امروز : جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

پیروزی شادمهر را چگونه تحلیل کنیم؟

فوران خشم های فروخورده یا غلیان احساسات

  • کد خبر :

    70104

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    21:55 | ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

1 300x225 - فوران خشم های فروخورده یا غلیان احساساتترکمن نیوز: در انتخابات یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی امان قلیچ شادمهر با پشت سر گذاشتن رقبای سرسخت و با تجربه و قدیمی خود پیروز میدان شد و صندلی بهارستان را از آن خود کرد.

چه چیزهایی سبب شد که شادمهر دیر بیاید و زود پیروز شود و آن هم در عرض یک هفته و بدون پول وامکانات و تشکیلات منسجم. چه شد مردم گنبد به او روی آورده و گم شده خود را در او یافتند و به او به عنوان منجی نگریستند.

ازنظر من شاید این نکات از نظر مردم مهم بوده است:

خشم فروخورده: به نظرم پیروزی او پیروزی خشم فروخوردگانی بود که دوازده سال انتظارش را با کمال نومیدی می کشیدند تا خود را نشان دهند. آنها به راحتی یکدیگر را می یابند و بسیار طوفانی و سیل آسا عمل می کنند و کار چند ساله را در عرض چند روز به پایان می رسانند. جامعه ی ما مملو از خشم های فروخورده ای است که برای ظهور خود مجال پیدا نمی کنند. اگر فرصت پیدا کنند شاید شاهد سونامی های بیشتری باشیم.

مظلومیت: از نظر مردم او یک نامزد مظلوم بود. که در دوره ی هفتم با سخنرانی های جذاب و آتشین و هیجانی مورد توجه جوانان قرار گرفته و توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود. ولی با رای بسیار اندکی از ورود به مرحله ی بعد باز بماند و مارامایی و گلدی زاده وارد مرحله دوم شدند و پیروز این میدان در دور دوم نیز مارامایی بود. از نظر مردم او بعدها چند دوره (دوره های هشتم و نهم و دهم یعنی 12 سال) مورد ستم و بی عدالتی واقع شد و صلاحیت او سه دوره پیاپی مورد انکار قرار گرفته و رد شد. مردم می خواستند ثابت کنند این کارها درست نبوده است. رای به او را جبران مظلومیت او می دانستند.

بی پولی: اگر برای دیگران پول و ثروت و تمکن مالی موهبت بوده باشد برای او فقر و بی پولی موهبت بوده است تا از راه آن نردبان ترقی را طی نماید. بی پولی او برای مردم یک نکته ی مثبت تلقی می شد و این نداری سبب نشود تا علیرغم شایستگی از دیگران شکست بخورد. این ویژگی او نه تنها سبب می شد طرفداران او هیچ پولی از او مطالبه نکنند بلکه اندک پول خود را هم تقدیم او نماید تا در انتخابات جاری هزینه نمایند. خود نیز در پیروزی او صادقانه بکوشند.

نگرش قومی: درمیان مردم ما نگرش قومی و مذهبی بر نگرش ملی برتری دارد. چون علیرغم مشکلات موجود مانند تورم و بیکاری جوانان و رکود اقتصادی و فقر و مشکلات اجتماعی فراگیر مردم به صورت گسترده در انتخابات شرکت می کنند و فکر می کنند نمایندگان قوی می توانند این مشکلات را حل نمایند. آنها با ساختارهای ناکارآمد که عامل اصلی مشکلات است هیچ کاری ندارند.

قوانینن مجلس: مردم گنبد با قوانین تصویب شده و نشده مجلس هیچ کاری ندارند و هیچ کس از نمایندگان مستقر سئوال نمی کنند فلان قانون را چرا تصویب نکردید؟ به فلان قانون چرا رای ندادید؟ به تصویب فلان قانون چرا اعتراض نکردید؟ بیشتر انتظار دارند کمبودهای عمرانی شهر و روستاها را نمایندگان حل و فصل نمایند.

ویژگی سخنوری: شادمهر از لحاظ سخنوری و قدرت بیان و برانگیختن احساسات و عواطف آدم توانایی است و می تواند قلوب جوانان را به راحتی از آن خود نماید. اما این ویژگی چقدر به درد مجلس می خورد معلوم نیست. او در حل مشکلات مردم با دیگرنمایندگان قبلی چندان تفاوتی نخواهد کرد. مخصوصاً ورود او مصادف است با مشکلات بیشتر و بحران های بیشتر و کمبودهای بیشتر بر اثر تحریم های آمریکا و عدم تصویب قوانین ((پولشویی وپالرمو)) و(( اف ای تی اف)) و(( سی اف تی)) و قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه در روز پیروزی او(دوم اسفند 98 ) و عدم فروش نفت و کمبود پول و کسر بودجه، ممکن است او را با مشکلات بیشتری مواجه نماید. به هرحال تحقق وعده ها نیاز به پول و بودجه و امکانات دارد. امیدوارم شرایط غیرعادی ایران هواداران او را زودتر از آنچه انتظار می رود مایوس و سرخورده نکند.

✍️ امان محمد خوجملی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز