امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    30431

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    18:37 | ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Ab Shirin 10M 300x201 - تاسیسات آب شیرین کن بندرترکمن فردا با حضور وزیر نیرو به بهره برداری می رسداخبار شهرستان ترکمن- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: تاسیسات آب شیرین کن بندرترکمن با ظرفیت تصفیه روزانه 10 هزار مترمکعب آب لب شور روز پنجشنبه در سفر وزیر نیرو به استان بهره برداری و آب آن وارد مدار می شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، محمد هادی رحمتی ظهر چهارشنبه اظهار داشت: اجرای طرح آب شیرین کن نیازآباد بندرترکمن از مهرماه سال 93 با هدف تصفیه آب های لب شور (حاصل ازچاه های حفرشده) و استحصال آب شرب از آن آغاز و هم اینک آماده بهره برداری رسمی است.
به گفته وی، طرح ایجاد تاسیسات آب شیرین کن غرب گلستان با استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی و در قالب قراردادهای بی. او. او (BOO) (ساخت، تملک و بهره برداری) با مشارکت شرکت رعد آب جنوب و با اعتبار 320 میلیارد ریال اجرا شد و دولت آب تولید شده را به صورت تضمینی خریداری می کند.
وی اضافه کرد: این تاسیسات آب خام لب شور را از طریق چاه های احداث شده در پیرامون هسته تصفیه دریافت می کند و هفت هزار و 500مترمکعب آب قابل مصرف به شبکه منطقه تزریق خواهد کرد.
مهندس رحمتی افزود: روش اجرایی تاسیسات آب شیرین بندرترکمن به صورت فیزیکی انجام می شود و حذف باکتری ها، ویروس ها و دیگر میکروب ها با ‘اسمز معکوس’ نیز به میزان صد در صد صورت می گیرد.
یکی از مهمترین شیوه های انواع آب شیرین کن های صنعتی، سیستم RO یا اسمز معکوس (Reverse Osmosis) است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: نمک زدایی و شیرین سازی آب های لب شور از جمله سیاست های موفق وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید برای تامین آب شرب و آب مورد نیاز صنایع کشور است.
به گفته وی این تاسیسات در گلستان نیز نقش موثری در تامین آب شرب مورد نیاز جمعیت 160هزار نفری ساکن در شهرهای سیمین شهر، گمیش تپه، بندرترکمن و حدود 60 روستای این منطقه دارد.
طبق اظهارات مدیران شهرستانی برخی تعارضات با زارعان و مالکان اراضی منطقه به جهت حفر چاه های آب لب شور، مشکلات در ترخیص ادوات و فیلترهای وارداتی از گمرگ و تامین نشدن اعتبارات مالی در موعد مقرر باعث طولانی شدن مدت زمان بهره برداری از این طرح شد.
شهرستان های گمیشان و بندرترکمن از سال ها قبل به سبب کاهش دبی چاه های تامین کننده آب شرب و هدررفت در شبکه آبرسانی این منطقه با کمبود آب شرب بویژه در ماه های گرم سال مواجه هستند.

 

منبع: irna.ir/golestan

گردآوری:گروه خبری ترکمن نیوز

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز