امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

98 300x179 - زمان دقیق یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سال1398اخبار انتخاباتتورکمن نیوز: وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران آغاز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را روز دوم اسفند سال 98 اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ مطابق قوانین ایران وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان ضمن بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی و تایید نهایی صحت برگزاری انتخابات (به جز شوراهای شهر و روستا) باید با تاریخ برگزاری آن هم موافقت کند.

دوره دهم قانونگذاری مجلس شورای اسلامی در خرداد ۱۳۹۹ به پایان می رسد و مطابق مقررات در ایران، انتخابات آن باید چند ماه پیش از شروع رسمی دوره بعد، برگزار شده باشد.

در انتخابات مجلس دهم، شورای نگهبان جمع گسترده ای از داوطلبان نامزدی را که به طیف سیاسی اصلاح طلب نزدیک بودند، رد صلاحیت کرد اما اصلاح طلبان فهرست انتخاباتی خود را که عمدتا شامل سیاستمداران کمتر شناخته شده بود، با هدف به دست آوردن کرسی های مجلس، ارائه کردند.

سخنگوی وزارت کشور ایران گفته است که همزمان با انتخابات مجلس یازدهم، انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری هم برگزار خواهد شد.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری سه سال پیش همزمان با انتخابات مجلس دهم برگزار شد اما از آن زمان تاکنون شماری از نمایندگان آن درگذشته اند که مشهورترین آنها اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود هاشمی شاهرودی است.

مجلس خبرگان رهبری، اختیار عزل و نصب رهبر را دارد و در صورت درگذشت او، جانشینش را انتخاب می‌کند. این مجلس مطابق قانون باید بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ایران نظارت کند.

انتخابات مجلس خبرگان هر هشت سال یک بار و انتخابات مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

کانال تلگرامی /کافه انتخابات

https://t.me/EntekhabatCafe

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز