امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    120849

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:24 | ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

4 300x200 - آداب و رسوم و فرهنگ، ریشه های معنوی مردم ترکمنترکمن نیوز:  قانون ترکمنستان «درباره فرهنگ» دارای ماهیت تعمیم پذیر و اساسی است که تأیید کننده اهمیت استراتژیک این حوزه، تنظیم روابط عمومی در زمینه ایجاد ارزش های فرهنگی، احیاء، حفظ، توسعه و رواج فرهنگ مردم ترکمن در جهان است.

در دوران احیای دوره جدید یک دولت قدرتمند، عرصه ملی فرهنگ با دستاوردهای بزرگ، پایه مادی محکم و پتانسیل عظیمی برای توسعه همه جانبه وارد می شود.

قانون ترکمنستان «درباره فرهنگ» دارای ماهیت تعمیم پذیر و اساسی است که تأیید کننده اهمیت استراتژیک این حوزه، تنظیم روابط عمومی در زمینه ایجاد ارزش های فرهنگی، احیاء، حفظ، توسعه و رواج فرهنگ مردم ترکمن در جهان است.

روند بهبود فعالیت‌های مؤسسات در این زمینه با ایجاد بنیان فنی و مواد جامد تسهیل می‌شود. امروزه نه تنها در پایتخت، بلکه در تمام مناطق کشور، سالن های تئاتر، کتابخانه‌ها، موزه‌ها، سینماها و همچنین سالن‌های کنسرت و نمایشگاه، سالن‌های صحنه باز وجود دارد. در میان آنها ساخت و سازهای اصلی مانند Türkmeniń ak öýi وجود دارد. فرهنگسراهای مدرن و مراکز فرهنگی و تفریحی در عشق آباد، در شهرهای استان ها و حتی در دورافتاده ترین سکونتگاه ها برپا شده است.

شبکه الکترونیکی یکپارچه مبتنی بر فناوری های پیشرفته و بهترین تجربه جهانی در کتابخانه های مرکزی ایجاد شده است. کار مداوم برای گسترش دامنه و بهبود کیفیت خدمات فرهنگی، ارتباط با مردم، به روز رسانی مجموعه های خلاق، مجموعه موزه ها و کتابخانه ها، هماهنگ کردن فعالیت های مؤسسات تخصصی با استفاده از فناوری دیجیتال در حال انجام است که یکی از نمونه های آن، ایجاد نمایشگاه های موزه مجازی در سال گذشته است.

مسابقات خلاق باعث شناسایی جوانان مستعد می شود. «Ýaňlan, Diýarym» مدرسه ای واقعی است که راه را به سوی دنیای هنر برای هنرمندان جوان باز می کند. مسابقه مجریان آماتور تلویزیونی، مسابقه آوازخوان “Aylyń parlak ayldyzy”، مسابقه آهنگ و موسیقی استعدادهای جوان “Garaşsyzlygyń merjen däneleri”، نقد خلاق کودکان “Iñ eýjejik gyzjaga” و … همچنین مسابقاتی در این کشور بین نمایندگان هنرهای زیبا، شاعران و داستان نویسان، روزنامه نگاران و کارگردانان برگزار می شود. احیای هنر اپرا یکی از دستاوردهای برجسته فرهنگ دوران مدرن است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲، از سوی رئیس جمهور ترکمنستان تصمیم گرفته شد که مسابقه خلاقانه جدید بین نوازندگان باخشی در چارچوب مسابقه سالانه «عصر طلایی ترکمن» بین شخصیت های ادبی، فرهنگی و هنری، نوازندگان جوان و کودکان با استعداد به منظور ارتقای رشد حرفه ای هنرمندان خلاق، معرفی جوانان به خزانه فرهنگ ملی انجام شود.

لازم به ذکر است؛ هفته فرهنگ به طور سنتی در ۶ تیر ماه با هدف شناسایی استعدادهای جوان برگزار می‌شود و به روز کارکنان فرهنگ و هنر و همچنین شعر مختومقلی فراغی اختصاص دارد. ترکمنستان در طول سال های استقلال، قوانین متعددی را در زمینه تنظیم موضوعاتی مانند کتابخانه، موزه و امور آرشیوی، هنرهای عامیانه و خلاقیت های کاربردی، صادرات و واردات ارزش های فرهنگی منقول، حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی به تصویب رسانده است. قانون ” حفاظت از اشیاء و میراث تاریخی و فرهنگی ملی” حق مردم برای حفظ و توسعه هویت، سنت ها و آداب و رسوم ، حفاظت از منابع اطلاعاتی در مورد منشاء و توسعه فرهنگ را تضمین می کند. همچنین، تلاش کرده است به روابط خود با کشورهای مختلف، شناسایی استعدادها و تربیت استادان هنر، ارائه فرهنگ ملی به جامعه جهانی، تقویت روابط دوستانه با شخصیت های فرهنگی خارجی شدت بدهد. لذا تجربیات مثبتی در این راستا داشته است. و در سال‌های اخیر، رویدادهای بین‌المللی متعددی در عشق آباد برگزار کرده است که می توان در میان آنها به جشنواره های فولکلور به افتخار نوروز بایرام، کنفرانس های علمی اختصاص یافته به زندگی و آثار متفکران و شاعران برجسته ترکمن – محمد گیماز ترکمن، بایرام خان، ملانفس، مختومقلی فراغی، حماسه “گوروغلی”، اشاره کرد.

منبع:  آژانس خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز