امروز : جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    107592

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:31 | ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

300x225 - همجواری با ترکمنستان ظرفیتی شاخص برای پیشرفت گلستانترکمن نیوز:  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با بیان این که مساله مبارزه با فساد و عدالت محوری از تاکیدات مهم دولتمردان است، گفت: تنوع قومیتی به ویژه وجود اقوام ترکمن و همجواری با کشور ترکمنستان از ویژگی‌های شاخص و بارز این استان برای پیشرفت است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  سیدمحمد دهنوی در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: متاسفانه بنا به برخی شرایط با افتتاح راه آهن ایران، ترکمنستان، قزاقستان در منطقه آزاد تجاری اینچه برون گلستان، آنطور که باید و شاید برای رشد و توسعه استان بهره‌برداری نشده است.

وی با بیان این که این راه‌آهن می‌توانست با اتصال به مسیر خط آهن جنوب کریدور ارتباطی خوبی برای اتصال شمال جنوب باشد که اجرای این طرح از مصوبات دولت‌های گذشته بود، بیان داشت: از مزیت ترانزیتی گلستان غفلت شده در صورتی که باید از این حوزه بهتر استفاده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: برای آن که بتوانیم به نتیجه برسیم باید از فرمول ۲۰، ۸۰، به معنای ۲۰ درصد انرژی، ۸۰ درصد بهره‌وری و رسیدن به هدف، استفاده کنیم که استفاده از این فرمول در مساله حمل و نقل بسیار مهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: البته استفاده و بهره نبردن از ظرفیت صادرات و واردات در استان‌های شمالی وجود دارد، بطوری که ظرفیت این بخش ۳۰ میلیون تُن از سوی دولت در نظر گرفته شد اما فقط حدود ۶ تا ۶.۵ میلیون تُن استفاده قرار می‌گیرد و مساله اصلی در این نحوه استفاده، ایجاد نشدن کریدورهای ترانزیتی در پشت سایت‌های بندری سواحل خزر است.

دهنوی ادامه داد: دغدغه و مساله اصلی ما در استان گلستان، امروز اتصال راه‌آهن موجود در استان به مسیر ترانزیت شمال جنوب است، این مسیر و کریدور جدید مدت زمان انتقال بارها را پنج روز و مسیر ارتباطی را ۵۰۰ کیلومتر کاهش و میزان انتقال بارها را هفت میلیون تُن افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: طول پروژه اینچه برون شاهرود و اینچه برون طبس به ترتیب ۲۰۶ و ۶۶۶ کیلومتر است که برای اجرایی شدن آن در مجموع ۲۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: تلاش داریم با راه‌اندازی این راه‌آهن، ۳۰ درصد از ظرفیت موجود در منطقه اینچه برون را در اختیار شرکت‌های ترکمنستانی و قزاقستانی قرار دهیم زیرا اعتقاد داریم این بار باعث خواهد شد تا این کریدور هیچگاه بسته نشود.

دهنوی یادآور شد: اجرای این طرح احتیاج به فایناس خارجی یا ماده ۵۶ دارد و از سوی دیگر اتاق بارزگانی استان اعلام آمادگی کرده ۱۰ درصد در این طرح سرمایه‌گذاری نماید.

وی اظهارداشت: ۴۷ درصد جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند و بر همین اساس یکی از راه‌های پیشرفت استان توجه به مساله روستامحوری با توجه به ظرفیت‌های موجود در روستاهاست که البته اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی یادآور شد: این کار به معنای عدالت محوری و فسادستیزی و بیرون بردن تمرکز از شهرها به روستاها است.

معاون استاندار گلستان با اشاره به این که تولید ناخالص استان ۱.۱ درصد کشور است، تاکید کرد: برای ارتقای آن چاره‌ای جز استفاده از همه ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان نداریم.

دهنوی افزود: میانگین درآمد سرانه استان ۲۸۵ میلیون ریال در سال است در حالی که میانگین سرانه درآمد کشوری ۵۹۹ میلیون ریال است و باید تلاش کنیم، تا به جای افزایش سهم تولید ناخالص که آن هم رای میان‌بُر برای توسعه استان است، سرانه درآمد را افزایش دهیم.

وی با بیان این که این سرانه درآمد باعث شده تا گلستان در رتبه ۳۰ کشور قرار گیرد، یادآور شد: ۷۴ درصد جمعیت روستایی گلستان در پنج دهک پایینی و جزو اقشار آسیب‌پذیر یا در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: برای افزایش درآمد و رسیدن به میانگین کشوری در گام اول و سپس بالاتر قرار گرفتن از میانگین کشوری، باید همه ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان و همچنین فرصت‌های کلیدی شناسایی شود که یکی از آنها تجمر (تجارت جهانی مبتنی بر ظرفیت‌ها) است که یکی از آن ظرفیت‌ها وجود منطقه آزاد اینچه برون است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان مبلغ ۵۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار را توسعه استان، نیاز اساسی برشمرد و گفت: سهم کشاورزی ۱۳۰ هزار میلیارد ریال، سهم صنعت، معدن و تجارت ۱۱۰ هزار میلیارد ریال و سهم بخش خدمات ۳۲۰ هزار میلیارد ریال است.

دهنوی تاکید کرد: اگر قرار است پیشرفتی در گلستات اتفاق بیفتد به ۲ بال همراهی نخبگان و همراهی رسانه نیاز داریم اما رسانه‌ها مهمترند زیرا هر زمانی که رسانه به میدان بیاید نخبگان هم گرایش پیدا می‌کنند.

وی مردم را خط قرمز دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریج کرد: هر جا احساس کنیم که جریان مردمی و مردمی شدن اداره حکومت در حال تضعیف شدن است ورود می کنیم، امورات باید به مردم واگذار شود و معتقدیم راه نجات اقتصاد مردمی شدن آن است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان درباره تسهیلات ۹۲ میلیون یورویی گفت: این پرونده متعلق به حسن میرکاظمی است، ما دنبال اعدام شدن متهم و بگیر و ببند نیستیم ولی این موضوع به منابع بانکی ما ضربه بزرگی زده و ما نمی‌توانیم جبران کنیم و این مساله توسعه استان را عقب انداخته است، متاسفانه در متن حکم صادر شده چیزی از رد مال دیده نمی‌شود، بنابراین رسانه‌ها باید مطالبه کنند.

دهنوی افزود: بسیاری از یارانه‌ها به اسم اشتغال در مسیر دیگری رفته، متاسفانه وضع استان در اشتغال براساس آن تسهیلات بالا، اما در درآمد سرانه به علت ناقص بودن اشتغال‌ها، پایین است و از سوی دیگر کار دولت، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری است و هر جا و هر زمان که دولت وارد شده، کار ابتر مانده و به ناکجاآباد ختم شده است.

وی در خصوص تنظیم بازار استان گفت: در تامین کالای اساسی هیچ مشکلی نداریم و پیش بینی ها تا پایان ماه رمضان انجام شده ضمن اینکه از ۲۰ اسفند توزیع میوه شب عید انجام می شود./ایرنا

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز