Sokhtegi TNاخبار اجتماعی - تورکمن‌نیوز: معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درکنار بیان آمارهای مرگ و میرهای ناشی از سوختگی و سکته مغزی پرده از تلفات ناشی از کم توجهی به مولفه های سلامت در کشور برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی؛ نخستین جشنواره مولفه های سلامت با مشارکت بیش از 9 وزارتخانه صبح امروز در محل مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرد.

سید محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در این جشنواره با بیان آمار های قابل توجهی در خصوص تلفات و عواقب ناشی از کم توجهی به اجرای مولفه های سلامت در کشور گفت: سالانه 3 هزار نفر در اثر سوختگی می میرند و در کنار آن هر سال 150 هزار تن دیگر نیز دچار سوختگی های عمیق ناشی از حریق در کشور می شوند، وضعیتی که هم اکنون هزینه های درمان سوختگی را به طور سالیانه به مرز 15 هزار میلیارد تومان در کشور رسانده است.

وی افزود: در حالیکه با استاندارد سازی بخاری ها و تجهیز مناطق محروم به سیستم های گرمایشی بی خطر و رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گاز سوز این هزینه صرف سایر مسایل در ارتقاء نظام سلامت کشور شود و حداقل بیماران از سوختگی جان نمی دادند.

نیمی از ایام سال هوا غبار آلود است/ مراجعه روزانه 17 هزار نفر به مراکز درمانی در اثر آلودگی هوا
وی علاوه بر تلفات سوختگی به مشکل جدی الودگی هوا در برخی استانهای کشور علی الخصوص نواحی جنوبی همچون سیستان و بلوچستان و خوزستان اشاره کرد و افزود: این استانها تقریبا 200 روز یعنی رقمی نزدیک به 50 درصد از سال غبار آلودند که همین موضوع منجر به مراجعه روزانه 17 هزار نفر در اثر آلودگی هوا به مراکز درمانی شده، در حالیکه اگر غیر از وزارت بهداشت سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها عملکردشان را در اجرای صحیص مولفه های سلامتی به خولی اجرا می کردند دیگر هزینه های گزاف خدمات درمانی روی دوش نظام سلامت و بویژه مردم کشورمان سنگینی نمی کرد و این مبالغ صرف سرمایه گذاری های موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران می شد.

سکته مغزی علت 12 درصد از مرگ و میر ها در کشور
ایازی در ادامه با اشاره به مرگ 370 هزار نفر در سال 94 گفت: سکته های مغزی عامل 12درصد از این مرگ و میرها است درحالیکه باید سایر دستگاه های و اورگانها همچون شهرداری ها؛ وزارت ورزش و اقشار مختلف مردم نیز به طور جدی و درقالب اجرای برنامه های مشارکتی، خودشان نیز در اجرای سراسری مولفه های سلامت نقش آفرینی کنند.

 90 درصد رشد اصلی در 1000 روز طلایی از زندگی افراد
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت  ادامه داد: بهترین و مهمترین دوران رشد انسان از زمان شکل گیری نطفه  در 1000 روز طلا یی در سلامت است که در اصل 90 درصد از زندگی هر فرد را از نظر شاخص های سلامتی تشکیل می دهد دورانی که مهمترین و اساسی ترین بخش برای ادتقا سلامت هر فردی است اما کمترین سرمایه گذاری های سلامتی در این برهه از زندگی صورت می گیرد.

امکان تاسیس سالیانه آسایشگاه های 30 هزار نفری معلولین وجود ندارد
وی با اشاره به صدور یکصد و 84 مجوز سقط جنین در مشهد تصریح کرد: تولد این نوزادان منجر به تدارک آسایشگاهی 184 نفره برای معلولین و خدمات دهی به آنها بود در حالیکه هر سال 30 هزار نوزاد معلول در کشور متولد میشود که هر یک نیازمند خدمات توانبخشی و درمانی جداگانه ای هستند واین یعنی ناتوانی جدی برای تاسیس سالیانه آسایشگاه های 30 هزار نفره معل لین کشور، وضعیتی که میتواند با انجام به موقع اقدامات پیشگیرانه، محقق نشود.

ایازی در پایان نیز با اشاره به همکاری مهم وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای مولفه های  سلامت از حذف 5 قلم خوراکی مضر و ممنوعیت توزیع آن در مدارس خبر داده و اضهار داشت: طبق آخرین آمارهای ارائه شده به نمایندگان سازمان بهداشت جهانی ، بالغ بر 85 هزار مدرسه در سطح کشور به طور کامل این مولفه را اجرا کرده اند، اماری که سامل 95 درصد از مدارس ایران می‌شود./باشگاه خبرنگاران جوان

 

مطالب مرتبط:

روایت علی مطهری از حمله به او و پاره کردن متن نطق‌اش

قتل خاله به خاطر فقر/ از من پذیرایی کرد بعد او را کشتم

انرژی ویژه سردار به طارمی

به دارآویخته شدن ۳ متجاوز به عنف در علی آبادکتول

مجهز شدن 50 درصد از روستاهای علی‎آباد کتول به سیستم مخزن مکا

دمای هوا ۸ درجه خنک می شود/ ورود سامانه بارشی به گلستان از ش

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram