشند که تابوی نبود نماینده زن مجلس در استان گلستان در انتخابات اخیر شکسته خواهد شد.

بهبود رویکردهای فرهنگی- اجتماعی نسبت به زنان در جریانات سیاسی اجتماعی و طایفه‌ای- قومیتی، افت محسوس تبعیضات جنسیتی و فروکش کردن تعصبات جنسیتی شانس ورود حداقل یک زن گلستانی را به مجلس محتمل‌تر از گذشته کرده است.

هرچند گلستانی‌ها در رخدادهای سیاسی کوچکتری همچون انتخابات شورای اسلامی شهر یا روستا به تعداد زیادی از بانوان و زنان این سرزمین برای پارلمان شهری و روستایی اعتماد کرده بودند اما قرائن و شواهد حاکی از آن است که ۳۲ زن باقیمانده در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی عزمی جدی‌تر از گذشته برای تصاحب آرای مردم برای ورود به بهارستان دارند.

با وجود آنکه هنوز لیست نهایی جریانات سیاسی مطرح اصولگرا یا اصلاح طلب گلستان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی رسانه‌ای و شاید نهایی نشده است اما زمزمه‌ها و خبرهای در گوشی حاکی از آن است که شانس قرار گرفتن نام زنان در لیست پایانی این احزاب زیاد نیست اما از سوی دیگر، جریانات اجتماعی سیاسی مبتنی به طوایف و قومیت‌های مختلف استان گلستان نظر مطلوب‌تری به کاندیداهای زن منصوب به خود دارند.

زعما، ریش سفیدان و بزرگان طوایف و قومیت‌های مختلف گلستان تلاش دارند تا با گنجاندن نام حداقل یک زن در لیست نهایی خود روشنفکری، دگراندیشی و بلوغ فکری جریانات منتسب به خود نمایان‌تر کرده و یا حتی آن را به رخ رقبا بکشانند تا بتوانند از این محل حداکثر آرای زنان واجد شرایط رای را بدست آورند.
نگاهی به انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی در گلستان بیانگر آن است که هر چند افراد مستقل فارغ از لیست‌های نهایی منتسب به جریانات مطرح سیاسی کشور و یا جریانات قومی و مذهبی توانسته‌اند به عنوان نماینده نهایی به ساختمان بهارستان را پیدا کنند اما قاطبه منتخبان از لیست‌های انتخاباتی در گلستان برگزیده می‌شود.

رویکرد اخیر جریانات سیاسی_ اجتماعی و یا قومی- مذهبی در گلستان حکایت از آن دارد که گویا امسال اولین زن نماینده مجلس شورای اسلامی می‌تواند به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

رییس ستاد انتخابات استان گلستان هم در این خصوص گفت: ۱۰ درصد کاندیدا و ۹ درصد معتمدان استان گلستان از بانوان فرهیخته گلستانی تشکیل شده‌است.

سید علی مهاجر گفت: از ۳۰۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان توسط شورای نگهبان، از لحاظ جنسیت ۲۷۴ نفر مرد و ۳۲ نفر زن هستند.

رییس ستاد انتخابات گلستان عنوان کرد: یکی از ارکان انتخابات در کشور مردمی بودن و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در بین زنان و مردان است که در همین راستا فرمانداران انتخابات معتمدان را در دستور کار خود قرار داده و ۸۱۰ نفر از معتمدان مردم در استان شناسایی شدند که از این تعداد ۷۴ نفر از زنان و ۷۳۶ نفر مردان هستند.

زهرا کریمی یکی از دانشجویان مقطع دکتری علوم سیاسی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: نقش آفرینی بانوان در پروسه انتخابات نباید محدود به رای دادن شود بلکه باید تلاش کنند در مقام یک نماینده توانمند به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند.
وی ادامه داد: شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه به نحوی است که ضرورت حضور حداقل یک زن در بین هفت نماینده گلستان در مجلس یک نیاز غیر قابل انکار تصور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ۱۱ دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گلستان تاکنون هیچ نماینده زنی نتوانسته است به ساختمان بهارستان راه پیدا کند. برخی صاحب نظران سیاسی بر این باور هستند که در این دوره از انتخابات حداقل یک نفر از زنان گلستان بتواند به عنوان نماینده مجلس به کرسی‌های قوه مقننه راه پیدا کند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز