امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

Borj Ghabos 17D 1 300x200 - برگزاری نکوداشت ششمین سالروز ثبت گنبد قابوس در فهرست میراث جهانیاخبار گنبد کاووس– ترکمن نیوز- مراسم نکوداشت ششمین سالروز ثبت گنبد قابوس در فهرست میراث جهانی و روز گنبد کاووس با فردا یکشنبه در جوار این اثر تاریخی برگزار می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، گنبد قابوس دهم تیرماه سال 91 در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر سن پترزبورگ روسيه با شما 1398 به ثبت به ثبت جهانی رسید.

 

اين اثر تاريخی ارزشمند که بلند ترین برج آجری جهان است، به عنوان پانزدهمين اثر تاريخی ايران در فهرست جهانی به ثبت رسيد.

 

این برج بر روی تپه‌ ای به بلندی 15 متر قرار گرفته و در سال 397 ه.ق به‌ عنوان یادمان شمس‌ المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شده است. ارتفاع این برج 55 متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع 70 متر از سطح زمین است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به برگزاری مراسم نکوداشت ششمین سالروز ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی، گفت: همان گونه که ثبت اين اثر نمادی از تلاش و کوشش سازمان و اداره کل ميراث فرهنگی استان است، تلاش خواهيم کرد در ارتباط با ثبت دیگر آثار بی بديل تاريخی استان همچون دیوار بلند تاریخی گرگان و شهر باستانی گرگان گام های بلندی برای سرافرازی ایران عزیز برداريم.

 

ابراهیم کریمی به برنامه های این روز اشاره کرد و افزود: حرکت کارناوال شادی از میدان انقلاب به طرف پارک قابوس راس ساعت 19:30، اجرای برنامه موسیقی توسط گروه فرجاد، اجرای برنامه توسط گروه کمانچه، اجرای برنامه آئین سنتی محلی آذری، اجرای برنامه آئین سنتی محلی قوم سیستانی، نورافشانی از برنامه های در نظر گرفته شده در این مراسم است.

 

نکوداشت ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کابوس ساعت 20:30 دقیقه فردا یکشنبه 10 تیر ماه 97 در پارک قابوس برگزار می شود.

 

لینک عضویت کانال تلگرام

https://t.me/ITNAnews

منبع : isna.ir

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز