امروز : جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان خبر داد:

ثبت بافت تاریخی گرگان به عنوان پایگاه ملی

میراث فرهنگی-ترکمن نیوز-  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان از ثبت بافت تاریخی گرگان، به عنوان پایگاه ملی خبر داد.

bafttarikhi 1azar 300x200 - ثبت بافت تاریخی گرگان به عنوان پایگاه ملی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمنهای ایران، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: در جلسه ای که با حضور مدیرکل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی، اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی کشور برگزار شد، بافت تاریخی گرگان با موافقت همه اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی به عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

کریمی در ادامه به مزیت های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی اشاره کرد و افزود: از مزیت های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان، پیگیری و انجام هر چه بیشتر و دقیق تر طرح های مطالعاتی، مرمتی، باستان شناسی و غیره است.

وی خاطر نشان کرد: بافت تاریخی گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و این بافت دارای ویژگی های شاخص کالبدی و میراث ناملموسی است که بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه است.

کریمی در ادامه به قدیمی ترین محلات بافت تاریخی گرگان اشاره کرد و افزود: این بافت دارای سه محله قدیمی به نام های سبزه مشهد، نعلبندان و میدان است که هر کدام از این محله ها دارای محلات فرعی نیز هستند.

لازم به ذکر است که بافت تاریخی شهرگرگان بخشی از بافت های تاریخی منطقه محسوب می شود که بیش از ۱۵۶ هکتار وسعت دارد، آن چه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یک شهر (استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه و… است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز