photo 2016 08 16 18 13 15تورکمن نیوز- اخبار گردشگری: استان گلستان واقع درشمال ایران با اقلیم های متفاوت، جلوه‌های زیبای طبیعی و تاریخی، حضور اقوام مختلف وداشتن یکهزاروهفت روستا، می‌تواند از قطب‌های مهم توسعه گردشگری روستایی در کشور محسوب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  سکونت حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان این نگارستان ایران در مناطق روستایی، زیست اقوام گونه گون از جمله ترکمن، ترک قزلباش، کتولی، سیستانی و بلوچ با آداب و رسوم خاص، رونق فعالیت های کشاورزی و دامپروری و تولیدات متنوع زراعی، باغی و دامی و نیز رواج صنایع دستی از جمله پارچه های ابریشمی، زیورآلات ترکمن، شیرینی های محلی بخشی از جاذبه هایی بکر در روستاهای استان است که ضرورت سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ها را برای توسعه گردشگری دوچندان می کند.
قرار گرفتن روستاهای گلستان در مناطق کوهستانی، جنگلی، حاشیه جنگل ها و دشت و دسترسی آسان گردشگران به روستاها از دیگر ظرفیت های توسعه گردشگری در استان است.
هر چند استفاده بهینه از گردشگری روستایی درگلستان نیازبه هماهنگی و همدلی میان مسوولان دستگاه های مرتبط، گسترش زیرساخت‌های لازم و سرمایه گذاری بیش از گذشته برای معرفی این عرصه ها دارد و تاکنون اقداماتی نیز انجام شده است.
استاندار گلستان در این خصوص معتقد است که با توجه به جاذبه های مختلف روستاها و زندگی روستاییان استان ،برای فراهم سازی زیرساخت های لازم برای رونق گردشگری روستایی باید توجه ویژه شود.
حسن صادقلو با یادآوری ایجاد موزه میراث روستایی در پارک جنگلی قرق گرگان در راستای توسعه گردشگری، گفت: موزه میراث روستایی، فرصتی در جهت توسعه گردشگری گلستان است و برای تکمیل این طرح تلاش می شود.
وی تصریح کرد: مدیریت استان همکاری لازم را پیرامون اجرای این پروژه خواهد داشت و امیدواریم مراحل واچینی و چیدمان واقعی خانه های روستایی با سرعت بیشتری در این موزه صورت گیرد.
اجرای موزه میراث روستایی گلستان در سطح 200 هکتار از پارک جنگی 700 هکتاری قرق از سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان نیز از برنامه ریزی برای اجرای طرح هادی در روستاهای هدف گردشگری استان خبر داد و گفت: در روستاهای دارای جاذبه گردشگری علاوه بر اجرای طرح هادی، توقفگاه و امکانات برای اقامت گردشگران اجرا می شود.
محمد تقی زمانی نژاد با بیان این که در گلستان 39 روستای هدف گردشگری شناسایی شده است، افزود: این اداره تاکنون در 13 روستای هدف گردشگری ،اجرای طرح هادی را عملیاتی کرده است و در 3 الی چهار روستا نیز به صورت پایلوت، توقفگاه گردشگری اجرا می کند.
به گفته وی شیرین آباد و پاقلعه در شرق گلستان از جمله روستاهای هدف گردشگری در استان است که در حاشیه طرح هادی روستایی، ایجاد توقفگاه گردشگری در آنها اجرا می شود.
زمانی نژاد همچنین از پیگیری و اجرایی شدن طرح هادی در روستاهای دارای بافت باارزش و تاریخی استان در سال 95 خبر داد و گفت: در سال جاری بنیاد اجرای این طرح را در 5 روستا مد نظر دارد.
به گفته وی طرح هادی در روستاهای دارای بافت باارزش در زیارت گرگان و فارسیان آزادشهر به اجرا در آمده است و طبق برنامه در روستاهای شاهکوه گرگان و ساسنگ و قلعه قافه مینودشت نیز اجرایی می شود.
وی گفت: در این طرح روستاهای دارای بافت باارزش طبق شرایط فرهنگی، تاریخی مورد بهسازی قرار می گیرد به طوری که کوچه ها سنگ فرش و نمای ساختمان مسکونی نیز به شیوه فنی با کاه و گل پوشیده می شود.
به گفته وی هر ساکن روستاهای تاریخی در صورت همکاری با بنیاد در اجرای طرح هادی، علاوه بر وام، از 20 تا 25 میلیون ریال اعتبار بلاعوض برخوردار می شود.
زمانی نژاد افزود: در روستای فارسیان آزادشهر که این طرح به اجرا درآمد به 60 روستایی برای مشارکت در پوشش نمای ساختمان مسکونی خود با کاه و گل، کمک بلاعوض پرداخت شد.
وی همچنین گفت: پرونده تهیه نقشه طرح هادی برای تمامی 967 روستای بالای 20 خانوار استان درسال 95 بسته خواهد شد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز گفت: شناسایی 37 روستای هدف گردشگری شامل 13 روستای دارای مصوبه دولت و بقیه استانی از برنامه های این اداره کل برای رونق گردشگری روستایی است.
رحمان فرمانی افزود: هم اکنون 10 روستای هدف گردشگری در استان که از شرایط خوب نسبت به سایر مناطق برای رونق گردشگری روستایی برخوردارند، انتخاب شده اند تا با هماهنگی دستگاه های مرتبط شامل دفتر فنی استانداری، اداره کل امور روستایی و بنیاد مسکن زیر ساخت های لازم در آنها ایجاد شود.
به گفته وی، فراهم کردن زیرساخت های لازم در روستاهای هدف گردشگری در زیارت و شاهکوه گرگان در قالب ایجاد توقفگاه و تاسیسات در حال انجام است.
وی روستاهای گلستان را با توجه با جاذبه های تاریخی، طبیعی و حضور اقوام مختلف دارای توانمندی بالا درحوزه گردشگری بیان کرد و افزود: برگزاری جشنواره اقوام به صورت استانی از جمله برنامه ها در معرفی گردشگری روستایی است.
فرمانی در این بخش همچنین به برگزاری جشنواره غذاهای محلی، راه اندازی واحدهای بوم گردی، جشنواره کشاورزی و باغی و برداشت محصولات اشاره کرد و گفت: اکنون در قالب کلبه ترکمن و با مشارکت بخش خصوصی در برخی مناطق روستایی استان جاذبه های گردشگری این حوزه معرفی می شود.
روستاهای توشن، کفشگیری، قرن آباد، چهار باغ، توسکستان، قرق، شموشک علیا، جعفرآباد، زیارت و شاهکوه سفلی در گرگان؛ الازمن، شیرین آباد، افراتخته، سیاه مرزکوه و چینو در علی آباد؛ باقرآباد، ساسنگ، قلعه قافه و دوزین در مینودشت؛ پاقلعه در رامیان؛ گچی سو بالا در کلاله؛ لوه، پاسنگ، تنگراه و آق میش در گالیکش؛ گزشرقی، وطنا، گل افرا و جفاکنده در بندرگز؛ النگ، بالاجاده، جهان نما، سرکلاته خرابشهر و رادکان در کردکوی؛ وامنان، فارسیان و آق امام در آزادشهر مناطق دارای جاذبه گردشگری در گلستان هستند که نیازمند ایجاد زیرساخت ها می باشند.
از سوی دیگر به گفته کارشناسان امور گردشگری و تاریخی، باید به توریسم روستایی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی استان نگاه شود و در این صورت می توان به رشد و تنوع‎بخشی اقتصاد جوامع روستایی و رونق معیشت و درآمد آنان امیدوار بود.
استان مرزی گلستان در شمال کشور قرار دارد و سالانه 18 میلیون زائر و گردشگر از این خطه گذر می کنند که می توان برای اقامت بخشی از این جمعیت عبوری برای ساعتی و یا شبانه روزی، امکانات لازم را در مناطق روستایی استان تدارک دید.
این امکان علاوه بر خدمت رسانی به مسافران ،زمینه ساز معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری و افزایش درآمد ساکنان روستایی و توسعه استان خواهد بود./ ایرنا

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

اسماعیل ارمشی قهرمان افتخار آفرین بوکس تنها نماینده گلستان ح

اعلام اسامی نامزدهای نمایندگی مجلس در ۴حوزه گلستان

۹۰ درصد شهرستان‌های استان گلستان با مشکل آب شرب مواجه است

گنبدکاووس ظرفیت‌های زیادی برای ورود سرمایه‌گذاران دارد

رئیس ستاد انتخابات استان گلستان: عدم تایید صلاحیت 18 نفر در

میزان بیکاری در گلستان کاهش یافت/ زیرساخت صنایع بزرگ فراهم ن

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram