A M Khojemli02یادداشت - ترکمن‌نیوز: گویا جامعه شناسان نیازهای انسان را به چند مرحله تقسم کرده‌اند.

اولین آنها نیازهای مادی و ضروری می‌باشد مانند خوراک و پوشاک ومسکن و... تا زمانیکه انسان این مرحله خشن و مادی را طی نکند نمی‌تواند نیازهای ظریفتر و معنویترمانند امنیت و آسایش و تحصیل و صلح دائمی و عمران و آبادانی  و نهادهای مدنی را مطرح نماید. انسان گرسنه و لخت و عریان و بی خانمان اول سراغ غذا ولباس و مسکن را می گیرد.چون این فاز طی نشود قادر به حرکت نیست نمی تواند وارد مرحله بعد شود. درمطالبات سیاسی هم قومیتها فوری قوم خودشان را مطرح می کنند چون خیال می کنند با رسیدن افراد قوم خود به قدرت و مناصب حکومتی مشکلاتشان بیشتر و بهتر برطرف می شود.طبیعی هم است و خیلی هم نمی شود از این مرحله ایراد گرفت. انسان خود به خود به آن طرف سوق پیدا می کند چون انواع محرومیتهای رنگارنگ بصورت ناخودآگاه چنین حسی را بوجود می‌آورد. انسانها درنظامهای توسعه نیافته قسمتهایی را می بینند که قابل دیدن است. اگراین مرحله طی نشود انسان نمی تواند قسمت بعدی را ببیند یا در روی آن فکر بکند. این وظیفه روشنفکران و نویسندگان است که قسمت بعدی را برای آنها تبیین کنند.

با این پیش فرضها و پیش زمینه ها فکر کنیم اگر روزی تمام مسئولین استان گلستان از استاندار گرفته تا فرماندار و بخشدار و روئسای تمام ادارات به مدت ده یا بیست سال از ترکمنها بر گزیده شوند. چه تفاوتی می توانند با وضع کنونی داشته باشند.بنده فکر نمی کنم چندان تفاوتی داشته باشد. ممکن است برای ترکمن‌ها ده تا بیست درصد تفاوت کند. ممکن است بعضی شکافها و نارضایتیها و تبعیضها و بی عدالتیها به خاطر ترکمن نبودن مسئولین ایجاد شده است از بین برود و همگرایی را بیشتر تقویت کند. اما در مجموع بیشتر مشکلات سر جای خود خواهد بود که از ساختارها حاصل می شود. پس ما بهتر است بیشتر دنبال تغییر ساختارها باشیم تا تغییر افراد. یعنی مشکلات ما فارس یا شیعه بودن طرف مقابل نیست بلکه فقدان تفکر یا ساختار دموکراتیک است که چنین مشکلاتی را سبب شده است.


درآن صورت با بوجود آمدن راه قانونی و عمومی مسیر رسیدن به پست و مقام و منصب برای همه علی السویه و یکسان خواهد شد. بیشتر ساختارها کارخودش را می کنند تا فرد. البته تمام تقصیرها را هم نمی شود به کردن ساختارها انداخت گرچه همه می دانیم ساختارراهم افراد طراحی می کنند. اما ساختاروسیستم درست طراحی شود کارها هر سال با اصلاحات جزئی از دست انسان جدا می شود و طرف حساب مردم ماشین و کامپیوتر خواهد شد که با مراجعین با عدالت رفتار می کند . هرچه کارها دردست انسانها باشد هم بی عدالتی بیشتر خواهد بود و هم هزینه ها . هرچه سیستم مدرنیزه شود، ازاین مشکلات بیبشتر فاصله خواهیم گرفت و به رفاه و آسایش انسانها افزوده خواهد شد.

 

مطالب مرتبط:

تولید 210 هزار تن گندم در گنبدکاووس

جای خالی تولید برق از 300 روز تابش نور آفتاب در گلستان

رئیس انجمن گورش کشور: مسابقات بین‌المللی گورش در شهرستان گمی

اهمال سازمان حفاظت زیست در موضوع اجرای طرح گردشگری جزیره آشو

اجرای طرح "مهر تندرستی" در امامزادگاه شاخص گنبدکاووس

500 دانش آموخته مراکز آموزش عالی گنبدکاووس در طرح کارورزی شر

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram