Kh Tarikhi Khajaviتورکمن نیوز- اخبار میراث فرهنگی و گردشگری: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: خانه تاریخی خواجوی روستای شاه‌کوه سفلی گرگان با شماره ۳۱۵۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، ابراهیم کریمی اظهار داشت: خانه تاریخی خواجوی که متعلق به دوره پهلوی است در استان گلستان شهرستان گرگان بخش مرکزی دهستان استرآباد جنوبی روستای شاه‌کوه سفلی در خواجه محله واقع شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن خانه تاریخی خواجوی در منطقه‌ای خشک و کوهستانی ساختار کلی بنا با ویژگیهای بومی و اقلیمی منطقه شکل گرفته و معماری خاص بنا سبب سازگاری سکونت در آن منطقه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: درون‌گرایی و فشردگی فضاها از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری بنا است و دیگر خصوصیات آن مربوط به استفاده از مصالح بوم آورد مانند چوب، خشت و گل، بام تخت، پنجره‌های کوچک و بالکن‌های ستون‌دار رو به حیاط است.

کریمی افزود: خانه تاریخی خواجوی در یک قسمت یک طبقه و در قسمتی دیگر دارای دو طبقه است و در مجموع 6 اتاق و هر اتاق تنها یک پنجره و یک در چوبی رو به حیاط دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به آن که ثبت این‌گونه بناها می‌تواند تاثیر فراوانی در حفظ ارزش‌های روستایی داشته باشد گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته بنای تاریخی خواجوی که همه اصول معماری ایرانی و اسلامی در آن رعایت شده با شماره 31517 با عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منطقه‌ای که این بنا در آن واقع شده است، "روستای شاه‌کوه" از توابع بخش مرکزی گرگان بوده و از شمال به کوه دشتی، از غرب به کوه شیرکش، از جنوب به کنودره و رودخانه فصلی رودبار دله محدود می‌شود، کوه سیاه پوش و کوه ترکه چال از دیگر کوههای اطراف آن بوده و این روستا را که دارای قدمت دیرینه‌ای است به علت وجود کوههای زیادی در اطراف آن شاه‌کوه می‌نامند./تسنیم

با کانال تلگرامی « شبکه خبر» همراه شوید

مطالب مرتبط:

آغاز دومین همایش ملی پایش و پیش‌آگاهی گیاه‌پزشکی در گنبدکاوو

خوردن هله هوله خطر ابتلا به سرطان در زنان را افزایش می دهد

ثبت چهار اثر طبیعی استان گلستان در فهرست آثار ملی

دایناسور ۱۳۲ میلیون ساله در کارخانه آجرپزی کشف شد

صعود یک پله‌ای بانوان فوتبالیست در رنکینگ فیفا

ثبت نام طرح غیبت سربازی تا 15 خرداد ادامه دارد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram