IMG 2683اخبار منابع طبیعی گلستان - تورکمن‌نیوز: رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه در این استان 860 هزار هکتار مرتع وجود دارد، گفت: در این مراتع سالانه 205 هزار تن علوفه تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، حمید مصطفی‌لو روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی با مجریان طرح‌های مرتعداری و جوامع محلی در مدیریت مشارکتی مراتع استان در گنبدکاووس افزود: در استان گلستان پنج هزار و 500خانوار با داشتن یک میلیون و 200 هزار واحد دامی از مراتع استفاده می کنند و مراتع استان باعث ایجاد شغل پایدار و مستقیم برای 17 هزار نفر شده است.
وی با بیان اینکه مساحت مراتع کشور 86 میلیون هکتار است، افزود: 916 هزار خانوار با 83 میلیون واحد دامی از مراتع کشور استفاده می کنند و تعداد بهره برداران از مراتع کشور با احتساب سه نفر به ازای هر خانوار دامدار، به حدود سه میلیون نفر می رسد.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان گلستان با تشریح اهمیت مراتع و و مدیریت آن گفت: رویکرد منابع طبیعی مشارکت مردم در مدیریت منابع طبیعی از جمله مراتع است.
مصطفی لو با تشریح سیر تاریخی مدیریت مراتع در کشور گفت: اکنون با ابلاغ قوانین جدید، مرتعداران و دارندگان پروانه چرای دام صاحبان اصلی مراتع محسوب می شوند و در صورت تعدی افراد غیر به مراتع، آنان حق شکایت به مراجع قضایی را دارند و ادارات منابع طبیعی نیز موظف به حمایت از آنها هستند.
وی با بیان اینکه 75 هزار هکتار مراتع محلی و روستایی در استان وجود دارد گفت ، شوراها موظف به حفاظت از حریم مراتع روستایی هستند و رویکرد اصلی در مدیریت منابع طبیعی سپردن امور به خود مردم به عنوان صاحبان اصلی است.
وی خطاب به مرتعداران استان گفت: اداره منابع طبیعی استان از مرتعداران انتظار دارد با رعایت قوانین از جمله زمان ورود و خروج به مراتع، وارد کردن دام به مراتع برابر پروانه چرای دام، رعایت مدت زمان ماندگاری دام در مراتع و رعایت حقوق قانونی و تمدید پروانه چرای دام و نیز جلوگیری از هرگونه تعرض و تجاوز به مراتع، در مدیریت مراتع و چرای دام همکاری لازم را داشته باشند.
نشست هم اندیشی با مجریان طرح های مرتعداری و جوامع محلی برای مدیریت مشارکتی مراتع استان از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس و با همکاری اتحادیه مرتعداران استان گلستان برگزار شد و در آن تعدادی از مجریان طرح های مرتعداری شهرستان های گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، آق قلا و گمیشان حضور داشتند./ایرنا

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

آموزش اهمیت و کاربردهای استاندارد در مدارس مرزی شهرستان گنبد

برگزاری دورهای آموزشی برای کارکنان شرکت گاز گلستان در سال گذ

نیاز مدارس استان گلستان به ۴۵۰۰ کلاس درس

احداث بندر سبز در ساحل گمیشان/خلیج گرگان در آستانه خشک شدن ق

بهره‌مندی 17 هزار مسافر در مینودشت از خدمات جمعیت هلال احمر

گلستان استانی ساحلی که ایستگاه هواشناسی دریایی ندارد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram