Keshavarziاخبار اقتصادی- تورکمن نیوز: رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران ایران یکی از مشکلات کشاورزان را جریمه برداشت از آب چاه دانست و خواستار استفاده از روش‌ها نوین آبیاری و هدایت کشاورز به سمت محصولات کم آب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، علی‌قلی ایمانی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله امروز کشاورزان گلستانی جریمه‌هایی است که بابت اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز از آنان دریافت می‌شود.

وی افزود: کشاورزانی که از ۱۵ تا ۲۰ سال پیش چاه حفر کردند اگر غیرمجاز بود در همان زمان قانون وجود داشت که آب منطقه‌ای می‌توانست جلوی آن‌ها را بگیرد اما این اتفاق نیفتاد و منجر به این شد که امروز در سطح استان بیش از ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران ایران تصریح کرد: کشاورزان بر اساس میزان آب در اختیار زندگی خود را تنظیم کردند و این شکل از برخورد راهکار مناسبی نیست و نتیجه آن دو اتفاق اساسی تحت تأثیر قرار گرفتن تولید و زیر سؤال رفتن اشتغال کشاورز است.

ایمانی گفت: این جریمه در هر هکتار بسته به نوع محصول و میزان برداشت آب تا ۶ و هفت میلیون تومان هم می‌رسد.

به گفته وی، راهکار این است که تکلیف چاه‌های مجاز و غیرمجاز را تعیین کنیم که بماند یا مسدود شود و برای چاه‌هایی که باقی می‌ماند الگوی کشت در نظر گرفته و روش استفاده از کشت را طراحی کنیم. ضمن اینکه هدایت کشاورز به سمت محصولات کم آب و حمایت از آن و تشویق به استفاده از روش‌های نوین آبیاری هم باید در دستور کار قرار گیرد.

آمار درستی از مصرف آب کشاورزی در گلستان نداریم

ایمانی اظهار کرد: در استان گلستان هنوز آمار درستی از مصرف آب در بخش کشاورزی وجود ندارد و بر اساس میزان کشت محصول و آب مصرفی محاسبات خود را انجام می‌دهند یعنی آب سبزی «یا آب باران» که کشاورزان استفاده می‌کنند هم به‌حساب آن‌ها نوشته می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون استان گلستان ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که از این میزان تنها ۳۴ هزار هکتار اراضی باغی است.

ایمانی خاطرنشان کرد: برای برون‌رفت از این مسئله باید همه چاه‌های استان شناسایی‌شده و میزان مصرف آن‌ها مشخص و میزان آب قابل استحصال هم تعیین شود و با توجه به تغییراتی که در الگو مصرف آب در محصولات مختلف اتفاق می‌افتد مصرف آب بخش کشاورزی مشخص شود.

وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که ما از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی اطلاعات دقیقی نداریم هم به تولید استان و هم ذینفعان اجحاف می‌شود پس باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنیم نه اینکه صورت‌مسئله را پاک‌کنیم.

ایمانی گفت: برای رفع مشکل راهکارهای متفاوتی وجود دارد و با توجه به اینکه هم‌اکنون شالی یکی از رقبای سایر محصولات ازنظر درآمدی است برای اینکه سطح زیر کشت شالی در استان معقول و منطقی باشد باید کشت‌های جایگزین که ازنظر اقتصادی بتواند با شالی رقابت کند را توسعه دهیم، هم‌اکنون بیش از ۶۰ هزار هکتار شالی در استان کشت می‌شود.

پایین بودن راندمان آبیاری در کشاورزی

وی اظهار کرد: راهکار دوم این است که در زیرساخت‌های مصرف آب و برای ایجاد تغییر در مصرف آب در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم، به‌عنوان یک تولیدکننده و کشاورز معتقدم محصولات کشاورزی به این میزان آب مصرف نمی‌کنند بلکه آب در مسیر رسیدن به مصرف و در محل مصرف هدر می‌رود.

ایمانی افزود: راندمان آبیاری ۳۶ درصد است یعنی از ۱۰۰ مترمکعب آب تنها ۳۶ مترمکعب به مصرف گیاه می‌رسد و مابقی آن هدر می‌رود، برای جلوگیری از هدر رفت آب هم ناچاریم سرمایه‌گذاری کنیم تا کشاورزان را به سمت استفاده از روش‌های نوین آبیاری هدایت کنیم.

وی بابیان اینکه روش‌های نوین آبیاری بیش از ۹۰ درصد راندمان آبیاری را بالا می‌آوردند، گفت: اینکه بدون توجه به معیشت کشاورزان و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه کشاورزی تنها راهکار خود را استفاده از قوه قهریه بدانیم روش درستی نیست و باید به دنبال اصلاح روش اصلاح قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید محصولات جایگزین، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان به سمت مصرف بهینه آب باشیم./مهر

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

ضد تبلیغات در انتخابات!/عوامل تخریب چهره‌ی نامزد انتخاباتی

انعقاد قرارداد جهاد کشاورزی با کلزاکاران گالیکش

مظلومیت یک خانواده شهید در علی آباد گلستان

رانندگی بیش از ۲ ساعت در روز تاثیری منفی بر سطح IQ دارد

برخورد 15 دستگاه خودروی سواری سبک و سنگین در مشهد+ عکس

جواهری در شوک!!!/منحل شدن تیم والیبال جواهری گنید

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram