امروز : جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

دلدادگی ترکمن‎صحرا به قزل امام

قالیچه ترکمن پیشکشی برای گره‎گشایی امام مهربانی

  • کد خبر :

    39398

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:46 | ۱۲ آبان ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Ghaliche 12A 2 300x150 - قالیچه ترکمن پیشکشی برای گره‎گشایی امام مهربانیگلستان– ترکمن نیوز- یکی از زائران اهل تسنن حرم امام رضا (ع) می‎گوید؛ عروسم از امام رضا(ع) خواست که فرزند سالم به وی اعطا کند که خداوند فرزند دوقلو به ایشان اعطا کرد از این رو امروز آن قالیچه ترکمن را که نذر کرده بود به حرم امام رضا (ع) اعطا کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، وجود مذاهب مختلف در کشور گرچه یک فرصت استثنایی برای غنی‌سازی فرهنگ به‎شمار می‌رود ولی از سویی دیگر با آبی که دشمنان به آسیاب تفاوت سلیقه‌ها و نگاه‌های مذهبی یا اعتقادی می‌ریزند ممکن است آسایش زیستی یک کشور به خطر بیفتد.

موضوع تفرقه در کشورهای اسلامی امروز به پدافند غیرعامل برای کشورهای اسلامی تبدیل شده و برای جلوگیری از تفرقه ملت‌های اسلامی با وحدت در برابر استکبار ایستادند.

یکی از محورهای وحدت در بین اهل تشیع و تسنن در کشور ما وجود مبارک امام رضا (ع) است، حضور این امام همام که احترام و محبت به آن به یکی از محورهای وحدت بین شیعه و سنی تبدیل شده تمامی نقشه‌های دشمنان را در مسیر استکبارستیزی نقش بر آب کرده است.

محبت به خاندان رسول اکرم (ص) در نزد برادران و خواهران اهل تسنن و اقوام ترکمن استان گلستان ذره‌ای کمتر از شعیان این امام نیست و از این منظر این امام همام را اقوام ترکمن قزل امام یا امام طلائی می‌خوانند.

کاروان‌های زیادی از اهل تسنن پس از تشرف به حرمین شریفین به سوی مشهدالرضا (ع) گسیل می‌شوند و در این مسیر آستان قدس‌رضوی با اعزام مردم محروم استان گلستان و اقوام ترکمن نقش‎آفرین بوده است.

Ghaliche 12A 1 300x150 - قالیچه ترکمن پیشکشی برای گره‎گشایی امام مهربانی

مریم نازطواقی از زائران اهل تسنن است که از بندرترکمن و پس از هفت سال انتظار، دوباره توفیق زیارت امام رضا (ع) نصیبش شده است.

وی می‎گوید، خیلی وقت است که مشتاق زیارت امام رضا (ع) بودم اما توفیق نمی‎شد که این بار به همت آستان قدس‌رضوی موفق شدم به مشهد بیایم.

این زائر اهل سنت در خصوص ارادت خود به امام رضا (ع) می‎افزاید، از همان خردسالی ارادت به امام رضا (ع) در قلب ما جای گرفت و باید اعتراف کنم که رفتن به حرم امام رضا (ع) حس بسیار عجیبی دارد و روح و روان انسان جان دوباره می‎گیرد و قلب انسان سبک می‎شود.

نازطواقی می‎گوید، ما وقتی به حرم می‎رویم استجابت دعاهایمان را از امام رضا (ع) طلب می‎کنیم و از ایشان می‎خواهیم رابط بین ما و خداوند شوند تا دعای ما به اجابت برسد.

وی ابراز می‎کند، در بین ترکمن‎ها افراد بسیاری را دیدم که با مدد از امام رضا (ع) حاجت‎روا شدند و مشکلات آنها برطرف شده است، وقتی در حرم دعا می‎کنیم احساس می‎کنیم دعاهایمان مستجاب می‎شود و به اجابت نزدیک شدیم.

نازطواقی، آبادانی کشور و حل مشکلات جوانان به‎ویژه اشتغال آنها را مهم‎ترین حاجت خود دانست که از امام رضا (ع) طلب می‎کند.

وی طرح اعزام زائراولی‎ها به مشهد مقدس را بهترین اقدام برای کسانی دانست که شرایط آمدن به مشهد مقدس را ندارند و اعتقاد دارد؛ بسیاری از افراد که دوستدار زیارت امام رضا (ع) هستند به‎دلیل نداشتن بضاعت مالی از این توفیق بی‎نصیب می‎مانند.

وی معتقد است دشمن هیچ‎گاه موفق نمی‎شود بین شیعه و سنی تفرقه بیندازد و می‎گوید، صمیمیتی که بین شیعه و سنی است هر روز بیشتر می‎شود و خواهران و برادران اهل سنت به خوبی و با وحدت و همدلی در کنار هم زندگی می‎کنند و به اعتقاد بنده توطئه دشمنان در ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی نتیجه عکس به همراه دارد.

منگلی حاجی‌کلته که 60 سال سن دارد زائر دیگر اهل تسنن است که برای نخستین بار به زیارت امام رضا (ع) آمده است، وی می‎گوید بسیار خوشحالم که بعد از این همه سال توفیق زیارت امام رضا (ع) را پیدا کردم.

Ghaliche 12A 4 300x150 - قالیچه ترکمن پیشکشی برای گره‎گشایی امام مهربانی

از سخنانش معلوم است که به مشهد آمده تا با کوله‎باری پُر به خانه‎اش برمی‎گردد، او می‎گوید، می‎خواهم به حرم امام رضا (ع) بروم و در آنجا برای حل مشکلات و گرفتاریم‎هایم فقط دعا کنم.

کلته می‎افزاید، همسرم 9 سال پیش به زیارت امام رضا(ع) رفته بود وقتی از مشهد بازگشت برکات آن را به وضوح در زندگی خود احساس کردیم و بسیاری از مشکلاتمان حل شده بود، اما بنده به‎دلیل مشغله‎های زندگی تاکنون به زیارت امام رضا (ع) نیامده بودم که این بار به همت آستان قدس رضوی آرزوی دیرینه‎ام محقق شد.

اغل‎نیاز طوقی‎پور 57 سال سن دارد، او که برای چندمین بار به زیارت امام رضا (ع) می‎آید خاطره خوبی از مشهد دارد و می‎گوید، خداوند به من پنج دختر عطا کرده بود اما می‎خواستم فرزند پسر داشته باشم از این رو به از امام رضا(ع) خواستم اگر به من فرزند پسر عطا کند هفت بار به زیارت امام رضا (ع) بیایم که خداوند دعایم را اجابت کرد و فرزند پسری به من داد که اکنون 24 سال سن دارد، وقتی فرزندم به دنیا آمد او را هفت بار به حرم امام رضا (ع) آوردم.

Ghaliche 12A 3 300x150 - قالیچه ترکمن پیشکشی برای گره‎گشایی امام مهربانی

وی ادامه می‎دهد؛ ارادت خاصی به امام رضا (ع) داریم البته ما در ماه محرم هم برای امام حسین (ع) و امام حسن (ع) عزاداری می‎کنیم و در مراسم امام حسین (ع) نیز هفت سال با پسرم شرکت کردم و هر ساله در روز عاشورا و تاسوعا برای امام حسین (ع) صدقه می‎دهیم و مراسم برگزار می‎کنیم.

کلته می‎گوید؛ از همان کودکی به امام رضا (ع) ارادت داریم و وقتی به مشکلی برمی‎خوریم از ایشان می خواهیم بین ما و خداوند واسطه شود تا مشکلمان حل شود.

وی از خاطراتش در سفر به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) یاد می‎کند و می‎افزاید؛ در یکی از سال‎ها که به زیارت امام رضا (ع) رفته بودیم تنها با یک کارت بانکی به مشهد رفته بودیم بدون آنکه پول نقد همراه خود ببریم وقتی به مشهد رسیدیم کارت بانکی با مشکل مواجه شد و هیچ پولی نداشتیم که از همسرم خواستم از امام رضا (ع) برای حل مشکلمان دعا کند که به اجابت رسید و مشکل کارت بانکی حل شد.

در بین جمعیت بانویی که یک قالی ترکمن را در دست دارد توجه ما را به خود جلب می‎کند.

با او هم صحبت می‎شویم تا داستان آوردن قالی به حرم امام رضا (ع) را از او جویا شویم، وی خود را اینطور معرفی می‎کند: عزیزه ناعمی هستم، 48 سال سن دارم و برای سومین بار است که به حرم امام رضا (ع) می‎آیم.

Ghaliche 12A 2 300x150 - قالیچه ترکمن پیشکشی برای گره‎گشایی امام مهربانی

وی در خصوص قالیچه‎ای که در دست دارد توضیح می‎دهد و می‎افزاید، عروسم نذر کرد و از امام رضا (ع) خواسته بود که فرزند سالم به وی اعطا کند که خداوند فرزند دوقلو به ایشان اعطا کرد از این رو امروز یک قالی ترکمن را که نذر کرده بودند به حرم امام رضا (ع) اعطا کردند و من به نیابت از ایشان تحویل دادم.

ناعمی ابراز می‎کند، وقتی در منزل هستیم برای امام رضا (ع) صدقه‎ای را کنار می‎گذاریم و هنگامی که خود و یا اطرافیان زائر مشهد باشند به آنها می‎دهیم تا به حرم امام رضا (ع) بیاورند.

عاطفه آخوندی کر 21 سال سن دارد و دانشجوی مدیریت دولتی است

او می‎گوید، برای آمدن به حرم امام رضا (ع) خیلی لحظه‎شماری کردم، مادرم اجازه نمی‎دهد به هیچ سفر خارج استانی بروم اما هیچ‎گاه مانع آمدنم به سفر مشهد نمی‎شود و به من گفت هر موقع که سفر مشهد پیش بیاید اجازه داری که به بروی.

کر می‎افزاید، اهل سنت به ائمه به ویژه امام رضا(ع) ارادت خاصی دارند.

وی شیعه و سنی را برادر و خواهر می‎داند و ادامه می‎دهد، اگر اختلافی بین شیعه و سنی باشد دشمنان خوشحال می‎شوند و اگر با وحدت و همدلی کنار هم زندگی کنند کشور آباد می‎شود.

 

گردآوری: گروه خبری ترکمن نیوز

منبع: farsnews.com

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز